וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

תוך פחות משעה: פגישת גנץ ונתניהו הסתיימה ללא תוצאות

בליכוד אמרו כי הציעו לכחול לבן לעגן בחקיקה את הסדר הרוטציה והאשימו את לפיד בטרפוד המגעים למרות ויתוריהם. כחול לבן: לא הובאה שום הצעה חדשה, נתניהו סירב להתחייב שימנע מחתירה לחסינות אישית

צילום: יותם רונן

פגישת גנץ-נתניהו - כל הפרטים

  • פגישת גנץ ונתניהו הסתיימה תוך פחות משעה, ללא התקדמות
  • הליכוד: מוכנים לוויתורים מרחיקי לכת, לפיד מונע את האחדות
  • כחול לבן: נתיהו סירב להתחייב כי יימנע מחסינות והחליט בחירות
  • בשל נסיעתו לליסבון רה"מ ביקש מכץ לדחות את כינוס מרכז הליכוד

ראש הממשלה בנימין נתניהו נפגש הערב (שלישי) עם יו"ר כחול לבן בני גנץ בקריה בתל אביב - לקראת תום המועד שבו יוכלו חברי הכנסת לאסוף 61 חתימות עבור מועמד להרכבת ממשלה. פגישתם של השניים ארכה פחות משעה, וגם הפעם לא נרשמה התקדמות. בסיום הפגישה טענו בליכוד כי הם מוכנים לוויתורים מרחיקי לכת כולל ערבויות להסדר הרוטציה, והמשיכו להאשים את ח"כ יאיר לפיד בטרפוד הקמת ממשלת אחדות. מנגד, בכחול לבן אמרו כי נתניהו לא הציע הצעה חדשה וסירב להתחייב כי יימנע מחסינות.

"כדי למנוע בחירות מיותרות ולהקים ממשלת אחדות, ראש הממשלה נתניהו הציע לעגן בחקיקה יצירתית את הסדר הרוטציה, שמונע מכל צד להפר אותו", נמסר מטעם הליכוד. "למרות זאת וחרף ויתורים מרחיקי לכת, כחול לבן ממשיכים לסרב להקמת ממשלת אחדות בשל הווטו שהטיל יאיר לפיד נגד הקמת ממשלת אחדות".

אולם בכחול לבן טענו כי "יו"ר הליכוד לא הביא שום הצעה חדשה התואמת את מצבו המשפטי ואת ההכרה בהפסד בבחירות, או שום הצעה חדשה בכלל. בפגישה אף סירב להתחייב על קווי יסוד לממשלה או כי ימנע מחתירה לחסינות אישית. בקיצור - נתניהו החליט בחירות. למרות זאת, נמשיך עד הרגע האחרון לנסות ולמצות כל סיכוי להקים ממשלה של שותפות ואחדות. מילים שככל הנראה זרות לנתניהו".

גנץ צייץ בחשבון הטוויטר שלו כי "‏נתניהו הוכיח היום שוב: במקום שישראל תהיה לפני הכול, אצלו החסינות לפני הכול". זמן קצר לאחר מכן צייץ נתניהו כי "גנץ הוכיח היום שוב: במקום שישראל תהיה לפני הכול, אצלו יאיר לפיד לפני הכול".

הפגישה המשולשת בין נשיא המדינה, רובי ריבלין, ראש הממשלה, בנימין נתניהו ויו"ר כחול לבן בני גנץ בבית הנשיא 23 בספטמבר 2019. חיים צח לע"מ, אתר רשמי
פגישת גנץ, נתניהו וריבלין, ספטמבר/אתר רשמי, חיים צח לע"מ

בכחול לבן אמרו כי במהלך הפגישה גנץ ביקש לשמוע מנתניהו שהוא לא מתכוון לבקש חסינות מהכנסת ונתניהו סירב להתחייב בנושא ולא הראה נכונות למשא ומתן. זאת, מאחר ואם נתניהו יבקש חסינות מהכנסת לא ייפתח משפט, ואז מתווה הנבצרות עשוי להפוך ללא רלוונטי כי ממילא הוא לא יידרש לוותר על תפקיד ראש הממשלה.

בנוסף לכך, בכחול לבן טענו כי ראש הממשלה גם לא הסכים לדון בקווי היסוד של הממשלה המשותפת, למרות שגנץ ניסה להעלות את הנושאים. "לא ברור למה נתניהו זימן אותנו אם לא לצרכי משחק ההאשמות", אמרו גורמים במפלגה שציינו כי הודעת הליכוד שמאשימה את כחול לבן בפיצוץ הפגישה שוגרה לפני שגנץ עזב בכלל את הקריה. "לא הוצגה שום הצעה חדשה. נתניהו תכנן פה הצגה בדרכו לבחירות".

בליכוד הכחישו את דברי כחול לבן, ומסרו בתגובה כי "נושא קווי היסוד לא עלה בפגישה, לא הבלוק, וראש הממשלה נתניהו לא התייחס כלל לנושא החסינות - אלה תירוצים של גנץ כדי למנוע ממשלת אחדות, רק בגלל שיאיר לפיד לא מוכן לכך".

יאיר לפיד בפתח ישיבת סיעת כחול לבן בכנסת 2 בדצמבר 2019. אלעד מלכה, אתר רשמי
בליכוד ממשיכים להאשים אותו בטרפוד הקמת ממשלת אחדות. לפיד/אתר רשמי, אלעד מלכה

הפגישה נערכה ערב נסיעתו של נתניהו לביקור בן יומיים בליסבון, פורטוגל, שם הוא צפוי להיפגש עם שר החוץ האמריקני מייק פומפאו ובכירים בממשלת פורטוגל. זו תהיה הפעם הראשונה שנתניהו טס מאז הבחירות בספטמבר. במהלך הנסיעה לליסבון תמלא שרת התרבות מירי רגב את מקומו של ראש הממשלה, ושר הביטחון נפתלי בנט ישמש ממלא מקום לצורך כינוס הקבינט.

בשל נסיעתו לליסבון, נתניהו ביקש מיו"ר מרכז הליכוד חיים כץ לדחות בכמה ימים את כינוס מרכז הליכוד שנקבע ליום חמישי הקרוב שבו אמורים לאשר את הקפאת הרשימה וביטול הפריימריז. כץ טרם אישר וגם טרם נקבע מועד חדש.

לפני הפגישה אמר נתניהו במהלך מפגש שערך עם חברי מרכז ליכוד כי "ממשלת אחדות כרגע, לפני שארצות הברית נכנסת למערבולת הבחירות, תביא הישגים היסטוריים שלא יחזרו. ביניהם סיפוח בקעת הירדן וברית הגנה קריטית עם ארצות הברית". הוא הבהיר כי "זה לא יגביל את חופש הפעולה שלנו, כמו שזה לא מגביל חברות בנאט"ו לתקוף כשהן רוצות. הסכם ההגנה שאני מביא עם הנשיא טראמפ יותאם כמובן לצרכים שלנו וישמר את חופש הפעולה שלנו". הוא הבהיר כי "לכן אני עושה כל מאמץ, כולל בפגישה שאקיים היום עם יו"ר כחול לבן בני גנץ, כדי להקים את הממשלה הזאת. זה עדיין אפשרי".

דילמת הרוטציה

לפי ההצעה האחרונה שהליכוד הניח בפני כחול לבן, נתניהו יכהן ראשון ברוטציה במשך כחצי שנה, ולאחר מכן יצא לנבצרות וגנץ יכהן כראש הממשלה במשך כשנה וחצי, כולל ערובות וביטחונות בחקיקה לנושא הנבצרות וקיום הסכם הרוטציה. עם זאת, בכחול לבן עדיין ממשיכים לדרוש באופן רשמי כי גנץ יכהן ראשון ברוטציה במשך כשנתיים ורק לאחר מכן ראשות הממשלה תעבור לליכוד.

גנץ נחשב למי שמוכן לשקול בחיוב אפשרות שבה נתניהו יכהן ראשון בראשות הממשלה לתקופת זמן מוגבלת, אך חבריו בצמרת כחול לבן - לפיד ומשה יעלון - מסרבים עד כה לדון באפשרות הזו. החשש המרכזי בכחול לבן נובע מכך שנתניהו או מי מאנשיו ינסה לפזר את הכנסת לפני תום תקופת הרוטציה של הליכוד ועדיין לא הושגו ערובות מספקות ליישוב חשש זה.

אתמול, בטקס הנחת אבן פינה ל-12 מפעלים חדשים בעיר אשקלון אמר נתניהו כי "הצעתי לבני גנץ הצעה - בוא נממש את ההזדמנויות ההיסטוריות האלה בממשלת אחדות שתוקם עכשיו במתכונת שהצעתי. הלכתי כאן רחוק מאוד לקראת הדבר הזה כי אנחנו צריכים לממש את ההזדמנויות האלה. אנחנו לא צריכים בחירות נוספות". בישיבת סיעתו הבהיר יו"ר כחול לבן בני גנץ כי "מחויבותנו לבקעת הירדן כחומת הביטחון בגבול המזרחי של ישראל, אינה קשורה לסידורי ישיבה סביב שולחן הממשלה אלא לביטחון מדינת ישראל".

אביגדור ליברמן בכנסת, 20 בנובמבר 2019. רויטרס
מנסה לפזר ערפל סביב שאלת ההצטרפות לממשלה. ליברמן/רויטרס

בתוך כך, כמה ח"כים בישראל ביתנו שוחחו היום עם יו"ר המפלגה אביגדור ליברמן, ואמרו כי צריך לשקול אפשרות של הצטרפות לממשלת ימין צרה בתמורה להישגים בנושאי דת ומדינה, זאת לאור התנגדות כחול לבן לקבל את כל הצעותיהם של הליכוד, ובמיוחד את זו האחרונה שבמסגרתה נתניהו יכהן חמישה או שישה חודשים בלבד. ליברמן אמר בערוץ הכנסת בתגובה כי "בחירות או ימין צרה, לא יודע מה יותר גרוע". את הדברים אמר יו"ר ישראל ביתנו יממה לאחר שנשאל בכנסת האם יסכים להצטרף לממשלת ימין צרה עם החרדים אם הם יסכימו לפשרות והשיב בנחרצות שלא. בישיבת הסיעה טען ליברמן כי "אנחנו הבהרנו מההתחלה, לא נצטרף לשום ממשלה של 63. יכולתי להשלים את המהלך הזה כבר אחרי הבחירות. המדינה תפסיד במקרה כזה. ממשלה צרה זה לא רק פשרות, זה חוסר יכולת לתפקד בכנסת ובממשלה ולקבל החלטות קשות, ממשלה צרה לא תאפשר את זה".

הערפול שמנסה לפזר ליברמן סביב אפשרות כי יצטרף לממשלה צרה ככל הנראה נועד להפעיל לחץ משמעותי על כחול לבן במטרה שיתפשרו ויקבלו את הצעת הליכוד האחרונה. האפשרות שליברמן יצטרף לבסוף לממשלת ימין צרה נחשבת בעלת סיכויים נמוכים מאוד גם אם ממול לאפשרות זאת יתקיימו בחירות. עם זאת, גורם בישראל ביתנו אמר כי "בחירות זו קטסטרופה ונשלם עליה מחיר כבד במישור המדיני, הכלכלי ובכלל. אם את כחול לבן לא מעניינת טובת המדינה והם לא רוצים ללכת לאחדות בגלל עניניים פרסונליים, באלטרניטיבה בין ממשלת ימין עם הישגים בדת ומדינה לבחירות, צריך ללכת לממשלת ימין כזו".

(עדכון ראשון: 13:41)

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully