וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

בכחול לבן פועלים כדי לבלום מתן חסינות לנתניהו, ישראל ביתנו מתנגדת

במפלגה פועלים להקמת ועדת הכנסת, שאמורה לדון בבקשה עתידית של ראש הממשלה לחסינות, וזאת אף שטרם הוקמה קואליציה. בכחול לבן סבורים שיועמ"ש הכנסת יאשר את הקמתה אם ישיגו רוב לכך. המכשול למהלך - התנגדות ישראל ביתנו שטוענת כי הקמת הוועדה לא תשרת את המטרה

עריכה: טל רזניק

כחול לבן בוחנת אפשרות להקים את ועדת הכנסת למרות שמדובר בממשלת מעבר, זאת במטרה לבלום מתן חסינות לראש הממשלה בנימין נתניהו, ככל שיגיש בקשה כזו. במפלגה סבורים כי במידה שישיגו רוב בכנסת להקמת הוועדה, היועץ המשפטי לכנסת עו"ד איל ינון יאשר את הקמתה למרות שטרם הוקמה קואליציה. עם זאת, המכשול למהלך הוא ההתנגדות של ישראל ביתנו.

השלב הראשון בבקשת חסינות מפני העמדה לדין הוא דיון בבקשה שהוגשה מטעם חבר כנסת בוועדת הכנסת. כעת, על רקע הכישלון להרכיב ממשלה, אין ועדת כנסת קבועה, ובמקומה, פועלת ועדה זמנית: הוועדה המסדרת. עו"ד ינון קבע בעבר כי לוועדה המסדרת אין אפשרות לדון בבקשות חסינות.

משה יעלון, גבי אשכנזי,יאיר לפיד ובני גנץ בישיבת סיעת כחול לבן, 18 בנובמבר 2019. ראובן קסטרו
במפלגה סבורים שהמהלך יתאפשר אם יושג רוב לכנסת. ראשי כחול לבן/ראובן קסטרו

בכחול לבן טענו כי אם יושג רוב בכנסת שידרוש את הקמת הוועדה, סביר להניח שהמהלך יתאפשר. לא ברור על מה מסתמכת קביעה זו, אך בהתבסס עליה, פנו לגורמים בכנסת והתעניינו בפניהם האם יסכימו להצטרף לבקשה להקים את הוועדה למרות שמדובר בממשלת מעבר. בישראל ביתנו סירבו, ובינתיים, המהלך ירד מהפרק. בישראל ביתנו הסבירו כי הקמת ועדת הכנסת לא תשרת את המטרה.

על רקע ההתנגדות יו"ר הועדה המסדרת, ח"כ אבי ניסנקורן דחה דיון במתן אישור לקידום מזורז של הצעת החוק שהגיש ח"כ עודד פורר שנועדה לאפשר פיצול סיעות בכנסת, במידה ששבעה חברי כנסת מסכימים לכך. כיום אפשרות הפיצול היא בתנאי ששליש סיעה מסכימה לכך. פורר הגיש את הצעת החוק בניסיון למנוע בחירות ולהוביל לפיצול בליכוד, אף שעד כה אין לכך היתכנות מעשית.

עוד בוואלה!

היועמ"ש: אין מקום לקבוע שנתניהו חייב להתפטר או לצאת לנבצרות

לכתבה המלאה
ח"כ מיקי זוהר מהליכוד בראש דיון ועדת הכנסת בנושא פיזורה, 26 בדצמבר 2018. ראובן קסטרו
ועדה מסדרת פועלת במקומה בהיעדר קואליציה. ועדת הכנסת בהצבעה על פיזורה, דצמבר 2018/ראובן קסטרו

את הפנייה הראשונה בנושא שיגרה ח"כ תמר זנדברג שפנתה במכתב לניסנקורן, בבקשה להקים את הועדה שתוכל לדון כבר עכשיו בהסרת החסינות של ראש הממשלה. "מסתמן כי לא יצליח אף מועמד לגייס 61 חברי כנסת ולהקים ממשלה ומדינת ישראל תצא לבחירות נוספות לכנסת ה-23", כתבה. "פירוש הדבר הוא שוועדת הכנסת לא תתכנס בארבעת החודשים הקרובים ואף יותר, וכי לא יהיה ניתן לדון בכתב האישום החמור שהוגש נגד ראש הממשלה". היא הבהירה כי "לא יעלה על הדעת כי לראשונה בהיסטוריה מוגש כתב אישום נגד ראש ממשלה מכהן, שהחוק איננו מונע להתפטר והכנסת לא תוכל לדון בכך". מעבר לכך, הזכירה זנדברג כי "לאחרונה סוגיית הועדות הקבועות נידונה בוועדה המסדרת בראשותך, לאור היעדר עבודת הכנסת במהלך שתי מערכות הבחירות האחרונות ואף נשקל כי חלקן יוקמו מחדש. כעת, זוהי חובתנו הציבורית לפעול להקמת ועדת כנסת לאור מצבו מהמשפטי של ראש הממשלה".

הסיבה בגללה דחה ניסנקורן את הדיון היא ההתנגדות של ישראל ביתנו להקמת ועדת כנסת כדי לבלום את החסינות של נתניהו.

ליברמן אמר היום כי הוא נגד מתן חסינות לנתניהו, אך לא הבהיר האם יצביע נגד בפועל ככל שהבקשה תעלה להצבעה בכנסת. בישיבת הסיעה אמר היום כי "אני מניח שכך או אחרת, בגלל ההד הציבורי, הדבר היחיד שיתקבל על כל אזרחי המדינה הוא רק על ידי בית המשפט. כל הניסיונות האחרים, כמו חסינות בכנסת, הם פגיעה באמון הציבור במערכת. המגרש הנכון הוא בבית המשפט".

(עדכון ראשון: 21:06)

אביגדור ליברמן בכנסת, 20 בנובמבר 2019. רויטרס
לא הבהיר האם יצביע נגד חסינות בפועל. ליברמן/רויטרס

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully