וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

עם אישור מחלה: ראש עיריית טבריה רון קובי לא התייצב לשימוע

השימוע שנקבע לרון קובי וחברי מועצת העיר בפני מנכ"ל המשרד לאחר הכישלון בהעברת תקציב לעירייה עשוי היה להסתיים בהדחתו של ראש העיר. קובי נימק את היעדרותו בדלקת ריאות שתקפה אותו. אתמול השר דרעי הדיח את ראש מועצת ירכא בנסיבות דומות

עריכה: אסף דרורי

ראש עיריית טבריה רון קובי, שאמור היה להתייצב היום (שלישי) לשימוע בפני מנכ"ל משרד הפנים מרדכי כהן וצוות המשרד, לא הופיע לדיון ושלח הודעה כי נבצר ממנו להגיע עקב דלקת ריאות שתקפה אותו, ושבעטיה נרשמו לו 11 ימי מחלה. השימוע נקבע לקובי לאחר מעט יותר משנה לכהונתו כראש עיריית טבריה, משנכשל באישור של תקציב העירייה לשנת 2019, ובסופו של התהליך ייתכן כי תתקבל החלטה להדיחו מתפקידו.

על פי החוק אם תקציב הרשות לא אושר על ידי מועצתה, נתונה בידי שר הפנים סמכות חובה לפיזור מועצת הרשות וסמכות שבשיקול דעת להעביר מכהונתו גם את ראש הרשות. קובי נכשל במאבקו המשפטי בניסיון לבטל את הליך השימוע. עם זאת, לאחר שהצוות המקצועי במשרד הפנים ייפגש עמו ועם חברי מועצת העיר, תעבור ההחלטה לידיו של השר זאב אלקין ולא לידיו של שר הפנים, אריה דרעי, נוכח מערכת היחסים העכורה בין קובי ודרעי. קובי כתב השבוע בדף הפייסבוק שלו כי "אריה דרעי המושחת מנסה לעשות בטבריה הפיכה שלטונית. השבוע הוא יבין מה זו מלחמה של אריות אמיתיים!".

אתמול קיבל דרעי את המלצת הדרג המקצועי במשרדו, בראשות מנכ"ל משרד הפנים, להפסיק את כהונת ראש מועצת ירכא והיב חביש בנסיבות דומות, לאחר שגם הוא נכשל בהעברת תקציב המועצה. נראה כי גם אם יחליט השר אלקין להדיח את קובי, יפנה האחרון לבג"ץ ויעתור נגד ההחלטה בטענה כי לאורך כל הדרך משרד הפנים בראשות דרעי ביקש להפריע לו במילוי תפקידו ולהביא להדחתו.

דיון בג"ץ - רון קובי במינוי ועדה קרויה לעיריית טבריה, אוגוסט 2019. רוני כנפו
לא הופיע לפגישה. רון קובי בדיון בבג"ץ, אוגוסט 2019/רוני כנפו

בדיונים שנערכו בבג"ץ תיאר משרד הפנים מצב שמחייב דחיפות בעריכת השימוע. קובי העלה להצבעה את תקציב עיריית טבריה שש פעמים ובכל הפעמים מועצת העירייה דחתה את הצעת התקציב, גם אחרי שתי הארכות זמן שקיבל מידי שר הפנים. עיריית טבריה שקועה בחובות כבדים שנעים סביב 200 מיליון שקל. עם זאת, יש לציין שקופת העירייה נמצאת בגירעון קבוע מזה שנים רבות. קובי זכה לפרסום ופופולריות, אך העיריה נקלעה למשבר ולחוסר אמון עם תשעה מקרב 15 חברי מועצת העיר. בשנה האחרונה התפטרו מתפקידיהם מנכ"ל העירייה, גזבר העירייה, מבקר העירייה, היועץ המשפטי ודובר העירייה וטרם מונו להם מחליפים.

חבר המועצה רפאל טרבלסי שכיהן באופוזיציה (הבית היהודי/הימין החדש) אמר היום כי "בשנה האחרונה התמודדנו עם מצב לא פשוט, מורכב ולא סביר למנהיגות ציבורית. השתדלתי יחד עם חברי יוסף בן חמו לפעול בשקיפות, ניקיון כפיים ודבקות בערכים. לשים את המהות בראש ואת רעשי הרקע בצד. היום טבריה עומדת למבחן לא פשוט. איני שמח למצב שהגענו אליו אלא להפך. החלטתי להכריז מראש שאכבד, אבין ואתמוך בכל החלטה שתתקבל היום על ידי הצוות המקצועי של משרד הפנים. כל החלטה שתתקבל תהיה קשה לעירנו האהובה. אך מתוך השבר בו אנו נמצאים, אני מאמין שמכאן רק אפשר לצמוח ולפרוח".

עוד בוואלה!

רון קובי: האיש שניצח בקרב על טבריה ונלחם לשמור על כיסא ראש העיר

לכתבה המלאה
יו"ר ש"ס אריה דרעי הכנס המרכזי של תנועת ש"ס, היכל "הטוטו" חולון, 11 בספטמבר 2019. ראובן קסטרו
מערכת יחסים עכורה עם קובי. דרעי/ראובן קסטרו

החלטת שר הפנים להעביר ראש רשות מכהונתו אינה אוטומטית וכבר היו מקרים בהם החליט השר להשאיר את ראש הרשות בתפקידו ורק למנות חברי יועצה במקום חברי המועצה שפוזרה. זה התסריט האידיאלי מבחינת קובי ואליו הוא שואף: שתתפוגג המועצה הלעומתית שכיהנה ושחבריה סירבו לאשר את הצעת התקציב שהגיש. מקרים מעין אלו נדירים, אך הם קרו בעבר: בשנת 2007, לדוגמה, החליט שר הפנים להשאיר בתפקידה את פלורה שושן, ראש המועצה המקומית מצפה רמון, למרות שלא הצליחה לאשר את תקציב המועצה.

מבקר המדינה מיכה לינדנשטראוס, כתב בדוח ביקורת שעסק בנושא כי "פיזור מועצה, העברת ראש רשות מקומית מכהונה ומינוי ועדה קרואה תחתיהם יכולים לפגוע בזכות אזרחית-דמוקרטית של תושבי רשות מקומית לבחור את נציגיהם לניהול ענייני הרשות, וכן לפגוע בנבחרים שנבחרו כדין. למעשה, בפעולות הללו יש משום הבעת אי-אמון של השלטון המרכזי ביכולתו של השלטון המקומי לנהל בעצמו את הרשות... כאשר הפעלת סמכות זו נתונה לשיקול דעתו של שר הפנים, מן הראוי שתינקט רק אם ננקטו אמצעים סבירים אחרים ללא הועיל, או אם אפשר להראות כי ההסתברות שהפעלתם לא תביא לידי שיפור המצב היא גבוהה".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully