וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

נתניהו לגנץ: תן לעם להחליט; כחול לבן: גורר לבחירות מיותרות

ראש הממשלה האשים כי כחול לבן "לא זזו מילימטר" במו"מ והעלה מחדש את ההצעה להעביר את ההכרעה לשיטת הבחירה הישירה. לטענתו, נושא סיפוח בקעת הירדן כן עלה בפגישה עם פומפאו, זאת חרף הכחשת משרד החוץ האמריקני. כחול לבן: "לא נאפשר לגרור את המדינה למערכת בחירות ארוכה"

עריכה: טל רזניק

ארבעה ימים לבחירות - עדכונים אחרונים

  • נתניהו האשים בוועידת מקור ראשון, "כחול לבן לא זזו מילימטר" וקרא לקדם בחירה ישירה
  • לטענתו סיפוח הבקעה כן עלה בפגישה עם פומפאו - חרף הכחשת משרד החוץ האמריקני
  • בנט לראשי כחול לבן: אל תובילו את המטוס שנקרא מדינת ישראל להתרסקות
  • כחול לבן: "לא נאפשר לגרור את המדינה למערכת בחירות ארוכה על חשבון הציבור"
  • ארגון יד לבנים: לא לקיום הבחירות ב-3 במרץ
  • בליכוד ובסיעות החרדיות הציעו מועד חלופי: 24 במרץ

ראש הממשלה בנימין נתניהו אמר הבוקר (ראשון) בוועידת מקור ראשון כי הוא "הלך כברת דרך ארוכה מאוד" במסגרת המשא ומתן לאחדות, והאשים כי לעומת זאת "כחול לבן לא זזו מילימטר, אפילו ננומטר, שום דבר". הוא טען כי אין סיבה לקיום בחירות נוספות במקום להקים ממשלת אחדות. "כדי שנוכל להקים ממשלת אחדות, וזה עדיין לא מאוחר, עדיין יש זמן לעשות זאת, צריך לקרות אחת משני דברים - או שבני גנץ יגבר על הווטו של יאיר לפיד או שאביגדור ליברמן יגבר על אביגדור ליברמן. אלה שתי האפשרויות ואני מאוד מקווה שאחד מהשניים הללו יקרה כי אין סיבה ללכת שוב לבחירות", אמר.

נתניהו שהשתתף בכנס שהתקיים בבנייני האומה בירושלים, העלה פעם נוספת את הרעיון להעביר את ההכרעה לשיטת הבחירה הישירה. "במצבים יוצאי דופן צריכים פתרונות יוצאי דופן. הצעתי לבני גנץ להגיע לממשלת אחדות וגם היום אני אומר לו לבוא לממשלת אחדות איתי, אבל אם הוא לא מסוגל לקבל החלטה כזאת - שיתן לעם לקבל את ההחלטה. בחירות מזורזות לבחירת ראש הממשלה בבחירה ישירה, לתת לעם להחליט מי יהיה ראש ממשלה. כך נחסוך גם זמן של חודשים ארוכים, בחירות לכנסת, והרבה כסף. אני מקווה שתהיה התעשתות של הרגע האחרון שתחסוך לנו את ההליך כולו, אבל אני חייב להגיד שאם יכפו עלינו בחירות אנחנו ננצח בגדול יחד עם חברינו במחנה הלאומי", אמר נתניהו.

הכנסת צפויה להתפזר ביום רביעי בחצות אוטומטית, וכמעט חסר סיכוי לקדם חקיקה כזו לבחירה ישירה בתוך זמן כה קצר כשחלק מהסיעות לא מסכימות לה. כדי לקדם בחירה ישירה, יש לערוך שינוי בחוק יסוד, ברוב של 61 חברי כנסת בשלוש קריאות. את הרעיון של קיום בחירות ישירות במקום כלליות יזם יו"ר ש"ס אריה דרעי, והוא זוכה לתמיכה בקרב סיעות בלוק הימין, אך יו"ר ישראל ביתנו אביגדור ליברמן אמר בעבר כי לא יתמוך בה.

במפלגת כחול לבן הגיבו לדברי נתניהו ומסרו: "לא נאפשר לגרור את המדינה למערכת בחירות ארוכה על חשבון הציבור. אם נתניהו יגרור את מדינת ישראל למערכת בחירות נוספת, יקרה ומיותרת - נפעל כדי שיתקיימו במועד המוקדם ביותר שניתן".

ראש הממשלה בנימין נתניהו בכנס מקור ראשון , דצמבר 2019. צילום מסך
"אין סיבה ללכת שוב לבחירות". נתניהו בוועידת מקור ראשון, הבוקר/צילום מסך

ברקע המצב הבטחוני בדרום, ושיגור שלוש הרקטות אתמול לשדרות אמר נתניהו כי לא תהיה הסדרה עם חמאס אם הירי לעבר יישובי הדרום לא ייפסק באופן סופי. "אם צריך נגיע למבצע גדול בעזה", אמר נתניהו, "לא תהיה הסדרה אם הירי לא יפסק באופן סופי - ואם הוא לא ייפסק אז יהיה מבצע הכרעה. בעזה קיבלו דוגמית לכך לפני כמה שבועות".

ראש הממשלה הבהיר כי הוא מבקש לקדם את ברית ההגנה עם ארצות הברית ואת החלת הריבונות בבקעת הירדן תוך הכרה אמריקנית בכך, שתי יוזמות שאותן, "אסור להחמיץ", לדבריו. "אפשר להשיג עכשיו ברית הגנה היסטורית עם ארצות הברית. זה אפשרי עכשיו ואסור להחמיץ את זה. אמרתי את זה לבני גנץ. אמרתי לו שאני יכול להביא את הברית הזאת באופן כזה שחופש הפעולה של ישראל לא יוגבל", אמר. "ההזדמנות השנייה היא לקבוע את גבולנו המזרחי, להחיל את החוק הישראלי על בקעת הירדן ולעשות זאת עם הכרה בינלאומית. אני רוצה הכרה אמריקנית בריבונות שלנו בבקעת הירדן, זה דבר חשוב".

עוד בוואלה!

משחקי האשמות או פשרות של הרגע האחרון: השבוע המכריע של המשבר הפוליטי

לכתבה המלאה
משה גפני בועידת מקור ראשון , 8.12.2018. צילום מסך
"בחירות נוספות הן שואה כלכלית למדינת ישראל". גפני בוועידה, היום/צילום מסך

למרות הכחשת משרד החוץ האמריקני כי הוצגה תוכנית סיפוח לבקעת הירדן בפגישה עם שר החוץ פומפאו, טען נתניהו כי הוא הנושא אכן עלה. "נאמר שלא דנו בתוכנית פורמלית וזה נכון, אבל הנושא עלה והעליתי אותו בפני מזכיר ההגנה פומפאו, ואני מתכוון להעלות את הנושא בפני ממשל טראמפ - הגיע הזמן להחיל את הריבונות הישראלית בבקעת הירדן וגם להסדיר את כל היישובים ביהודה ושומרון, אלה שבגושים ואלה שמחוץ להם. הם יהיו חלק ממדינת ישראל".

"מי שמבקע את המחנה שלנו, בעצם מפקיר בעת הזאת את יהודה ושומרון", הוסיף נתניהו. כי ההגנה על יהודה ושומרון הייתה ותהיה נדבך יסוד במדיניות שאני מוביל ואני מתכוון להמשיך להוביל אותה בתמיכתכם. זה הזמן להתלכד וללכת ביחד, כדי להבטיח את עתיד מדינת ישראל וארץ ישראל".

חבר הכנסת גדעון סער (הליכוד), יריבו של נתניהו, תקף את ראש הממשלה ואמר כי "‏את עתיד יהודה ושומרון יש להבטיח במעשים ולא בדיבורים: להפסיק את ההשתלטות הפלסטינית על שטחי C (הנמשכת שנים באין מפריע). לפנות את חאן אל אחמר (אחרי אינספור דחיות). להחיל ריבונות ישראלית על שטחי ההתיישבות שלנו (בהתאם להחלטת מרכז הליכוד מלפני שנתיים).

בהמשך נשא דברים בוועידה גם שר הביטחון, נפתלי בנט, שקרא אף הוא לראשי כחול לבן להצטרף לממשלת אחדות. "מפה אני קורא לאנשי הקוקפיט: אל תובילו את המטוס הזה שנקרא מדינת ישראל להתרסקות. אמנם אני הפוליטיקאי עם האינטרס הגדול ביותר לבחירות כיוון שאשאר בתפקיד שר הביטחון, אבל אני קורא לבני גנץ, גבי אשכנזי, משה יעלון ויאיר לפיד - עזבו את הכל. אין לנו מדינה אחרת. בואו היום לנתניהו, שבו עד שיוצא עשן לבן. איווט ליברמן - חזור הביתה. זה הדבר הנכון למדינת ישראל", אמר בנט.

ביחס למצב הבטחוני בדרום איים בנט כי מי שיירה על ישראל ישלם על כך מחיר. "אנחנו רואים שבצד השני מתמידים באותם טפטופים. אנחנו צריכים להביא את אויבינו להבין דבר אחד פשוט - לא יורים על מדינת ישראל, ומי שיורה משלם מחיר. הרגלנו את אויבינו שזה בסדר. אנחנו צריכים לשנות את המשוואה, זה לוקח זמן אבל שאויבינו יבינו שלא יורים יותר על יהודים", אמר. עוד קרא בנט כי הוא מעודד בנייה ביהודה ושומרון. "אחרי עשרות שנים שלא בנו בית אחד בחברון, אמרתי לגופי הביטחון שהמדיניות שלנו היא בניה בחברון, ביהודה ושומרון ובארץ ישראל".

יו"ר דגל התורה, ח"כ משה גפני שדיבר אף הוא בוועידה, אמר כי "בחירות נוספות הן שואה כלכלית למדינת ישראל. כל פעם שמדברים עם כחול לבן על ישיבה עם נתניהו, קם יאיר לפיד שהוא הרב הראשי שלהם ופוסק שחל איסור. ליברמן פשוט לא רצה שנתניהו יהיה ראש ממשלה. זו תוצאה איומה בגלל גחמות אישיות". גפני הוסיף כי אינו חושב שבחירות ישירות יפתרו את המשבר הפוליטי. "זה לא מתאים לנו. רבתי בשעתו עם נתניהו כי סברתי שזה לא נכון. אבל אם הייתי סובר שזה יציל את המצב, הייתי בעד".

ביקורת על תאריך הבחירות המסתמן; הליכוד והחרדים הציעו מועד חדש

בתוך כך, התאריך המסתמן לקיום הבחירות לכנסת הבאה, במקרה שלא יימצא פיתרון בימים הקרובים למשבר הפוליטי, מעורר סערה. המועד המסתמן, 3 במרץ, נופל על התאריך העברי ז' באדר - יום הזיכרון לחללי מערכות ישראל שמקום קבורתם לא נודע. בשל כך, יו"ר ארגון יד לבנים פנה לוועדת הבחירות המרכזית וליו"ר הכנסת יולי אדלשטיין בבקשה לשקול זאת בשנית. "לא ראוי לטעמי שביום זה אנשים ילכו לקניות ובחירות בעוד המשפחות השכולות יתייחדו עם זכר הנופלים", אמר בן שם.

קריאה דומה פורסמה על ידי ארגון המתנדבים "לתת פנים לנופלים". "מדינת ישראל שחרטה על דגלה את ערך הגבורה והזיכרון, אינה יכולה להתעלם מאלו שהקריבו את היקר להם מכל. יום הבחירות, כחגיגה דמוקרטית, הופך ליום של חופש ובילוי. זהו מסר אנטי חינוכי המבזה את זכר הנופלים ואת המשפחות המבכות בניהן. איזה מסר יעבור לילדנו ולחיילנו המשרתים היום, שזכר הנופלים אינו ראוי דיו?", נמסר, "בשם הנופלים, אנו קוראים לאחדות דעים ולקיים את הבחירות ביום חלופי".

ברקע טענות אלו, בליכוד ובסיעות החרדיות העלו הבוקר אפשרות לערוך את הבחירות ב-24 במרץ. ביהדות התורה התנגדו לקיום הבחירות ב-17 במרץ לאור זאת שרבים ממצביעי המפלגה טסים לקברו של רבי אלימלך מליז'נסק שזהו יום פטירתו.

על מנת לקיים את הבחירות ב-17 במרץ לא נדרש הליך חקיקה אלא החלטה של המליאה ברוב של 61 חברי כנסת (סעיף 43 לחוק יסוד הממשלה שמאפשר להזיז בכמה ימים את הבחירות במקרה של חג, יום זיכרון וכו'). לעומת זאת, לקבוע את הבחירות ב-24 במרץ ידרוש הליך חקיקה, ולכך יש שתי אפשרויות: או חוק התפזרות הכנסת שיהיה כמעט בלתי אפשרי לקדם, או תיקון לחוק יסוד: הממשלה ברוב של 61 חברי כנסת בשלוש קריאות, שאפשר לקבל אותו עד ליום רביעי בחצות. כך גם לגבי הקדמת הבחירות לתאריכים בחירות ב-3 במרץ או ב-25 בפברואר.

(עדכון ראושן: 10:20)

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully