וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

בין התסבוכת הפוליטית לאיום האיראני: נתניהו טס לליסבון להיפגש עם פומפאו

4.12.2019 / 6:00

בזמן שהכנסת עסוקה בניסיונות אחרים למנוע בחירות והמפלגות בעיצומו של משחק האשמות, ראש הממשלה יצא לנשום אוויר בביקור בזק בפורטוגל. נתניהו ייפגש עם שר החוץ האמריקני והשניים צפויים לדון באתגרים מצד טהראן והחלת הריבונות בבקעת הירדן

צילום: לע"מ, עריכה: שאול אדם

שבוע בדיוק לפיזורה האוטומטי של הכנסת ובשיא המתח הפוליטי לקראת בחירות שלישיות, ראש הממשלה בנימין נתניהו ימריא הבוקר (רביעי) לביקור בזק בפורטוגל שבמרכזו פגישה מדינית עם שר החוץ האמריקני מייק פומפאו. זאת הפעם הראשונה שנתניהו טס לחו"ל מאז הבחירות בספטמבר, והוא ישהה בליסבון פחות מ-48 שעות.

בזמן שהכנסת כולה כמרקחה בניסיונות אחרונים למנוע בחירות, וכל המפלגות בעיצומו של משחק ההאשמות, נתניהו יצלול עמוק לתוך סדר יום מדיני-ביטחוני, אך גם לכך יש משמעות פוליטית: בימים האחרונים נתניהו ובכירי הליכוד מעלים על נס את האתגרים המדיניים-ביטחוניים שבפתח כחלק מהמאמץ ללחוץ על יו"ר כחול לבן בני גנץ להיכנס לממשלת אחדות. בליכוד מדברים על הזדמנות היסטורית לסיפוח בקעת הירדן וכינון ברית הגנה צבאית עם ארצות הברית, ומצביעים גם על המתיחות המחריפה בזירה הצפונית והחשש הגובר מכוונותיה של איראן; כל זה הוטל לפתח כחול לבן בימים האחרונים, וכל הנושאים הללו צפויים להיות מרכזיים גם בפגישה עם פומפאו, שתתקיים הערב.

ראש הממשלה, בנימין נתניהו במהלך ישיבת הממשלה במשרד רה"מ, ירושלים 1 בדצמבר 2019. רויטרס
ישהה בליסבון פחות מ-48 שעות. נתניהו/רויטרס

בלשכת ראש הממשלה נעשו בימים האחרונים מאמצים גדולים לתיאום המפגש עם פומפאו. בתחילה תוכנן לנסוע ללונדון, שם מתכנסת השבוע פסגת מנהיגי נאט"ו, בהשתתפות הנשיא דונלד טראמפ ולצדו גם שר החוץ שלו. עם זאת, לאחר שעלו קשיים לוגיסטיים ואבטחתיים בתיאום ביקור בבריטניה בהתראה כה מאוחרת, ובעיקר לאחר שהתברר שהנשיא טראמפ ומנהיגים בכירים אחרים לא ייפגשו עם נתניהו, הוחלט לשנות יעד ולפגוש את פומפאו בהמשך המסע המדיני שלו, בליסבון, בירת פורטוגל.

גם פומפאו שינה את התכניות המקוריות שלו לבקר במרוקו לפני פורטוגל על מנת לפגוש את ראש הממשלה. הנשיא טראמפ, לעומת זאת, הסתפק בשיחת טלפון ושוחח עם נתניהו בתחילת השבוע בעיקר על איראן.

עוד בוואלה!

תוך פחות משעה: פגישת גנץ ונתניהו הסתיימה ללא תוצאות

לכתבה המלאה
שר החוץ של ארצות הברית מייק פומפאו, 2 בדצמבר 2019. AP
נחשב למי שמוביל את יישום המדיניות הנצית של הממשל בכל הנוגע לאיראן. פומפאו/AP
ביקור הבזק בליסבון יאפשר לנתניהו לנשום אוויר מהפלונטר הפוליטי, שבשלב זה נראה שמוליך לבחירות שלישיות תוך שבוע בדיוק

פומפאו נחשב למי שמוביל את יישום המדיניות הנצית של הממשל בכל הנוגע לאיראן, הנושא שיעמוד במרכז הפגישה. הוא גם היה מי שהכריז בחודש שעבר על שינוי המדיניות האמריקנית בכל הנוגע לחוקיות ההתנחלויות ביהודה שומרון, כשהודיע על ביטול מסמך המדיניות שהנחה את מחלקת המדינה בכל הנוגע למעמד ההתנחלויות מאז 1978, ונתניהו צפוי להודות לו על כך בפגישה ולדון גם בכוונתו להחיל ריבונות בבקעת הירדן. טראמפ, לעומת זאת, טרם בירך על שינוי מעמד ההתנחלויות. ובעוד טראמפ לא פגש את נתניהו מאז בחירות אפריל, פומפאו מהדק איתו את הקשרים, וזו הפעם השנייה שהם נפגשים מאז בחירות ספטמבר, לאחר שבאוקטובר הגיע לביקור קצר בישראל.

ביקור הבזק בליסבון יאפשר לנתניהו לנשום אוויר מהפלונטר הפוליטי, שבשלב זה נראה שמוליך לבחירות שלישיות תוך שבוע בדיוק, ומהצרות המשפטיות שמעסיקות אותו מאז הגשת כתב האישום נגדו בחודש שעבר. אתמול נתניהו וגנץ נפגשו שוב, אך לא הושגה כל התקדמות לקראת ממשלת אחדות, אלא להיפך - אחרי הפגישה משחק ההאשמות רק התגבר ביתר שאת.

לפי ההצעה האחרונה של הליכוד, נתניהו יכהן ראשון ברוטציה, במשך כחצי שנה, ולאחר מכן גנץ יכהן כראש הממשלה במשך כשנה וחצי, בתוספת חלופת ערובות וחקיקה שתבטיח את היציאה לנבצרות וקיום הסכם הרוטציה. גנץ דווקא שקל בחיוב אפשרות שבה נתניהו יכהן ראשון לתקופת זמן מוגבלת, לעומת חבריו בצמרת כחול לבן יאיר לפיד ומשה יעלון שמתנגדים לכך נחרצות, אך הוא דרש ממנו להתחייב כי לא יפעל לקבלת חסינות מהכנסת - והוא סירב אתמול להיענות לכך.

סיפוח הבקעה וברית הגנה עם ארה"ב

במסגרת המאמצים לשכנע את גנץ להצטרף לאחדות בתנאים שלו ולקראת הפגישה עם פומפאו, נתניהו קרא בימים האחרונים לגנץ להצטרף אליו כדי לקדם את סיפוח בקעת הירדן וברית הגנה צבאית עם ארצות הברית - למרות שבשני המהלכים כחול לבן מחזיקה בעמדות שונות משל הליכוד והימין. בעוד נתניהו פועל לסיפוח חד-צדדי של הבקעה, עמדת כחול לבן היא שהחלת ריבונות צריכה להיעשות במסגרת משא ומתן על הסדר כולל; בעוד נתניהו מקדם ברית הגנה שתעגן ותמסד את המחויבות הצבאית של ישראל וארצות הברית, גנץ וחבריו לקוקפיט מתנגדים עקרונית לרעיון של הסכם צבאי שעשוי לפגוע במרחב הפעולה של צה"ל, בדומה לעמדה המסורתית של רוב מערכת הביטחון.

נתניהו התייחס לביקורת של גנץ בנושא אתמול ואמר כי "זה לא יגביל את חופש הפעולה שלנו, כמו שזה לא מגביל חברות בנאט"ו לתקוף כשהן רוצות. הסכם ההגנה שאני מביא עם הנשיא טראמפ יותאם כמובן לצרכים שלנו וישמר את חופש הפעולה שלנו".

יו"ר כחול לבן, בני גנץ בפתח ישיבת סיעת כחול לבן בכנסת 2 בדצמבר 2019. אלעד מלכה, אתר רשמי
מתנגד עקרונית לרעיון של הסכם צבאי שעשוי לפגוע במרחב הפעולה של צה"ל. גנץ/אתר רשמי, אלעד מלכה

בשולי הפגישה עם פומפאו, נתניהו צפוי להיפגש מחר גם עם ראש ממשלת פורטוגל, אנטוניו קושטה, ועם שר החוץ של פורטוגל אוגוסטו סאנטוס סילבה. מדובר בביקור הראשון של ראש ממשלה ישראלי בפורטוגל מזה כמעט כ-20 שנה, וביקורו השני של נתניהו בליסבון. הפעם הראשונה הייתה הרחק בכהונתו הראשונה, בדצמבר 1996, אז השתתף נתניהו בפסגה של אבש"א, ארגון לביטחון לשיתוף פעולה באירופה, אך המטרה העיקרית של הביקור הייתה להיפגש עם נשיא ארצות הברית ביל קלינטון.

הביקור הבא של ראש ממשלה ישראלי היה בנסיבות דומות, ביוני 2000, ואהוד ברק תפס אז גם הוא את קלינטון בליסבון בפתח מסע מדיני באירופה. גם הפעם, ליסבון לא עלתה על מפת היעדים של ראש הממשלה בזכות עצמה, אלא כתחנה נוחה למפגש רם דרג עם בכיר מהממשל האמריקני.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully