וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

"התגלה במלוא גבורתו": איש המודיעין אברהם דר הובא למנוחות

4.12.2019 / 16:41

דר, שהוביל כמה פעולות מודיעין והקים רשת ריגול במצרים, הובא למנוחות בבית הקברות בשדות ים אחרי שהלך לעולמו בגיל 94. להלוויה הגיעו רבים מתחנות חייו השונות בפלמ"ח, בזרועות המודיעין ובחקלאות. עוזי דיין: "הוא היה לסמל ולדוגמה"

צילום: שלומי גבאי, עריכה: אסף דרורי

בבית הקברות בשדות ים הובא היום (רביעי) למנוחות אברהם דר, איש זרועות המודיעין שהלך בתחילת השבוע לעולמו בגיל 94. דר היה בנעוריו לוחם בפלי"ם (הפלוגה הימית של הפלמ"ח) שבסיסו היה בשדות ים. בעשור הראשון של המדינה הוביל דר כמה פעולות מודיעין, בהן הקמת רשת ריגול במצרים, שלימים, אחרי שעזב את מצרים, נחשפה. במשך שנים רבות המשיך להיקרא לפעולות ביון שונות.

להלוויה הגיעו רבים מתחנות חייו השונות - בפלמ"ח, בזרועות המודיעין ובחקלאות. בין המלווים היו גם חסן חוג'יראת ובנו, חאלד, תושבי שפרעם. חסן עבד קרוב ל-60 שנה עם דר במטעים שטיפח. "אברהם היה עבורי כמו סבא", אמר חאלד חוג'יראת. "היינו ממש חלק מהמשפחה, הוא ליווה את חיינו".

אברהם דר. אתר רשמי
"כאילו בא מסיפור אגדה, אבל היה עם רגליים על הקרקע". אברהם דר/אתר רשמי

עוזי דיין, שהכיר את דר עוד בילדותו בעמק, סיפר כי "אברהם היה מיוחד ובולט בגלל שהוא בא כאילו מאיזה שהוא סיפור אגדה אבל הוא לא חי באגדה, הוא היה עם רגליים על הקרקע. הוא היה מין צמח קסום מהאגדות שבא והולך. כשהיה בכפר יהושע לא ידעו איך לאכול אותו שם, מישהו שבא מהעולם הגדול, דיבר 5 שפות, ובכפר יהושע דיברו רק עברית של העמק".

דיין הדגיש כי לאחר "עסק הביש" בו נחשפה החוליה שדר גייס ושהופעלה בניגוד למטרה שלשמה הקים אותה דר. "אברהם התגלה במלוא גבורתו ואחריותו. הוא היה נאמן ללוחמים שלו שנשלחו למשימה שלא התאימו לה. הוא עמד ונאבק ונלחם על הקבוצה הזאת. אברהם היה לסמל ולדוגמה", אמר דיין, בהתייחסו למאבק העיקש שניהל דר במשך 13 שנים לשחרור השבויים מהכלא המצרי.

עוד בוואלה!

"ג'יימס בונד החוויר לידו": אברהם דר, מקים רשת הריגול במצרים, מת בגיל 94

לכתבה המלאה
הלוויתו של אברהם דר,ממייסדי סיירת מטכ"ל, קיבוץ שדות ים, 4 בדצמבר 2019

חסן חוג'יראת. שלומי גבאי
הלווייתו של דר, היום/שלומי גבאי

הוא ציטט משיר של נתן אלתרמן: "הנה העצים במלמול עליהם, הנה האוויר הסחרחר מגובה, אינני רוצה לכתוב אליהם, רוצה בליבם לנגוע". אחרי שהקריא, הוסיף: "אברהם לא רק נגע בחיים, אלא לש ועיצב אותם". לבקשתו של דר, הושר מעל קברו שיר ערש שאמו שרה לו בילדותו.

קברו של אברהם דר,ממייסדי סיירת מטכ"ל, קיבוץ שדות ים, 4 בדצמבר 2019. שלומי גבאי
קברו של דר, בית הקברות בשדות ים/שלומי גבאי

"יחידה א"ד"

דר נולד ב-1925 בירושלים למשפחה מיוחסת. אמו הייתה ממשפחת סיטון שחיה בירושלים דורות רבים. אביו, ממוצא תימני-אנגלי, נלחם במלחמת העולם הראשונה במדי הצבא הבריטי בגליפולי. הוא התגייס בגיל 17 לפלמ"ח ועם הקמת צה"ל היה לסגן ראש מחלקת מודיעין בחיל הים. הרקע שלו הכשיר אותו לתפקידי ביון להם היה זקוק אז הצבא הצעיר: הוא ידע על בוריין חמש שפות, בהן ערבית ברמת שפת אם, ובנוסף הייתה לו השכלה רחבה ורקע תרבותי עשיר.

ישראל הייתה אז ללא מודיעין ראוי על המתרחש במצרים והוחלט לשלוח לשם את דר. בן 25, לבדו בארץ אויב בדמות איש עסקים בשם "ג'ון דארלינג", הקים דר רשת מרגלים שחבריה היו צעירים יהודיים בני המקום. הפעלתה של החולייה, שלימים הייתה מעורבת ב"עסק הביש", למשימות שלא יועדה אליהן עוררו בו זעם גדול ותחושה כי בגדו באנשיו. עם זאת, המשיך להיקרא לדגל ולמלא משימות חשאיות שאותן אי אפשר לחשוף גם היום.

הלוויתו של אברהם דר,ממייסדי סיירת מטכ"ל, קיבוץ שדות ים, 4 בדצמבר 2019. אלי אשכנזי
"היינו חלק מהמשפחה". חוג'יראת בהלווייתו של דר/אלי אשכנזי

דר המשיך לשרת באגף המודיעין והוא שהוביל את המבצע לחיסולו של מוסטפא חאפז, האיש שפיקד על חוליות הפדאיון שחדרו דרך גבולותיה הפרוצים של ישראל וביצעו פיגועים ביישובי הספר בשנות ה-50. כמה חודשים אחר כך, אחרי פרוץ מבצע קדש, הוביל דר ביחד עם לובה אליאב ובסיוע כוחות צרפתים מבצע להצלת עשרות יהודי פורט סעיד, מחשש שייפגעו מידי המצרים. אחר כך תכנן להמשיך בשיתוף הפעולה עם הצרפתים ולשחרר את חבריו מהכלא בקהיר.

דר, שפרש מהצבא אחרי מבצע קדש, המשיך כל השנים לעבוד בחקלאות ופנה לתחומי התעשייה והעסקים. בין לבין המשיך להיקרא למשימות ביון מיוחדות. הוא זכה לכינוי "יחידה א"ד" (אברהם דר). הוא הותיר אישה, צופיה, חמישה ילדים, 17 נכדים ושישה נינים.

נכדו של אברהם דר בהלווית אביו בקיבוץ שדות ים 4 בדצמבר. שלומי גבאי
בניו של דר בהלוויה, היום/שלומי גבאי

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully