וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

יועמ"ש הכנסת: אין מניעה להקמת ועדת כנסת לדיון בחסינות לנתניהו

2.12.2019 / 15:34

איל ינון קבע כי ניתן להקים את הוועדה - שבשלב זה לא פועלת לאור מצב המערכת הפוליטית - אם יהיה לכך רוב בכנסת. בשלב זה אין רוב להקמת הוועדה לאור התנגדותו של יו"ר ישראל ביתנו אביגדור ליברמן. לנתניהו יש 30 ימים להגיש את בקשת החסינות

צילום: לע"מ, עריכה: שאול אדם

היועץ המשפטי לכנסת, עו"ד איל ינון, פרסם היום (שני) חוות דעת בנוגע להקמת ועדת כנסת שתוכל לדון במתן חסינות לנבחרי ציבור שנגדם הוגש כתב אישום, וקבע כי יש אפשרות להקים ועדת כנסת אם יהיה רוב לכך. משמעות ההחלטה נוגעת להליכי החסינות הקשורים לראש הממשלה בנימין נתניהו ולח"כ חיים כץ. לנתניהו יש 30 יום להגיש את בקשת החסינות.

השלב הראשון בבקשת חסינות מפני העמדה לדין הוא דיון בבקשה שהוגשה מטעם חבר כנסת בוועדת הכנסת. רק לאחר הדיון ניתן להגיש כתב אישום לבית המשפט. כעת, על רקע הכישלון להרכיב ממשלה, אין ועדת כנסת קבועה, ובמקומה, פועלת ועדה זמנית: הוועדה המסדרת. עו"ד ינון קבע בעבר כי לוועדה המסדרת אין אפשרות לדון בבקשות חסינות. יש לציין שבשלב זה אין רוב להקמת הוועדה לאור התנגדותו של יו"ר ישראל ביתנו אביגדור ליברמן, כפי שנחשף בוואלה! NEWS בשבוע שעבר.


לחוות הדעת המלאה של יועמ"ש הכנסת - לחצו כאן

ראש הממשלה בנימין נתניהו בישיבת ממשלה, 24 בנובמבר 2019. רויטרס
הוועדה תוכל לדון במתן חסינות. נתניהו/רויטרס

ינון פרסם את חוות הדעת לאור פניות שהביעו חשש כי "המצב הפוליטי התקדימי והמורכב שנקלענו אליו - אי הקמת ועדת הכנסת והאפשרות שנצא לבחירות שלישיות בתוך שנה - עלול לדחות את דיוני החסינות בחודשים רבים, מה שיביא גם לעיכוב ניכר בהליכים המשפטיים התלויים במיצוי דיוני החסינות בכנסת. חלק מהפונים אף הציעו הצעות שונות שלדעתם יש בהן כדי לתת מענה לסיטואציה האמורה".

בחוות הדעת הבהיר יועמ"ש הכנסת כי לוועדה המסדרת אינה מוסמכת לדון במתן חסינות במקום ועדת הכנסת, וכי הכרחי להקים ועדה זו לשם כך. עוד הביע את עמדתו כי לא ניתן לדלג על שלב הדיון בוועדת הכנסת, ולהעביר בקשה לקביעת חסינות ישירות לדיון במליאה. "מדובר איפוא בהליך מעין-שיפוטי שלא ניתן לדלג על שלביו המהותיים שנקבעו בחוק", אמר ינון, וקבע כי גם כאשר מוגשת בקשת חסינות, אין בכך כדי לחייב את הכנסת להקים את ועדת כנסת כדי לדון בה בטרם הוקמו יתר הוועדות הקבועות.

עוד בוואלה!

בכחול לבן פועלים כדי לבלום מתן חסינות לנתניהו, ישראל ביתנו מתנגדת

לכתבה המלאה
אביגדור ליברמן בכנסת, 20 בנובמבר 2019. רויטרס
מתנגד להקמת הוועדה. ליברמן/רויטרס

"מכל מקום, אין חולק שעם הקמת ועדת הכנסת, תקום החובה לדון ללא דיחוי בבקשות לקביעת חסינות שיוגשו אליה או שמונחות על שולחנה, וזאת לאור הוראת חוק החסינות שלפיה כאמור על הוועדה לדון בבקשות מסוג זה בהקדם האפשרי", הוסיף ינון, וסיכם כי עד שלא תוקם ועדת הכנסת לא ניתן יהיה להגיש את כתב האישום לבית המשפט.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully