וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הקמת הועדה שתדון בחסינות נתניהו תדרוש את אישור יו"ר הכנסת

15.12.2019 / 14:37

לאחר שיועמ"ש הכנסת קבע שניתן להקים את הוועדה כדי שתוכל לדון בבקשת החסינות, ניסו בליכוד לאשר סעיף שיחייב תמיכה של נציג הליכוד בוועדת ההסכמות לצורך הקמתה. לבסוף הוחלט כי הקמת ועדת כנסת או הדיונים בה יתקיימו באישור אדלשטיין לאחר קבלת המלצת יועמ"ש הכנסת

צילום: ערוץ כנסת, עריכה: אסף דרורי

הדיון בחסינות לנתניהו - עיקר הכותרות

  • בקשת חסינות של ח"כ חייבת לעבור דרך ועדת הכנסת, אשר אינה פועלת כיום בשל המשבר הפוליטי
  • יועמ"ש הכנסת קבע לאחרונה כי ניתן להקים את הוועדה בזמן ממשלת מעבר, אך בלעדיה לא יוגש כתב האישום לבית המשפט
  • בכחול לבן טוענים: הליכוד ניסה לתלות כל ניסיון הקמה של הוועדה באישור של נציג הליכוד
  • ח"כ ניסנקורן, יו"ר הוועדה המסדרה, דחה ישיבה במחאה על מנת להבטיח רוב נגד היוזמה

הוועדה המסדרת קבעה היום (ראשון) כי "הוועדה המסדרת וועדת הכנסת רשאיות לקיים ישיבות בעניינים שבסמכותה באישור יושב ראש הכנסת לאחר קבלת חוות דעת מהיועמ"ש לכנסת ללא אישור ועדת ההסכמות". ההחלטה להקים ועדת כנסת שתדון בחסינות של נתניהו או הדיונים בה ככל שתוקם בזמן פגרה יתקיימו באישור יו"ר הכנסת אדלשטיין לאחר קבלת חוות דעת היועמ"ש לכנסת.

בכחול לבן טוענים כי הליכוד ניסה לבלום אפשרות להקים ועדת כנסת לפני הבחירות, וזאת כדי לדון בחסינות של ראש הממשלה בנימין נתניהו, ככל שיהיה לכך רוב בכנסת. ההצעה שהובאה היום לדיון קבעה כי "הוועדה המסדרת רשאית לקיים ישיבות בעניינים שבסמכותה באישור יושב ראש הכנסת ללא אישור ועדת ההסכמות", ויו"ר הועדה המסדרת ח"כ אבי ניסנקורן ניסה לשנות את הנוסח כך שלא יהיה צורך באישור יו"ר הכנסת, זאת במידה ואם יושג רוב להקים את ועדת הכנסת כדי לדון בחסינות נתניהו, הוועדה המסדרת תוכל לעשות זאת ללא הסכמת יו"ר הכנסת יולי אדלשטיין שהוא נציג הליכוד. נציגי הליכוד, ובראשם יו"ר הסיעה ח"כ מיקי זוהר התנגדו לכך.

לאחרונה, היועמ"ש לכנסת עו"ד איל ינון קבע כי ברוב של חברי כנסת ניתן יהיה להקים את ועדת הכנסת שתדון בחסינות של נתניהו - אבל יו"ר ישראל ביתנו, ח"כ אביגדור ליברמן הודיע שיתנגד. בכחול לבן אמרו כי תכננו לשכנע את ישראל ביתנו לתמוך בכך על מנת להשיג רוב.

ראש הממשלה בנימין נתניהו במהלך נאומו במליאת הכנסת 12 במרץ 2018. הלל מאיר/TPS, מערכת וואלה! NEWS
נתניהו במליאת הכנסת/מערכת וואלה! NEWS, הלל מאיר/TPS

השלב הראשון בבקשת חסינות מפני העמדה לדין הוא דיון בבקשה שהוגשה מטעם חבר כנסת בוועדת הכנסת. רק לאחר הדיון ניתן להגיש כתב אישום לבית המשפט. כעת, על רקע הכישלון להרכיב ממשלה, אין ועדת כנסת קבועה, ובמקומה, פועלת ועדה זמנית: הוועדה המסדרת. עו"ד ינון קבע בעבר כי לוועדה המסדרת אין אפשרות לדון בבקשות חסינות. יש לציין שבשלב זה אין רוב להקמת הוועדה לאור התנגדותו של ליברמן.

"אנחנו לא דנים היום בהקמתה של ועדת הכנסת, אבל אני לא רוצה שיהיה מצב שהחתול שומר על השמנת", אמר ח"כ ניסנוקרן בפתח הדיון. "לא ברורה לי הבהילות והלחץ של הליכוד, אם ראש הממשלה לא רוצה לבקש חסינות. מי שרשאי לקבוע האם תוקם ועדת כנסת זו הוועדה המסדרת, מה שאני בא ואומר זה שאם הוועדה המסדרת תחליט ברוב שהיא מקימה ועדת כנסת, אז היא תקים ותדון גם בחסינות נתניהו אם יגיש, ככל שתוגש בקשה". ח"כ זוהר השיב לו: "אתה טועה".

"אם נתניהו יבקש חסינות, הוא לא יכול לשלוח את המפלגה שלו למנוע דיון בכך", המשיך ניסנקורן. "זה לא עובד ככה. לא יהיה מצב שמיקי זוהר או יולי אדלשטיין ימנעו את הדיון הזה". על כך השיב לו זוהר: "זה מה שיהיה".

בוועדה הוסיף להתקיים דיון סוער, ובעקבותיו הוציא ניסנקורן את זוהר מהדיון. במחאה, כל חברי הליכוד יצאו יחד איתו. גם נציגי ש"ס ויהדות התורה הצטרפו למחאה ויצאו אף הם מהדיון. עם זאת, כעבור כעשר דקות שבו הח"כים בבלוק הימין אל הדיון. היועמ"ש לכנסת, עו"ד איל ינון, גיבה בדיון את עמדת חברי הכנסת של הליכוד, והצהיר כי "יש חשיבות רבה להכניס את יו"ר הכנסת להחלטה האם לקיים או לא לקיים דיונים בוועדה המסדרת בכנסת בזמן הפגרה".

אבי ניסנקורן, בכינוס הוועדה המסודרת, כנסת, ירושלים  15 בדצמבר 2019. אתר רשמי
ח"כ ניסנקורן, היום/אתר רשמי

ינון פרסם את חוות הדעת שלו בנושא לפני כמה שבועות, לאור פניות שהביעו חשש כי "המצב הפוליטי התקדימי והמורכב שנקלענו אליו - אי הקמת ועדת הכנסת והאפשרות שנצא לבחירות שלישיות בתוך שנה - עלול לדחות את דיוני החסינות בחודשים רבים, מה שיביא גם לעיכוב ניכר בהליכים המשפטיים התלויים במיצוי דיוני החסינות בכנסת. חלק מהפונים אף הציעו הצעות שונות שלדעתם יש בהן כדי לתת מענה לסיטואציה האמורה".

בחוות הדעת הבהיר יועמ"ש הכנסת כי לוועדה המסדרת אינה מוסמכת לדון במתן חסינות במקום ועדת הכנסת, וכי הכרחי להקים ועדה זו לשם כך. עוד הביע את עמדתו כי לא ניתן לדלג על שלב הדיון בוועדת הכנסת, ולהעביר בקשה לקביעת חסינות ישירות לדיון במליאה. "מדובר איפוא בהליך מעין-שיפוטי שלא ניתן לדלג על שלביו המהותיים שנקבעו בחוק", אמר ינון, וקבע כי גם כאשר מוגשת בקשת חסינות, אין בכך כדי לחייב את הכנסת להקים את ועדת כנסת כדי לדון בה בטרם הוקמו יתר הוועדות הקבועות.

"מכל מקום, אין חולק שעם הקמת ועדת הכנסת, תקום החובה לדון ללא דיחוי בבקשות לקביעת חסינות שיוגשו אליה או שמונחות על שולחנה, וזאת לאור הוראת חוק החסינות שלפיה כאמור על הוועדה לדון בבקשות מסוג זה בהקדם האפשרי", הוסיף ינון, וסיכם כי עד שלא תוקם ועדת הכנסת לא ניתן יהיה להגיש את כתב האישום לבית המשפט.

(עדכון ראשון: 12:09)

כינוס הוועדה המסודרת, כנסת, ירושלים  15 בדצמבר 2019. אתר רשמי
ח"כ זוהר מוצא מהדיון, היום/אתר רשמי

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully