וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מדינה חדשה בדרך: תושבי בוגנוויל הצביעו בעד עצמאות מפפואה גינאה החדשה

11.12.2019 / 13:14

תושבי המחוז האוטונומי שבמזרח קבוצת האיים הצביעו במשאל עם באופן גורף בעד ביטול מעמד האוטונומיה והפיכתו למדינה. ההצבעה היא חלק מהסכם השלום, שהביא לסיום 13 שנות מלחמת אזרחים עקובות מדם במדינה. עם זאת, המהלך דורש את אישור הפרלמנט ועשוי לקחת שנים

צילום: רויטרס

(בווידאו: עשר נשים וחמישה ילדים נרצחו בקרב בין שבטים בפפואה גינאה החדשה)

כ-98% מבעלי זכות ההצבעה הצביעו היום (רביעי) באופן מוחץ בעד יציאת מחוז האוטונומי של בוגנוויל לעצמאות. המחוז, המהווה קבוצת איים במזרחה של פפואה גינאה החדשה שבדרום מזרח האוקיינוס השקט, עשוי להפוך למדינה החדשה בעולם כש-244 אלף מתוך 249 אלף תושביו תמכו במהלך.

ראש ועדת משאל העם בבוגנוויל, ברטי אהרן, התקבל בקריאות עידוד ושמחה כשהכריז שיותר מ-98% מהמצביעים תמכו ביציאה לעצמאות מדינית מלאה על פני אפשרות של אוטונומיה נרחבת יותר מפפואה גינאה החדשה. משאל העם איננו מחייב, ואישור העצמאות לאזור האוטונומי עוד צריך לעבור בפרלמנט של פפואה גינאה החדשה לאחר משא ומתן עם בוגנוויל, כך שתהליך הפיכתה למדינה עלול לקח כמה שנים. ממשרדו של ראש ממשלת פפואה גינאה החדשה לא התקבלה תגובה.

מצביעים בבוגנוויל. רויטרס
98% תמכו בעצמאות מלאה. מצביעים בבוגנוויל/רויטרס

משאל העם הוא חלק מהותי מהסכם השלום שנחתם בשנת 2001, והביא לסיומה של מלחמת האזרחים שארכה כ-13 שנים בין המחוז לבין פפואה גינאה החדשה. במלחמה שהתרחשה במקבץ איים ממזרח לחלק היבשתי המרכזי של המדינה, נהרגו לפחות 15 אלף איש. האלימות בבוגנוויל החלה בסוף שנות ה-80, כתגובה למאבקים שונים סביב מכרה נחושת פתוח שליד העיירה פנגונה שבמחוז האוטונומי.

עוד בוואלה!

רה"מ אתיופיה אסף את פרס נובל לשלום - אך סירב לשוחח עם התקשורת

לכתבה המלאה
המחוז האוטונומי של בוגנוויל. עיבוד תמונה
גבולות המחוז האוטונומי של בוגנוויל שבפפואה גינאה החדשה/עיבוד תמונה

המכרה היה מקור גדול לייצוא נחושת למדינה, אולם רבים בבוגנוויל הרגישו שהם אינם מקבלים הטבות מעצם היותו של המכרה במחוזם, ומחו נגד הזיהום מהמכרה והפגיעה בדרך חייהם המסורתית. המכרה נשאר סגור מאז תחילת הקונפליקט, ובמצב בו בוגנוויל אכן תצא לעצמאות יש המאמינים שהוא יהווה מקור הכנסה מרכזי של המדינה לעתיד.

קלפי משאל העם בבוגנוויל. רויטרס
מצביעים בבוגונוויל/רויטרס

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully