וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

דיל סמוטריץ'-שקד: פריימריז פתוחים לרשימה אחת "להדחת פרץ"

12.12.2019 / 16:49

השניים דנו באפשרות לקדם יחד פריימריז פתוחים להקמת רשימה אחת בציונות הדתית שתתמודד בבחירות הקרובות, זאת בניגוד לעמדת השר רפי פרץ. בכירים בבית היהודי: "כל רצונם הוא להדיח אותו מההנהגה". לשכות שקד וסמוטריץ': "הם בקשר רציף לגבי עתיד הימין"

צילום: מרכז ישיבות ואולפנות בני עקיבא, עריכה: עמית שמחה

(בווידאו: קריאת סמוטריץ' לשקד לשוב לציונות הדתית, בחודש שעבר)

הבחירות לכנסת ה-23 יצאו הלילה (חמישי) לדרך, והקרב על הנהגת הציונות הדתית נכנס להילוך גבוה. יו"ר האיחוד הלאומי השר בצלאל סמוטריץ' ויו"ר הימין החדש ח"כ איילת שקד נפגשו היום בביתה של שקד בתל אביב, ודנו באפשרות לקדם בהסכמה פריימריז פתוחים להקמת רשימה אחת גדולה בציונות הדתית, שתתמודד בבחירות הקרובות. באפשרות זו תומך גם איתמר בן גביר, מראשי עוצמה יהודית.

המהלך הזה שנרקם בניגוד לעמדת יו"ר הבית היהודי השר רפי פרץ, מעורר מחדש את הקרבות הפנימיים בתוך המפלגה, ולפי בכירים בבית היהודי, מפלגתו של פרץ, "נראה שכל הרצון שלהם (שקד סמוטריץ - י"א) ללכת לפריימריז פתוחים נועד בשביל להדיח את הרב פרץ ואת הבית היהודי מהנהגת הציונות הדתית".

שקד עדיין לא החליטה באיזו מסגרת היא תתמודד בבחירות הקרובות לכנסת ה-23, ובפניה שלוש אפשרויות מרכזיות: ריצה בימין החדש עם שר הביטחון נפתלי בנט, חזרה להנהגת הציונות הדתית באמצעות ניסיון להתמודד בפריימריז פתוחים, או התפקדות לליכוד במקביל לפסק זמן מהחיים הפוליטיים. שקד לא קיבלה החלטה סופית, אך בשיחות שערכה היא רואה את האפשרות של פריימריז בציונות הדתית כמועדפת עליה.

בצלאל סמוטריץ' ואיילת שקד בישיבת הבלוק, כנסת, 18 בנובמבר 2019. ראובן קסטרו
מהלך שמעורר קרבות פנימיים במפלגה. סמוטריץ' ושקד בישיבת בלוק הימין, נובמבר/ראובן קסטרו

קיום פריימריז פתוחים יאפשרו לשקד, ככל שתתמודד, לשוב לרשימה דתית גדולה, למרות האיבה בינה לפרץ בחודשים האחרונים, ולמרות הכישלון היחסי שלה בבחירות האחרונות. בבית היהודי סבורים כי סמוטריץ' ושקד יוצאים מתוך הנחה כי תמיכתו הציבורית של פרץ אינה גבוהה ומהלך כזה אף ידחוק אותו החוצה או ידיח אותו מהחיים הפוליטיים, זאת מול טענתם כי הבחירות הקרובות מצריכות היערכות שונה מזו, שאינה מתאפשרת בלוח זמנים מצומצם.

פרץ נכנס לתפקידו כיו"ר הבית היהודי לאחר שהתבקש לכך מיד אחרי עזיבתם של בנט ושקד את הבית היהודי. מאז התמודד פרץ עם ביקורת קשה מבית, ובשיא גם נאלץ לוותר על ההנהגה של רשימה דתית מאוחדת, לטובת שקד בבחירות האחרונות. מיד לאחר שנודע כי שקד בראשות רשימה כזו השיגה שבעה מנדטים בלבד, התעורר זעם בסביבתו של פרץ על כך שהיא "לא סיפקה את הסחורה". מיד לאחר הבחירות, בכפוף לסיכום, ברשימת ימינה הובילו פיצול לשתי סיעות נפרדות, וכעת כל אחת מהן בפני פרשת דרכים.

בסביבתו של פרץ אמרו לוואלה! NEWS כי המהלך לפריימריז פתוחים נועד לפלג את הציונות הדתית. לדברי גורמים המקורבים לשר החינוך, "חבל שמיד לאחר יציאה לבחירות נוספות, יש מי שבוחר להתעסק בפלגנות במקום באחדות, ובהמשך המחלוקת בציונות הדתית במקום להתחבר יחד ולהציג רשימה מאוחדת ומגוונת".

עוד בוואלה!

ריבלין לאחר פיזור הכנסת: אסור לאבד את האמון בדמוקרטיה

לכתבה המלאה
ישיבת סיעת הבית היהודי, כנסת ירושלים 18 בנובמבר 2019. ראובן קסטרו
סמוטריץ' ושקד סוברים כי תמיכתו הציבורית של פרץ אינה גבוהה. פרץ בישיבת סיעה, נובמבר/ראובן קסטרו

בסביבת פרץ הוסיפו כי "לאורך שתי מערכות הבחירות האחרונות הרב רפי פעל בשיתוף פעולה מלא עם כל הגורמים, במטרה להגדיל את כוחה של הציונות הדתית בממשלה ובכנסת. מפתיע ומצער שיש מי שבוחרים לעשות יד אחת מאחורי גבו של הרב רפי במקום להמשיך את שיתוף הפעולה". הם מתחו ביקורת קשה על סמוטריץ', ואמרו כי "הבית היהודי והציונות הדתית לא מתכוונים לחזור לאירועי ים המלח, נמשיך ונעשה ככל שביכולתנו לפעול לאחדות הציונות הדתית כפי שעשינו עד כה".

מלשכת סמוטריץ' נמסר בתגובה: "השר סמוטריץ וח"כ שקד עובדים ביחד כבר חמש שנים. יש שיתוף פעולה נהדר בין השניים שדנים כבר תקופה ארוכה בעתיד המחנה הלאומי והציונות הדתית". מלשכת שקד נמסר בתגובה: "שקד וסמוטריץ' בקשר רציף לגבי עתיד הימין".

מול הניסיונות לקדם פריימריז פתוחים לרשימה אחת גדולה, הודיע הבוקר מנכ"ל הבית היהודי ניר אורבך כי המפלגה תאיץ כעת את החיבור עם האיחוד הלאומי, זאת מתוך מטרה לאחד את שתי המפלגות. לדברי אורבך, "אנו עומדים כעת בפני אתגר לא פשוט לציונות הדתית ולבית היהודי וסומכים עליכם שכמו תמיד תהיו אתנו במסע הזה".

עו"ד, איתמר בן גביר במהלך עתירה נגד פסילת מפלגתו, כנסת, ירושלים 14 באוגוסט 2019. ראובן קסטרו
בן גביר תומך בהליכה לפריימריז. יו"ר עוצמה יהודית/ראובן קסטרו

לאחר שלא עברה את אחוז החסימה בבחירות האחרונות, בעוצמה יהודית אמרו אתמול כי המפלגה "תפעל גם בבחירות האלו על מנת ליצור חיבורים פוליטיים בשביל לעבור את אחוז החסימה ולהגדיל את כוחו של גוש הימין, בדיוק כפי שפעלה לאיחודים בשתי מערכות הבחירות הקודמות". במפלגה הוסיפו כי "בזכות החיבור עם עוצמה יהודית, איחוד מפלגות הימין עברה את אחוז החסימה בסיבוב הראשון, וכך בכוונתנו לפעול גם עכשיו לאור המצב המסוכן אשר מסתמן בציונות הדתית".

כמו כן, בעוצמה יהודית חזרו על דרישתם לערוך פריימריז פתוחים. "בשנה האחרונה נמצאת הציונות הדתית בנקודת מפנה שבה הפוליטיקה המגזרית עברה שינוי מקצה לקצה. אין זמן יותר מתאים מזה לערוך פריימריז בצינות הדתית ולהרכיב רשימה איכותית אשר משקפת את רצונם של אנשי הציבור הדתי לאומי".

אינפו לו"ז בחירות לכנסת ה-23. אתר רשמי
אינפו לו"ז בחירות לכנסת ה-23/אתר רשמי

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully