וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

פציעות מחרידות מהר הגעש בניו זילנד: "צריך 1.2 מיליון ס"מ של עור"

12.12.2019 / 7:49

בעוד שתשעה אנשים עדיין מוגדרים נעדרים, בתי החולים פועלים מסביב לשעון כדי להציל כ-30 פצועים מכוויות קשות שנגרמו מהאפר ומהגזים והכימיקלים שנפלטו מ"האי הלבן". ההר עשוי להתפרץ שוב, מה שמונע את פינוי הגופות

צילום: רויטרס, עריכה: טל רזניק

הר הגעש ב"אי הלבן" של ניו זילנד עשוי להתפרץ במלוא עוזו שוב, לאור התגברות רעידות האדמה בסמוך לו. אלו מונעות את השבת הגופות, שלושה ימים אחרי ההתפרצות. מניין ההרוגים עלה לשמונה, כששני בני אדם נוספים מתו מפצעיהם בבתי החולים. שמונה בני אדם עדיין נעדרים והסיכוי שהצליחו לשרוד ונותרו בחיים קלוש.

בין הקורבנות שזוהו היו גווין דלואו, בן 53 מאוסטרליה, ובתו החורגת, זואי הוסקינג, בת 15. "לבנו נשבר מאובדנה של זואי בגיל כה צעיר", מסרה המשפחה. "אנחנו מתאבלים על האובדן של גווין וזואי".

27 מהפצועים נמצאים בטיפול נמרץ בכמה בתי חולים ברחבי המדינה: 27 מהם סובלים מכוויות ב-30% מגופם ומעלה, ו-20 מהם גם מונשמים בשל חומרת הכוויות שלהם. "אנחנו צופים שנידרש ל-1.2 מיליון ס"מ של עור עבור צורכי המטופלים", אמר ראש שירותי הרפואה במחוז מנוקאו, פיטר ווטסון, מבית החולים מידלמור באוקלנד.

"אופי הכוויות סבוך יותר בשל הגזים והכימיקלים שהיו בהתפרצות. זה דורש טיפול מהיר יותר בכוויות האלו מאשר במקרים של כוויות חום בלבד". לדבריו, הצוותים המנתחים עובדים מסביב לשעון. "זאת רק ההתחלה של הליך ארוך מאוד, שעבור חלק מהמטופלים יימשך כמה חודשים", אמר.

הר הגעש בפקטאני, ניו-זילנד 11 בדצמבר 2019. רויטרס
רעידות האדמה מתחזקות. הר הגעש, היום/רויטרס

ממשלת אוסטרליה אמרה כי היא צפויה להעביר עד עשרה מאזרחיה הפצועים מניו זילנד ביממה הקרובה, אם הצוות הרפואי יאשר להם לטוס. בזמן התפרצות הקטלנית בהר הגעש, הראשונה זה כמאה שנה, היו 47 איש באי הלבן. 24 מהם היו מאוסטרליה, תשעה מארצות הברית, חמישה מניו זילנד, ארבעה מגרמניה, שניים מסין ומבריטניה ואזרח מלזי. קורבנות נוספות שזוהו מאוסטרליה הן ג'ולי ריצ'רדס, 47, מבריסביין, ובתה ג'סיקה, בת 20. הן זוהו על ידי חבר המשפחה, ג'ון מייקל, ששוחח עם רשת סקיי ניוז.

הרשויות המפקחות על האי הלא מיושב, השוכן כ-50 ק"מ מחופי האי הצפוני של ניו זילנד, אמרו כי התנאים מחמירים וכעת יש סיכוי של 40-60% להתפרצות מאסיבית ביממה הקרובה, דומה בעוצמתה לזו שהייתה ביום שני. "לסיכום, אתמול היה סיכון גבוה להתפרצות. היום יש סיכון גבוה עוד יותר להתפרצות. הפרמטרים מחמירים כרגע", אמר גרהאם לאונרד, בכיר בשירות הגיאולגי GNS, במסיבת עיתונאים שכינס בוולינגטון.

אנדרטה לזכר קורבנות הר הגעש בניו זילנד 11 בדצמבר 2019. רויטרס
בין הנפגעים היו תיירים זרים רבים. אנדרטה לזכר הקורבנות/רויטרס

במהלך היום, עוד היתמר עשן מהאי.

"דיברתי עם רבים מהמעורבים במבצע והם מאוד נחושים לחזור לשם, הם רוצים להחזיר את יקיריהם של האנשים הביתה", אמרה ראשת ממשלת ניו זילנד, ג'סינדה ארדרן, בריאיון לרויטרס מוולינגטון. צילומים מהאוויר לא תיעדו סימני חיים באי. מצלמות רשת המוצבות במקום תיעדו קבוצת מטיילים אחת בלוע הר הגעש, כדקה לפני ההתפרצות.

במשטרה אומרים כי בטיחות צוותי החילוץ נמצאת בראש סדר העדיפויות, ושהם ממתינים לדעת מומחים כדי לקבל החלטה על המועד שבו הם ישובו לאי. על כך, ספגו הרשויות ביקורות בטענה שהן נוהגות בזהירות יתר.

"אנחנו לא יכולים לסכן אנשים בלהגיע לשם עד שלא נהיה משוכנעים לחלוטין שהאי בטוח", אמר סגן מפקד המשטרה, ברוס בירד, במסיבת עיתונאים בוואקטיין, עיירה שמהווה את נקודת היציאה לטיולי תיירות באי הנמצא בבעלות פרטית.

מדי שנה מבקרים באי יותר מעשרת אלפים איש, המגיעים לראות את הר הגעש שמשווק כ"הר הגעש הימי הפעיל והנגיש ביותר בעולם". האזהרות מפני התפרצות אפשרית שלו פורסמו בחודש שעבר באתר GeoNet בשל התחזקות הפעילות הגעשית שלו.

(עדכון ראשון: 11/12/19, 18:49)

אנדרטה לזכר קורבנות הר הגעש בניו זילנד 11 בדצמבר 2019. רויטרס
עשרת אלפים מבקרים באי מדי שנה/רויטרס

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully