וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

גנץ נגד ברית הגנה עם ארה"ב: "נתניהו יאפשר לכבול את ידי כוחות הביטחון"

2.12.2019 / 16:39

יו"ר כחול לבן הודיע כי מפלגתו לא תתמוך בהסכם בינלאומי עם ארה"ב, שלדבריו יגביל את צה"ל בניגוד לעמדת מערכת הביטחון. נתניהו מקדם את ההסכם מול ממשל טראמפ מאז הקיץ האחרון, ומוקדם יותר קרא לגנץ לממש את "ההזדמנויות ההיסטוריות" באמצעות הקמת ממשלת אחודת

צילום: לע"מ, עריכה: שאול אדם

יו"ר כחול לבן בני גנץ הודיע היום (שני) כי הוא מתנגד לכוונתו של ראש הממשלה בנימין נתניהו לקדם ברית הגנה עם ארצות הברית. גנץ אמר כי מפלגתו לא תתמוך ב"הסכם בינלאומי שיגביל את פעולתה של מדינת ישראל ואת יכולתו של צה"ל להגן עליה מול האיומים העומדים מולה".

גנץ הוסיף כי "יש לי הערכה עמוקה ליחסים האסטרטגים עם ארצות הברית, בת בריתנו שאיתה אנו חולקים ערכים זהים ואינטרסים משותפים. אבל חשש כבד עולה, כי ראש ממשלה שעסוק בעצמו, יאפשר לכבול את ידי כוחות הביטחון בניגוד לעמדה שהביעה מערכת הביטחון לאורך עשרות שנים".

ברית הגנה היא הסכם או אמנה בין מדינות או צבאות, הקובעים מחויבות הדדית להגנה ותמיכה צבאית. הברית נועדה למסד את הקשרים האסטרטגיים בין ישראל לבין ארצות הברית, אך במערכת הביטחון התנגדו באופן מסורתי בשל הצרת מרווח הפעולה של צה"ל. נתניהו מקדם את הסכם ברית ההגנה מול ממשל הנשיא דונלד טראמפ מאז הקיץ האחרון, ואתמול שוחח עם הנשיא בנושא.

יו"ר כחול לבן, בני גנץ בפתח ישיבת סיעת כחול לבן בכנסת 2 בדצמבר 2019. אלעד מלכה, אתר רשמי
"ראש ממשלה שעסוק בעצמו יאפשר לכבול את ידי כוחות הביטחון". גנץ/אתר רשמי, אלעד מלכה

מוקדם יותר היום, הוא התייחס לנושא בטקס באשקלון, וקרא לגנץ להקים ממשלת אחדות כדי לקדם את ברית ההגנה. "שוחחתי אתמול עם הנשיא טראמפ - שיחה חשובה לביטחון ישראל. דיברנו על איראן ועל ההזדמנויות ההיסטוריות שיש לנו בחודשים הקרובים: בקעת הירדן כגבול המזרחי המוכר של מדינת ישראל, וברית הגנה עם ארצות הברית", אמר.

לדברי נתניהו, "יש לנו אפשרות לממש אותן. ולכן הצעתי לבני גנץ הצעה - בוא נממש את ההזדמנויות ההיסטוריות האלה בממשלת אחדות שתוקם עכשיו במתכונת שהצעתי. הלכתי כאן רחוק מאוד לקראת הדבר הזה כי אנחנו צריכים לממש את ההזדמנויות האלה. אנחנו לא צריכים בחירות נוספות".

טראמפ העלה את נושא ברית ההגנה כמה ימים לפני הבחירות בספטמבר, ונתניהו מיד אימץ את הרעיון, למרות התנגדות מסורתית של מערכת הביטחון ליצירת תלות ביטחונית בארצות הברית שתצר את צעדי צה"ל. גנץ, רמטכ"ל לשעבר, מבטא כעת את עמדה מסורתית זו. בשבוע שעבר שגריר ישראל בארצות הברית רון דרמר אמר בנאום בוושינגטון שהרמטכ"ל הנוכחי, אביב כוכבי, תומך בברית ההגנה.

עוד בוואלה!

לקרוא את הסעיפים הקטנים: ההשלכות המדאיגות של ברית הגנה עם ארה"ב

לכתבה המלאה
נשיא ארה"ב, דונלד טראמפ מברך את ראש הממשלה בנימין נתניהו רגע לפני פגישתם בבית הלבן 25 במרץ 2019. רויטרס
מקדם את ההסכם מול ממשל טראמפ מאז הקיץ האחרון. נתניהו עם טראמפ/רויטרס

בתוך כך, בלשכת ראש הממשלה מתבצעות הכנות לתיאום פגישה של נתניהו עם שר החוץ האמריקני מייק פומפאו בהמשך השבוע בליסבון, בהמשך לשיחה שקיים אמש עם טראמפ. הפגישה תתמקד במאמצים לבלימת ההתחזקות האיראנית באזור. לפי הודעת הבית הלבן, בשיחתם אמש נתניהו וטראמפ "שוחחו על האיום שנשקף מאיראן ועל סוגיות קריטיות נוספות".

נתניהו לא ייסע ללונדון מחר, לאחר שבריטניה הודיעה כי יהיו קשיים לוגיסטיים ואבטחתיים בארגון ביקורו בזמן פסקת מנהיגי נאט"ו, ואחרי הפיגוע בלונדון בסוף השבוע. לדברי גורמים המעורים בהכנות לביקור, לשכת נתניהו לא ביקשה אפילו לתאם לו פגישות עם בכירים רשמיים בבריטניה, ודיפלומטיים בריטיים ראו בכך "חוצפה" שכן זו הפעם השנייה שנתניהו מגיע ללונדון במטרה להיפגש עם בכיר אמריקני, לאחר שבספטמבר האחרון נפגש שם עם שר ההגנה האמריקני.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully