וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ניו זילנד: 5 הרוגים בהתפרצות הר געש באי במזרח המדינה

9.12.2019 / 10:20

ראש הממשלה אמרה כי לפחות מאה בני אדם שהו באזור ההר "האי הלבן" השוכן כ-50 ק"מ מרצועת החוף המזרחית, בעת ההתפרצות. רשות החירום התריעה מפני סכנה באזור ההר, המהווה יעד תיירותי פופולרי במדינה

צילום: רויטרס, עריכה: אסף דרורי

לפחות חמישה בני אדם נהרגו כשהר געש התפרץ הלילה (שני) לחופי האי הצפוני של ניו זילנד - כך מסרו הרשויות המדינה. עוד 20 בני אדם נפצעו והמשטרה אמרה כי כמה בני אדם נוספים מוגדרים נעדרים. סוכנות החירום הלאומית במדינה התריעה על סכנה בסביבת ההר. המשטרה אמרה כי מסוכן מדי לערוך חיפושים באזור, שבו מטיילים גם תיירים רבים. המשטרה הוסיפה כי 23 אנשים, רבים מהם ככל הנראה תיירים שהיו בשיט תענוגות באזור, חולצו מהאי לאחר ההתפרצות, שהייתה בסביבות השעה 14:11.

ראש ממשלת ניו זילנד, ג'סינדה ארדרן, אמרה כי לפחות מאה בני אדם היו בסביבת ההר, השוכן על אי כ-50 ק"מ מרצועת החוף המזרחית של המדינה. לפי דיווחים בתקשורת המקומית, אנשים רבים שהו באי עצמו או בסביבתו במהלך ההתפרצות. באתר החדשות Stuff דווח כי יותר מ-20 בני אדם עשויים להיות באי הלבן.

ראש ממשלת אוסטרליה סקוט מוריסון אמר כי כמה מאזרחי המדינה הושפעו מההתפרצות, והממשלה מנסה ללמוד עוד בנושא.

התפרצות הר געש באי הלבן, ניו זילנד, 9 בדצמבר 2019. רויטרס
המשטרה עצרה את החיפושים. התפרצות הר הגעש, היום/רויטרס

"אני לא בטוחה אם האנשים האלה היו באי עצמו או בסמוך אליו, אבל בהחלט הייתה שם קבוצה שבהחלט הזדקוקה לטיפול רפואי", אמרה ג'ודי טרנר, ראש עיריית ווקאטאן. "היו כמה פצועים ואנו מתמקדים בהחזרת הפצועים בבטחה ופינויים לבית חולים".

את העשן שנפלט כתוצאה מהתפרצות הר הגעש ניתן לראות מהיבשה ברצועת החוף הסמוכה לאי. "האי הלבן" הוא אחד מהרי הגעש הפעילים ביותר בניו זילנד.

מייקל שייד, מנהל הנדסה מסן פרנסיסקו, היה אחד מהתיירים שחולצו מהאי לפני ההתפרצות. הוא פרסם תיעוד דרמטי מהסירה שהיה עליה, כשעשן אפף תחילה את לוע הר ואז את האי כולו. "קשה להאמין, כל הקבוצה שלנו עמדה על קצה הלוע כ-30 דקות קודם לכן", אמר.

הרשות הלאומית למצבי חירום אמרה כי האזורים הסמוכים לאי נתונים בסכנה בשל ההתפרצות. היא הוסיפה כי האפר עשוי להשפיע על אזורים מסוימים. ההתפרצות הקצרה שלחה אפר געשי לגובה של 3,658 מטר, אך בסוכנות הגיאו-מדעית של ניו זילנד אמרה כי אין סימנים להחרפה נוכחית במצב.

תיעוד מהתפרצות הר הגעש

מומחה להרי געש אמר כי ההתפרצות הייתה לא צפויה, אולם אין מדובר במשהו חריג. ההתפרצות הקטלנית האחרונה שלו הייתה ב-1914, כש-12 כורים נהרגו. באפריל 2016 הייתה התפרצות קצרה. 70% מהר הגעש שוכן מתחת למים, מה שהופך את המבנה הוולקני המאסיבי שלו לגדול ביותר בניו זילנד. יותר מעשרת אלפים תיירים מבקרים במקום שהפך לשמורה פרטית ב-1953, מדי שנה.

(עדכון ראשון: 5:27)

התפרצות הר הגעש "האי הלבן" בניו זילנד, 9 דצמבר 2019. רויטרס
התפרצות הר הגעש "האי הלבן" בניו זילנד, 9 דצמבר 2019/רויטרס

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully