וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

התיעוד העתיק בעולם: נמצא ציור קיר בן 44 אלף שנה במערה באינדונזיה

12.12.2019 / 11:00

ציור הקיר נחשב לתיעוד האנושי העתיק ביותר שנמצא אי פעם. הציור התגלה לאחר שחוקר הזיז עץ תאנים וחשף את הכניסה למערה. הציור נחשב גם לאחד מציורי הקיר העתיקים ביותר שמצויירות בו חיות. "מעולם לא ראינו דבר כזה", אמרו ארכיאולוגים מצוות החוקרים

צילום: רויטרס, עריכה: עמית שמחה

(בוידאו: ארכיאולוגים חשפו בפרו ציור קיר בן 3.800 שנה המשקף את חשיבות המים)

ציור שנמצא לאחרונה במערה בשם "בולו'סיפונג 4", בדרום סולאווסי, אחד מאיי אינדונזיה, הוא אולי האירוע המתועד העתיק בהיסטוריה. בציור נראה בופאלו שנצוד על ידי יצורים שחציים אדם וחציים חיה, המחזיקים חניתות ואולי חבלים.

ממצאי המחקר על הציור הוצגו בכתב עת בנושא טבע על ידי חוקרים מאוניברסיטת גריפית' שבבריסביין, אוסטרליה. אדם ברום, ארכיאולוג מצוות החוקרים אמר כי "ראיתי את הציורים לפני כשנתיים, לאחר שקולגה מאינדונזיה הזיז עץ תאנים כדי להגיע לכניסה למערה וגילה אותו". ברום הוסיף כי "התמונות הופיעו על מסך הפלאפון שלי", סיפר.

אורכו של הציור הוא כמעט חמישה מטרים, והוא מתאר תת-מין של בופאלו מסוג "אנואה" וכן מספר חזירי בר המצויים באי סולאווסי. לצדם ישנן דמויות שנראות אנושיות, אולם יש להן מאפיינים חייתיים כמו זנבות וחרטומים. בחלק אחר ישנו בופאלו המוקף מספר דמויות שמחזיקות חניתות.

ציור בן 40 אלף שנה-  מדענים איתרו את הציור העתיק ביותר של בעל חיים שמוכר למדע: חיה דמוית שור על קיר מערה באי בורנאו באינדונזיה. רויטרס
החוקרים במערה בה נמצא הציור/רויטרס

הציור מסולאווסי אינו הציור הקדום בעולם. בשנה שעברה טענו מדענים כי מצאו את "הציור העתיק אי פעם" על סלע בדרום אפריקה. הם העריכו את גילו ל-73 אלף שנה. על כן, הציור אולי לא הכי עתיק, אבל לדברי החוקרים, יכול להיות שמדובר באירוע המתועד העתיק ביותר שקיים. קודם לכן אומנות על סלעים או על קירות שנמצאו באירופה תוארכה כבת 21-14 אלף שנים, ונתפסה כאומנות המתארת נרטיב העתיקה בעולם.

"מעולם לא ראיתי דבר כזה", אמר ברום. "כלומר, ראינו מאות סוגי אומנות על סלע באזור הזה, אבל מעולם לא ראינו משהו שמתאר אירוע ציד". אולם חוקרים אחרים הטילו ספק בסיפור שמתואר בלוח אחד, וטענו כי יכול להיות שמדובר בסדרת אירועים שצוירו לאורך תקופת זמן ארוכה. "לא בטוח שמתוארת כאן התרחשות אחת", אמר פול פטיט, ארכיאולוג ומומחה ציורי קיר מאוניברסיטת דרהאם שבבריטניה.

בנוסף, הציור מסולאווסי יכול להיות גם אחד מציורי הקיר העתיקים ביותר של חיה שצוירו אי פעם. בשנה שעברה, ציור קיר במערה בבורנאו נחשב לציור העתיק ביותר של חיה; הציור בן כ-40 אלף שנה לפחות.

עוד בוואלה!

מדינה חדשה בדרך: תושבי בוגנוויל הצביעו בעד עצמאות מפפואה גינאה החדשה

לכתבה המלאה
הציור המתאר אירוע העתיק בעולם? הציור שהתגלה על קיר המערה. רויטרס
הציור שהתגלה במערה/רויטרס

על מנת לתארך את הציור, החוקרים ניתחו מינרל מסויים בשם קלציט, שהצטבר על הקיר שעליו מתנוסס הציור. הקלציט עובר תהליך בו אורניום רדיו-אקטיבי במינרל עצמו מתכלה, נרקב והופך לתוריום, יסוד כימי רדיו-אקטיבי, וכך ניתן לחשב את גילו של המינרל. הצוות מדד את רמות האיזוטופים השונים במינרל ובתוריום, וכך גילו כי הקלציט שעל אחד החלקים בו מצוייר חזיר החל להתפתח לפני כ-43 אלף שנה, והשכבות של אותו החומר על הבופאלו בציור התפתחו לפני כ-40 אלף שנה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully