וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

"החומה האדומה" נפלה: כך איבד קורבין את מעוזי הלייבור בזה אחר זה

13.12.2019 / 22:58

מחוזות שהצביעו למפלגה במשך עשרות שנים בחרו בג'ונסון והשמרנים, בעיקר לאור תמיכתם בברקזיט והעמדה המעורפלת של היו"ר בנושא. הקרב על דמות המפלגה - שזכתה במספר המושבים הקטן ביותר שלה מאז 1935 - יצא לדרך, אך לא ברור מתי קורבין יפנה את הדרך. "הוא היה אסון בפתח"

צילום: רויטרס

מפלגת הלייבור ספגה את ההפסד הכבד ביותר שלה מאז 1935, ומנהיגה ג'רמי קורבין הבטיח שהוא לא יישאר בתפקידו. עם זאת, הוא לא הציב תאריך מוגדר לעזיבתו והוסיף כי הוא ימשיך להיות יושב הראש בתקופת המעבר. מתנגדיו של קורבין, בעל העמדות הפרו-פלסטיניות שהואשם באנטישמיות והרחיק גם מצביעים יהודים, סבורים כי הוא אחראי לקריסת המפלגה בת מאה השנה במעוזיה ההיסטוריים, בשל עמדתו האמביוולנטית ביחס לברקזיט.

"אני לא אוביל את המפלגה בבחירות העתידיות", אמר קורבין בן ה-70 בנאום ההפסד שלו, שאותו נשא ממחוז בחירתו בצפון לונדון, שבו ניצח בקלות. הוא הודה כי תוצאות הבחירות היו "מאכזבות מאוד" עבורו. "אני אדון עם המפלגה שלנו ואבטיח שיש עכשיו תהליך של חשיבה עמוקה על התוצאה הזו ועל המדיניות שתוביל את המפלגה בעתיד".

הניצחון הגדול של השמרנים הושג בזכות חדירתם אל תוך מעוזי הלייבור המכונים "החומה האדומה", שהיו בעבר עוינים למפלגה השמרנית. עם זאת, הברקזיט, שהוביל לשינוי בנאמנות המפלגתית הישנה וחילק את בריטניה בקווי שבר חדשים, היה הגורם למהפך. במחוזות הללו היה רוב לתומכי הפרישה, שדחו את העמדה המעורפלת של קורבין בנושא ולא התרשמו מהבטחותיו להלאים את התעשיות, ובחרו בשמרנים בהנהגת בוריס ג'ונסון - בוגר בית ספר היוקרתי "איטון" שנתפס על ידי יריביו כמי שאינו יכול לזכות בקולות מעמד הפועלים.

מנהיג הלייבור בבריטניה ג'רמי קורבין במטה המפלגה, 13 בדצמבר 2019. רויטרס
המצביעים יחזרו אחרי הברקזיט? קורבין, אחרי פרסום התוצאות/רויטרס

רות' סמית', חברת המפלגה שייצגה את סטוק-און-טרנט בפרלמנט היוצא, לא הסתירה את אכזבתה. "ספגתי הפסד חד-משמעי", אמרה. היא הטילה את האשמה על כתפיו של קורבין. "הוא היה צריך ללכת לפני חודשים רבים".

התוצאות הסופיות הראו כי המצביעים הלכו עם הבטחתו של ג'ונסון להשלים את הברקזיט ועם המדיניות הפרו-עסקית שלו, תוך שהם דוחים את המדינות הסוציאליסטית הרדיקלית של קורבין, שהבטיח לקיים משאל עם שני על הברקזיט.

קורבין השתלט על המפלגה אחרי המכה שקיבלה בבחירות 2015, ולקח אותה שמאלה בחדות, בהשוואה למדיניותה המתונה תחת שלוש הממשלות שבהן עמד טוני בלייר - באופן סמלי, הצליחו השמרנים לזכות במושב בסדגפילד, שאותו ייצג בלייר, המנהיג המצליח ביותר של הלייבור אי-פעם. עתה, עומדת המפלגה בפני קרב פנימי אכזרי, בין חסידיו סוציאליסטים של קורבין לבין מבקריו מהאגף המתון של הלייבור.

עוד בוואלה!

באירופה מקווים שניצחון ג'ונסון יסיים את משבר הברקזיט אחת ולתמיד

לכתבה המלאה

במשך ארבע שנות שלטונו, בנה קורבין בסיס של תומכים נאנמנים ביותר, תוך שהוא דוחף לשוליים את חברי המרכז ויוצר קרע אידיאולוגי במפלגה. מבקריו אמרו כי זה הרחק רבים מהמצביעים המסורתיים של הלייבור ממעמד הפועלים שלה.

"קורבין היה אסון בפתח. כולם ידעו שהוא לא יכול להוביל את מעמד הפועלים לשום מקום", אמר אלן ג'ונסון, שכיהן כשר בכיר תחת בלייר.

ברמז לבאות בקרב על פניה של הלייבור, אמר ריצ'רד בורגון, אחד מנאמני קורבין, כי המפלגה לא צריכה לחזור למרכז. "אנחנו צריכים להשיב מלחמה, לא להיכנע", אמר. "אנשים לא התלוננו על המדיניות שלנו, וזו לא הייתה המדיניות של אלמלא ג'רמי היה בהנהגה," אמר בורגון, תוך שהוא האשים את ההתמקדות בברקזיט ובסיקור התקשורתי השלילי של קורבין בתוצאות הרעות.

בין המושבים המסתוריים שאיבדה הלייבור זה עשרות שנים היה בלית' ואלי, שבצפון אנגליה. מאז הקמתו ב-1950, הוא היה אדום. בוורקסאם, ווילש, בחרו בלייבור בכל מערכות הבחירות מ-1935 עד השנה.

עוד לבנה בחומה נפלה

גם העיר ברנלי היא כבר לא לבנה בחומה האדומה. העיר שבצפון אנגליה בחרה מועמד שמרן ראשון אחרי 109 שנה.

דייוויד יוז, בן 48, שוכנע מהבטחתו של ג'ונסון לצאת מהאיחוד האירופי, והצביע לשמרנים אחרי שהצביע בעבר ללייבור. "האנשים רוצים להשלים את הברקזיט ואני חושב שבוריס יבצע את זה", אמר. בברנלי, שבה הגיעו השמרנים למקום הרביעי ב-215, הצביעו 67% מהתושבים בעז הברקזיט במשאל העם.

העיר, שהייתה מרכז לסחר בטקסטיל במאה ה-19, נותרה בין האזורים המקופחים ביותר באנגליה ועברה הפך אותה למעוז של הלייבור, עד יום חמישי. ריטה ספנסר בת ה-73 נטשה אף היא את הלייבור לטובת המפלגה השמרנית. לדבריה, היא מאושרת "עד הגג" מניצחונו של ג'ונסון. "לברקזיט יש הרבה השפעה על ההצבעה, אבל כשאתה חושב על השטויות שפלט קורבין, זה פשוט לא אחד גדול".

ג'ונסון הכיר בכך שהצליח לנצח הודות למצביעים שבאופן חד פעמי העניקו לו את קולם, אך עשויים לשוב לעמוד לצד הלייבור בעתיד. מצביע הלייבור, רוס דיוויס בן ה-30, אמר כי הוא מאמין שראש הממשלה צדק כשנזהר. לראייתו, ההשפעה של הברקזיט על החומר האדומה של הברקזיט קצרת טווח. "אני חושב שאחרי שנעזוב את האיחוד האירופי נחזור להבטיח את מושב הלייבור", אמר. "אנשים רק רצו לסיים עם הברקזיט".

ליל הבחירות בבריטניה: תומכי לייבור מאוכזבים לאחר קבלת תוצאות המדגמים, 13 בדצמבר 2019. רויטרס
המצביעים לא האמינו בקורבין. תומכי לייבור מאוכזבים, הלילה/רויטרס

דרומה יותר, סמוך לעיר ברמינגהאם, ווסט ברומיץ' איסט הוא מחוז נוסף שנפל לידי השמרנים, אחרי שתושביו הצביעו בכל אחת ממערכות הבחירות האחרונות ללייבור, מאז שהוקם בשנות ה-70. באזור נרשמו 68% הצבעה בעד הברקזיט, וקהילת הפועלים באזור התעשייתי לשעבר הפנתה עורף לקורבין.

קווין וויליאמס, נהג בן 56, הצביע במשאל העם בעד עזיבת האיחוד האירופי וכינה את עצמו כ"בחור מעמד הביניים טיפוסי". הוא סיפר כי הצביע בעבר רק בעד הלייבור, אך הפעם בחר לראשונה במפלגה השמרנית. כשנשאל מדוע, ענה: "קורבין. חד וחלק".

(עדכון ראשון: 18:48)

ליל הבחירות בבריטניה: תומכי לייבור מאוכזבים לאחר קבלת תוצאות המדגמים, 13 בדצמבר 2019. רויטרס
רבים הפנו עורף לקורבין. תומכי לייבור מאוכזבים, הלילה/רויטרס

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully