וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

חלשים בקריאה, מתמטיקה ומדע: ציוני תלמידי ישראל במבחן הבינ"ל נחשפים

3.12.2019 / 10:00

לפי ממצאי מבחן פיזה שהתקיים ברחבי העולם ב-2018, ופורסמו על ידי ה-OECD, ציוני תלמידי ישראל נמוכים מהממוצע במדינות המפותחות. הציונים בחברה הערבית בשפל חסר תקדים. כמו כן, נמצאו פערים בהישגי תלמידים מרקעים שונים. משרד החינוך: "נקים צוות מיוחד לייעול התכניות"

צילום: רוני כנפו, יותם רונן ואבי כהן, עריכה: עמית שמחה

ציוני תלמידי ישראל בקריאה, מתמטיקה ומדעים נמוכים מהממוצע של המדינות המפותחות - כך עולה מממצאי מבחן פיזה 2018 שהתקיים ברחבי העולם ובישראל ופורסמו היום (שלישי) על ידי ארגון ה-OECD. עוד עולה מהממצאים כי מערכת החינוך בישראל במקום הראשון בפערים בין יהודים לערבים, וכן כי מצב הציונים של התלמידים בחברה הערבית נמצא בשפל חסר תקדים, כשציוניהם ירדו עוד יותר מציוני המבחן הקודם שהתרחש בשנת 2015. במשרד החינוך הודיעו כי החליטו למנות צוות בדיקה שיבחן את הנסיבות שהובילו לירידה החדה בהישגים של התלמידים בחברה הערבית.

מבחינת מיומנויות הקריאה של תלמידיה, ישראל ממוקמת במקום ה-37 מתוך 77 מדינות ונותרה באותו המקום מהמבחן הקודם. הציון הממוצע של ישראל הוא 470 נקודות לעומת 487 נקודות בממוצע ה-OECD.

תלמידי התיכונים בתל-אביב-יפו בכנס בחירות וחינוך לדמוקרטיה, מוזיאון ארץ ישראל , ספטמבר 2019. ראובן קסטרו
במבחן נבחנים תלמידים בגילאי 15-16 מכל העולם/ראובן קסטרו
נתוני פיזה. אתר רשמי
השוואת ציוני דוברי העברית במבחן 2018 בתחום הקריאה לעומת ציוני 2015/אתר רשמי

במדעים, הציון הממוצע של ישראל הוא 462 נקודות לעומת 489 נקודות בממוצע ה-OECD. ישראל במקום ה-42 במדרג 79 המדינות שהשתתפו במחקר, ירידה של שתי מקומות מהמבחן הקודם שהתקיים בשנת 2015.

עוד בוואלה!

סערה בבית המשפט: עבריין בכיר אולץ לכתוב מכתב התנצלות לשופט

לכתבה המלאה
נתוני פיזה. אתר רשמי
השוואת ציוני דוברי העברית במבחן 2018 בתחום המדעים לעומת ציוני 2015/אתר רשמי

ביכולות המתמטיקה של תלמידיה, שם הציון הממוצע של ישראל הוא 643 נקודות לעומת 489 נקודות בממוצע ה-OECD, ישראל מדורגת במקום ה- 41 מתוך 79 המדינות שהשתתפו במחקר.

נתוני פיזה. אתר רשמי
השוואת ציוני דוברי העברית במבחן 2018 בתחום המתמטיקה לעומת ציוני 2015/אתר רשמי

מהנתונים עולה ירידה חסרת תקדים בציוני התלמידים במגזר הערבי. למרות ההשקעה התקציבית הגדולה, תלמידי המגזר הערבי בישראל נמצאים בתחתית טבלת המדינות, כשישנים פערים ניכרים בהישגים בין תלמידים דוברי עברית לתלמידים דוברי ערבית. כך למשל, פער הנקודות בין תלמידים יהודים לבין ערבים בכל אחת משלושת התחומים עומד על 144 לטובת דוברי העברית בקריאה, 111 נקודות מתמטיקה ו-116 נקודות מדעים.

נתוני פיזה. ללא, צילום מסך
פערים בציונים בין תלמידים יהודים לערבים במבחן פיזה 2018/צילום מסך, ללא

בקרב דוברי העברית 4% מהתלמידים סווגו מצטיינים בכל שלושת התחומים יחד, ואילו בקרב דוברי הערבית השיעור אפסי. 12% מהתלמידים דוברי העברית סווגו כמתקשים בכל שלושת התחומים יחדיו, ובקרב דוברי הערבית, למעלה ממחצית מהתלמידים סווגו כמתקשים בכל התחומים (53%).

נתוני פיזה. אתר רשמי
השוואת ציוני דוברי הערבית במבחן 2018 בתחום הקריאה לעומת ציוני 2015/אתר רשמי

גם השנה בכל התחומים נרשמו פערים בהישגיהם של תלמידים מרמות שונות של רקע חברתי, תרבותי וכלכלי: ככל שהרקע החברתי-תרבותי-כלכלי גבוה יותר, כך ההישגים גבוהים יותר. הפער בהישגים בין תלמידים מרקע גבוה לתלמידים מרקע נמוך הוא כ-80 נקודות בקרב דוברי עברית וכ-65 נקודות בקרב דוברי ערבית. הפערים בהישגים בין תלמידים דוברי עברית לתלמידים דוברי ערבית נותרים משמעותיים גם כאשר משווים תלמידים מאותה רמה של רקע חברתי-תרבותי-כלכלי.

נתוני פיזה. אתר רשמי
השוואת ציוני דוברי הערבית במבחן 2018 בתחום המתמטיקה לעומת ציוני 2015/אתר רשמי

במבחן פיזה 2018 השתתפו 79 מדינות וישויות כלכליות, בהן כל 37 מדינות ה-OECD ויותר מחצי מיליון תלמידים. את צמרת טבלת ההישגים בשלושת המקצועות כובשים תלמידי מזרחי אסיה כשסין במקום הראשון בכל שלושת המקצועות. לצד סין מופיעות המדינות סנגפור, מקאו, אסטוניה, יפן, פינלנד וקנדה. המדינות שנמצאות בתחתית הטבלה הן: הפיליפינים, הרפובליקה הדומיניקנית, קוסובו ופנמה.

נתוני פיזה. אתר רשמי
השוואת ציוני דוברי הערבית במבחן 2018 בתחום המדעים לעומת ציוני 2015/אתר רשמי

תלמידי ישראל נבחנו בחודש מרץ 2018 בתקופת שר החינוך נפתלי בנט. שמואל אבואב, מנכ"ל משרד החינוך, אמר עם פרסום הנתונים כי "ניתוח ממצאי פיזה מצביע על פערים עקביים בין דוברי עברית לדוברי ערבית - נתון שמחייב אותנו לשנות כיוון. בהתאם להנחיית שר החינוך יוקם צוות עבודה שיגבש תכנית מקיפה עם התייחסות דיפרנציאלית, ממוקדת ופרטנית. צוות העבודה יהפוך כל אבן, יבחן את תכניות הלימודים, את יעילות הקצאת המשאבים, ואת האופן שבו נעשה שימוש באלפי שעות הטיפוח שניתנו".

אבואב הוסיף כי "את תהליכי השבחת איכות ההוראה, ונמשיך לצאת באופן שוטף לשטח - כדי לבחון מקרוב את קצב התקדמות התלמידים. ממצאי המיצ"ב, בקרב דוברי הערבית, כבר מעידים על מגמה חיובית, וצוות העבודה ילמד וינתח את נתוני מבחן הפיזה החדשים, כדי לשפר, לייעל ולמקד את תכניות העבודה, את שיטות ההוראה ואת תכניות הלימודים".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully