וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

אוחנה החליט: עו"ד אורלי בן-ארי גינזברג תכהן כמ"מ פרקליט המדינה

16.12.2019 / 13:33

שר המשפטים הודיע על מינויה של המשנה לפרקליטת מחוז מרכז כממלאת מקום לשי ניצן שסיים את תפקידו - חרף עמדת היועמ"ש מנדלבליט. אוחנה: "אין לי ספק שאורלי תפעל לשימור כל הראוי לשמור, ותתרום לחיזוק אמון הציבור במערכת הכל-כך חשובה הזו"

עריכה: אסף דרורי

שר המשפטים אמיר אוחנה הודיע היום (שלישי) על מינוי אורלי בן-ארי גינזברג כמ"מ פרקליט המדינה, במקום שי ניצן שסיים את תפקידו. בן ארי-גינזברג משמשת כיום כמשנה לפרקליטת מחוז מרכז. "אין לי ספק שאורלי תפעל לשימור כל הראוי לשמור, ותתרום לחיזוק אמון הציבור במערכת הכל-כך חשובה הזו", אמר אוחנה. ההחלטה התקבלה בניגוד לעמדת היועמ"ש, אביחי מנדלבליט, שהביע תמיכה בשלמה (מומי) למברגר, המשנה לפרקליט המדינה לעניינים פליליים.

מינויה של בן ארי-גינזברג נחשב למפתיע בהתחשב בעובדה שהיא שימשה כמשנה לפרקליטת מחוז בלבד, והתמודדה מול בכירים ממנה. היא בעלת תואר שני במדעי המדינה (ביטחון לאומי), ותואר ראשון ושני בהצטיינות במשפטים. היא מכהנת בהתנדבות כראש הרכב בבית הדין הארצי למשמעת של לשכת עורכי הדין ושימשה כראש הפורום הביטחוני של פרקליטות המדינה.

"שוכנעתי כי מכלול תכונותיה, סגולותיה ואופיה של אורלי, ניסיונה העשיר במגוון תחומים ובעיקר בתחום הפלילי, הידע הרב שצברה והכלים הניהוליים שבידיה - הופכים אותה למועמדת המתאימה ביותר למילוי התפקיד החשוב של מ"מ פרקליט המדינה", מסר אוחנה. "פרקליטות המדינה היא אחד המוסדות החשובים של ישראל כמדינת שלטון החוק. אורלי היקרה - המון הצלחה!".

שר המשפטים אמיר אוחנה ומ"מ פרקליט המדינה הנכנסת, עו"ד אורלי בן-ארי גינזברג.. דוברות משרד המשפטים, אתר רשמי
תיכנס לנעליו של שי ניצן. עו"ד אורלי בן-ארי גינזברג לצד שר המשפטים/אתר רשמי, דוברות משרד המשפטים

אוחנה צירף להחלטתו שבחים שניתנו בעבר לבן ארי-גינזברג, בין היתר על ידי פרקליט המדינה היוצא.
"פרקליטה חכמה, יסודית, מנוסה מאוד, חרוצה ורבת פנים. במהלך השנים טיפלה בתיקים ובנושאי רוחב רבים הקשורים לתחום הביטחוני והיוותה ומהווה בת סמכא בקנה מידע ארצי בתחום זה", כתב עליה שי ניצן בעבר. "גב' בן-ארי מתפקדת כראש הפורום הביטחוני בפרקליטות המדינה ועוסקת הן בניהול ברמת המחוז, הן בטיפול בתיקים בטחוניים ואחרים חשובים ביותר והן בקידום נושאים רוחביים במסגרת הרחבה של פרקליטות המדינה. בשל נסיונה הרב ומומחיותה בתחום הביטחוני מילאה תפקיד מפתח בגיבוש חוק המאבק בטרור שהתקבל בכנסת. גם תפקידים אלה ממלאת על הצד הטוב ביותר, תוך שילוב אמות מידה מקצועיות גבוהות והתעמקות בתחומי ידע משפטיים מגוונים, ראייה מערכתית ותפיסה ערכית של האינטרס הציבורי, ויכולות חניכה וניהול של פרקליטים הכפופים לה".

בעקבות ההחלטה על המינוי, נציב שירות המדינה דניאל הרשקוביץ שלח לשר אוחנה מכתב בנושא, ובו כתב כי בן ארי גינזברג אמנם עומדת בתנאי הסף למינוי, אך "כמשנה לפרקליטת מחוז היא לא נמנית על הדרג הבכיר בהיררכיה הארגונית, דבר שעלול לערער את תפקודה התקין של הפרקליטות". במכתב שב הנציב על עמדתו לפיה "לעת הזאת יש להטיל את התפקיד האמור על עובד מדינה בדרג הבכיר ביותר בפרקליטות המוסכם על היועץ המשפטי לממשלה".

בתנועה לאיכות השלטון מחו על המינוי בחריפות והאשימו כי אוחנה "שמונה כמינוי זמני על ידי ראש ממשלה הנאשם בפלילים - ממשיך להיות עושה דברו של הנאשם בפלילים וממנה כמ"מ לפרקליט המדינה את הגברת בן ארי וזאת בניגוד לעמדת היועץ המשפטי לממשלה, ומבלי שהתייעץ עם נציב שירות המדינה". בתנועה דרשו שאוחנה "יסיר את ידיו מהמינוי לאור העובדה שכל כולו נגוע בניגוד עניינים חמור, וכל כולו נועד למלט מאימת הדין את החשוד בפלילים וכל כולו נועד לפגוע במערכת אכיפת שלטון החוק. במידה ולא יעשה כן תשקול התנועה להגיש בג"ץ וזאת על מנת לעצור את הפגיעה המתמשכת בתפקוד מערכות שלטון החוק".

הודעתו של אוחנה מגיעה לאחר שנציב שירות המדינה, פרופ' דניאל הרשקוביץ, פנה אליו וליועץ המשפטי לממשלה, אביחי מנדלבליט, וטען כי לא התייעצו עמו בנושא ממלא מקום לפרקליט - ובניגוד לחוק. בתגובה, השר אוחנה שלח מכתב לנציב בו טען כי דן עמו כמה פעמים בנושא, וכן עם היועמ"ש, והעלה את שמות המועמדים. "כשאחליט על מי מבין המועמדים, הרי ששמו של אף אחד מהם לא יהיה זר לך", הבהיר השר. "בכוונתי למנות את אחד המועמדים האלה". עם זאת, הבהיר השר אוחנה כי "אין הסכמה כזו ולא יכולה להיות תנאי למינוי או לקיום חובת ההיוועצות".

השר אוחנה ביקש לקבל מהנציב את התייחסותו לגבי המועמדים שעל הפרק, וכן לדעת האם קיימת מניעה למנות מי מהם לתפקיד. הוא הדגיש כי הוא מקווה שהיועמ"ש מנדלבליט יסמוך ידו על המינוי, "אך הסכמה כזו אינה ולא יכולה להיות תנאי למינוי או לקיום חובת ההיוועצות"

היועץ המשפטי לממשלה הבהיר כבר לפני כמה חודשים לאוחנה שממשלת מעבר לא יכולה למנות פרקליט מדינה קבוע. אוחנה קיבל זאת והחליט למנות ממלא מקום עם פרישתו של ניצן. הוא מסתמך על חוק שירות המדינה, שקובע כי אם מתעורר צורך למנות ממלא מקום לפרקליט המדינה, מי שאחראי לעשות זאת הוא "השר שעם משרדו נמנית המשרה". במקרה הזה - שר המשפטים. עם זאת, השאלה היא האם ניתן להפעיל את הסמכות באותו אופן בזמן ממשלת מעבר, ולשאלה זו אין פתרון חד משמעי בחוק. מנדלבליט, מנגד, טען כי בשל רגישות התפקיד, השר חייב להיוועץ בו, כמי שעומד בראש מערכת התביעה.

בתחילת החודש, היועמ"ש הודיע כי המועמד המועדף עליו למלא את מקומו של שי ניצן הוא המשנה לפרקליט המדינה לעניינים פליליים, למברגר. גם בתוך הפרקליטות נחשב למברגר למועמד המוביל למלא את מקומו של ניצן, לפחות עד למינוי מחליף קבוע.

(עדכון ראשון: 10:42)

ישיבת ממשלה, 14 ביולי 2019. ידיעות אחרונות, אוהד צויגנברג, אתר רשמי
אוחנה/אתר רשמי, ידיעות אחרונות, אוהד צויגנברג

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully