וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ליברמן: לא נחתום למועמד אם נראה שאין כוונה להקים ממשלת אחדות

2.12.2019 / 15:49

יו"ר ישראל ביתנו טען כי הליכוד וכחול לבן ולא עושות הכול כדי למנוע בחירות. גנץ פנה לנתניהו והציע לו רוטציה, במהלכה "נמצא מעמד הולם שיאפשר לך לחזור אם תזכה את שמך". לפיד תקף את ראש הממשלה: "תוקע את המדינה ומנסה לגלגל את האשמה עליי"

צילום: לע"מ, עריכה: שאול אדם

יו"ר ישראל ביתנו אביגדור ליברמן אמר היום (שני) כי מפלגתו לא תחתום לאף מועמד אצל הנשיא אם יראו כי אין כוונה להקים ממשלת אחדות. "כרגע ההתרשמות שלי היא שהן עושות הכל כדי לקבור ממשלת אחדות ומשחקים במשחק מי אשם", תיאר ליברמן. "אנחנו עושים כל מאמץ, הבטחנו שנהפוך כל אבן כדי למצות כל דרך וזה מה שאני עושה. גם הנושא של החתימות זה עוד אבן. ביומיים הקרובים אמשיך לקיים פגישות אבל אם לא נצליח למצות הליכים השבוע, אז כנראה שתי המפלגות הצליחו לקחת אותנו לבחירות נוספות".

ליברמן שב והדגיש כי ישראל ביתנו לא תצטרף לממשלה צרה. ליברמן טען כי "הדבר הכי נוח היה להצטרף לממשלה צרה עם ליכוד או כחול לבן. הייתי מקבל ממלא-מקום ראש הממשלה, שר הביטחון וכל התיקים שהייתי רוצה, אבל לא עשינו את זה כי ישראל זקוקה לממשלה רחבה. המדינה תפסיד במקרה כזה. ממשלה צרה זה לא רק פשרות, זה יכולת לתפקד בכנסת ובממשלה ולקבל החלטות קשות וממשלה צרה לא תאפשר את זה".

אביגדור ליברמן בכנסת, 20 בנובמבר 2019. רויטרס
"כחול לבן והליכוד משחקות במי אשם". ליברמן/רויטרס

בפתח ישיבת סיעת כחול לבן אמר גנץ כי מפלגתו מוכנה לאפשר רוטציה עם ראש הממשלה בנימין נתניהו. במהלך ישיבת סיעת כחול לבן גנץ פנה לנתניהו והציע כי " אני אחל בכהונה של שנתיים, בזמן שאתה תוכל להישאר בראשות הליכוד ולטפל בעניינך. אני מבטיח שנמצא עבורך את המעמד ההולם את מצבך הייחודי. כזה שיאפשר לך לחזור אם תנקה את שמך".

"אני מבין שחלק מהפשרות, שלא נרכיב את ממשלת החלומות, אך לא אהיה מוכן שנרכיב ממשלת בלהות", הבהיר גנץ. "אני מבין שנצטרך לקבל הצעות פשרה, אך לא הצגות פשרה. בכדי להעביר הצעות פשרה אין צורך בהדלפות, בשיחות עם מקורבים או 'שיחות סגורות'".

בעקבות ההפגנות שהתקיימו בימים האחרונים בעד ונגד ראש הממשלה, ביקש גנץ להוקיע את השיח האלים. "במדינת ישראל יש מקום לכולם, גם אם יש מחלוקות בינינו", אמר. "המצב המשפטי של ראש הממשלה עם שלושה כתבי אישום חמורים והיעדר נכונות לפשרות מצדו דרדרו אותנו לשיח אלים ומתלהם. האתגר הראשון שאיתו אנחנו צריכים להתמודד הוא החשש ממלחמת אחים".

ח"כ יאיר לפיד נשא אף הוא דברים במהלך ישיבת סיעת כחול לבן, במהלכם תקף את נתניהו. "בן אדם אחד עם שלושה כתבי אישום חמורים שהפסיד בבחירות תוקע את המדינה", אמר. "בדרך הוא מנסה לגלגל את האשמה עליי. לא הוקמה ממשלת אחדות כי ביבי לא רוצה אותה. ידע כל ח"כ מהליכוד, אם לא תהיו בכנסת הבאה זה כי ביבי לא סופר אתכם ממטר".

יו"ר כחול לבן, בני גנץ בפתח ישיבת סיעת כחול לבן בכנסת 2 בדצמבר 2019. אלעד מלכה, אתר רשמי
"במדינת ישראל יש מקום לכולם". גנץ, היום/אתר רשמי, אלעד מלכה

במסגרת המאמצים להקמת ממשלה, יו"ר הכנסת יולי אדלשטיין ממשיך בסבב הפגישות עם ראשי הסיעות. אדלשטיין נפגש בלשכתו בשעה זו יו"ר הימין החדש איילת שקד, לאחר שמוקדם יותר נועד עם שר התחבורה בצלאל סמוטריץ' ועם מספר 2 בכחול לבן, ח"כ יאיר לפיד. אתמול נועד עם צוותי המשא ומתן של הליכוד וכחול לבן, ואף קיים פגישות עם יו"ר ישראל ביתנו אביגדור ליברמן וראשי יהדות התורה.

ברקע האפשרות כי נתניהו יבקש לקבל את המנדט להרכבת הממשלה תחת כתב האישום, שקד אמרה כי מדובר בעניין פוליטי שנמצא בסמכות הכנסת. "‏לנשיא אין שיקול דעת בשלב החתימות ולכן אין גם דילמה", טענה שקד. "מועמד שישיג 61 חתימות יקבל באופן אוטומטי את המנדט. זה לשון החוק. אין שיקול דעת לנשיא ובוודאי לא למערכת המשפטית".

ח"כ פרץ: העבודה-גשר נערכת לריצה עצמאית

במקביל, בכנסת מתקיימות היום ישיבות של הסיעות השונות. יו"ר העבודה-גשר, עמיר פרץ, הדגיש בפתח ישיבת הסיעה כי למפלגה אין כוונה לשבת בממשלה בראשותו של נתניהו. "הימים שנותרו הם חשובים ואנחנו יעשה הכל כדי לסייע לגנץ להרכיב ממשלה", אמר ח"כ פרץ. "אין סיבה לעסוק בבחירות הבאות, צריך להתמקד במה אפשר לעשות בימים שנותרו כדי למנוע בחירות. מי שיכול למנוע בחירות בעת הזו, זה אך ורק נתניהו שצריך לקבל החלטה על פרישה מיידית ולתת למערכת הפוליטית להתנהל בצורה טובה ועניינית. אני שב ומדגיש, לא נשב בממשלה בראשות נתניהו. זו הייתה דעתנו והיא לא עומדת להשתנות".

על קריאת ח"כ סתיו שפיר (המחנה הדמוקרטי) לאיחוד במפלגות השמאל בבחירות הבאות, אמר פרץ כי "מפלגת העבודה גשר היא מפלגה שנערכת לריצה עצמאית, כל השיקולים יהיו על הגדלת הגוש וכיצד מחליפים את נתניהו".

ישיבת סיעת העבודה - גשר 18 בנובמבר 2019. ראובן קסטרו
"צריך להתמקד במה אפשר לעשות בימים שנותרו כדי למנוע בחירות". פרץ/ראובן קסטרו

במהלך פגישת צוותי המו"מ אתמול לא חלה התקדמות במגעים בין הצדדים, ובסיומה פתחו שתי המפלגות בקרב השמצות הדדי. בליכוד האשימו את לפיד בכך שהוא מונע מגנץ להקים ממשלת אחדות, ואילו בכחול לבן טענו כי נתניהו הוא שעומד בדרכה של האחדות.

(עדכון ראשון: 12:48)

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully