וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

רה"מ אתיופיה אסף את פרס נובל לשלום - אך סירב לשוחח עם התקשורת

אביי אחמד, שזכה בפרס בזכות השלום עם אריתריאה והרפורמות הדמוקרטיות שביצע, אמר בנאומו כי "כולנו מחוייבים לגורל משותף של אהבה, סליחה ופיוס". ואולם, על הזכיה העיבו הימנעותו מלקיחת שאלות מעיתונאים, וכן האלימות האתנית בארצו

צילום: רויטרס, עריכה: עמית שמחה

ראש ממשלת אתיופיה, אביי אחמד, אסף אתמול (שלישי) את פרס נובל לשלום באוסלו, וקרא לאחדות בארצו לאור מעשי האלימות האתנית ובזמן שמאמצי הפיוס עם האויבת לשעבר אריתריאה נתקעו. "אין 'אנחנו או הם'", אמר בנאומו בבית העירייה של בירת נורבגיה. "יש רק 'אנחנו', שכן 'כולנו' מחוייבים לגורל משותף של אהבה, סליחה ופיוס".

ועדת נובל הוקירה את אביי בן ה-43, המנהיג הצעיר ביותר באפריקה, על ההתקדמות המהירה שעשה בקידום רפורמות במדינה מאז עלה לשלטון באפריל 2018. עם זאת, הוא ספג ביקורת על כך שלא היה מוכן לקחת שאלות מהתקשורת בעת ביקורו במדינה.

ראש ממשלת אתיופיה קיבל את פרס נובל לשלום: "מלחמה היא גיהנום". רויטרס
אביי מקבל את הפרס, אתמול/רויטרס

חודשים ספורים בלבד אחרי שמונה לראש הממשלה, הוא נועד עם רודן אריתריאה, איסיאס אפוורקי, כדי לסיים רשמית את העימות בין המדינות שניהלו מלחמת גבולות בין 1998 ל-2000. הוא קידם את קיומן של בחירות דמוקרטיות במדינה שנשלטה זמן רב על ידי ממשלות סמכותיות ומילא תפקיד גדול יותר כמתווך במזרח אפריקה.

ואולם, מאז חל שינוי הלך הרוח - חלק מהרפורמות המקומיות שלו הציתו התלקחויות אתניות ומחלוקות משמעותיות עם אריתריאה צפו מחדש. לאור האתגרים הללו, הוא קרא לאחדות כשאסף את פרסו בטקס שבו השתתפו משפחת המלוכה הנורבגית ונציגים בכירים אחרים.

במהלך נאומו, אביי מיהר לשבח את אפוורקי כ"שותפו וחברו לשלום "- אף שהוא המנהיג היחיד שאריתריאה הכירה מאז שיצאה לעצמאות מאתיופיה ב-1993. "הבנו שהמדינות שלנו הן לא אויבות. היינו קורבנות של האויב המשותף, ששמו עוני", אמר.

בתור חייל לשעבר, אביי דיבר גם על נזקי המלחמה, ונזכר כיצד כל היחידה שלו נמחקה בירי ארטילרי מאריתריאה, אך הוא הצליח לשרוד לאחר שיצא לזמן קצר מהעמדה כדי לשפר את מיקומה של האנטנה של יחידתו. "המלחמה היא התגלמות הגיהנום של כל מי שמשתת בה", אמר.

עוד בוואלה!

ראש ממשלת אתיופיה זכה בצדק בנובל לשלום, אך עליו ללמוד לקח מההיסטוריה

לכתבה המלאה
תומכי יריב של ראש ממשלת אתיופיה אביי אחמד מפגינים מחוץ לביתו באדיס אבבה, 24 באוקטובר 2019. רויטרס
עשרות אנשים נהרגו אחרי הזכיה בנובל. מפגינים נגד ראש ממשלת אתיופיה/רויטרס

במהלך תהליכי הפיוס המהירים והסכם השלום בין אדיס אבבה לאסמרה, נפתחו השגרירויות מחדש, הטיסות בין המדינות התחדשו והתקיימו פגישות ברחבי האזור. ואולם, ההתלהבות מ"אביימניה" דעכה והוא ניצב כעת בפני אתגרים גדולים - הגבול היבשתי בין שתי המדינות נסגר שוב והן טרם פתרו את המחלוקות סביב שרטוט הגבול ביניהן.

"נכון לעכשיו, נראה שהעבודה הזו נעצרה", אמרה ראשת ועדת נובל הנורבגית, בריט רייס-אנדרסן. "ועדת נובל הנורבגית מקווה שהישגיך הקודמים, יחד עם פרס הנובל לשלום, ידרבן את הצדדים ליישום נוסף של הסכמי השלום", הוסיפה.

אביי הבטיח לקיים את הבחירות הראשונות "החופשיות, ההוגנות והדמוקרטיות" מאז 2005 בחודש מאי הקרוב, ומומחים חוששים כי ייתכן שמנהיג אתיופיה יצטרך להסיט את תשומת לבו מתהליך השלום כדי להתמקד בבבחירות.

בניגוד גמור לקודמיו בתפקיד, אביי הסיר את מצב החירום, שחרר מתנגדים פוליטיים מהכלא, התנצל על אלימות שנעשתה בחסות המדינה ואפשר את שובן של קבוצות חמושות גולות. הוא גם הקים ועדת פיוס לאומית וביטל את איסור שהוטל על כמה מפלגות פוליטיות. ואולם, פחות משבועיים לאחר שהוכרז על זכייתו בנובל באוקטובר האחרון, הפגנות נגד אביי הותירו 86 הרוגים. בנאומו, הוקיע ראש ממשלת אתיופיה את "מבשרי השנאה והפילוג, שלדבריו "גורמים הרס בחברה שלנו באמצעות הרשת החברתית".

לא ענה לשאלות

על הטקס החגיגי העכיר הסירוב של אביי לענות על שאלות מכתבים, בניגוד למסורת. אולף נולסטד, שעומד בראש מכון נובל, אמר כי ההחלטה הזו היא "בעייתית מאוד", וציין כי "תקשורת חופשת וחופש הביטוי הם תנאים הכרחיים לקיומו של שלום בר-קיימא בדמוקרטיה".

בפמלייתו של ראש ממשלת אתיופיה אמרו שהי זה "די מאתגר" עבור מנהיג מכהן לבלות כמה ימים באירוע כזה, במיוחד כשיש "בעיות פנימיות דחופות הדורשות תשומת לב". הם אמרו גם כי "אופיו הצנוע" של אביי אינו עולה בקנה אחד עם "האופי הפומבי במיוחד של פרס נובל".

זוכי פרס נובל לשלום מקבלים תעודה, מדלית זהב וצ'ק בגובה תשעה מיליון קורונות שבדיות, שהן כ-850 אלף אירו. אתמול חולקו הפרסים ליתר הזוכים, בטקס נפרד בשטוקהולם.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully