וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

שנה שנייה ברציפות: עלייה במספר נשאי האיידס החדשים בישראל

1.12.2019 / 6:00

לרגל יום האיידס הבינלאומי, חושף דוח משרד הבריאות את מספרי נשאי המחלה בישראל. השנה עלה באופן משמעותי מספר הנשים בקרב נשאי המחלה החדשים - כשליש מכלל המקרים - בעוד מספר הגברים נותר יציב. משרד הבריאות: "חיוני למנוע הדבקות חדשות ב-HIV"

רויטרס

427 נשאי איידס חדשים נרשמו ב-2018 בקרב בני 15 ומעלה, עלייה של 28 מקרים מהשנה שעברה - כך עולה מנתונים שמפרסם היום (ראשון) משרד הבריאות לרגל יום האיידס הבינלאומי. זו השנה השנייה ברצף של עלייה בנתון, לאחר ארבע שנים רצופות של ירידה.

העלייה הנצפית השנה היא בעיקר בקרב נשים, 144 לעומת 111 ב-2017, ובעיקר בנשים שאינן ילידות ישראל. זאת, בניגוד לכלל הגברים שמספרם יציב בשנתיים האחרונות - 287 ב-2018 לעומת 292 ב-2017. בקרב הומואים, לעומת זאת, חלה ירידה מעודדת: 126 מקרים חדשים נרשמו לעומת 150 ב-2017. שיעור השכיחות של HIV או איידס כיום הוא 4.8 מקרים חדשים למאה אלף בני אדם, זאת על פי נתוני האוכלוסייה בסוף 2018 של לשכת הפרסום הממשלתית.

בדיקת HIV. ShutterStock
על פי ההערכות, חיים בישראל בסך הכל 8,041 אנשים עם HIV/ShutterStock

על פי הדו"ח האפידמיולוגי התקופתי בין השנים 1981-2018, בתקופה זו דווחו בישראל 10,027 מקרים של נשאי HIV וחולי איידס, מתוכם 1,621 נפטרו ו-877 עזבו את ישראל. נכון לסוף שנת 2018, רשומים 7,529 אנשים החיים עם HIV או איידס בישראל. לפי הערכת מספר הנשאים הבלתי מאותרים בישראל אשר חושבה באמצעות מודל מתמטי שפותח על ידי המרכז האירופאי לבקרת מחלות (ECDC) והותאם למצב האפידמיולוגי בישראל, בסוף שנת 2018 חיים בישראל בסך הכל 8,041 אנשים עם HIV.

ממשרד הבריאות נמסר כי בשנים האחרונות הוא "פעל רבות, יחד עם מספר ארגונים אחרים, כולל ארגונים לא ממשלתיים, על מנת להקטין ולהעלים את הסטיגמה בקרב אוכלוסיית הנשאים. כמו כן, ננקטו פעולות לשם העלאת המודעות ולמניעת הדבקה ב-HIV, וכן כדי לחזק ולפתח את הפעילויות המניעתיות באוכלוסיות עם גורמי סיכון גבוה להדבקה, כגון גברים המקיימים יחסי מין עם גברים ואנשים המשתמשים בסמים בהזרקה. כל זאת בנוסף לפעילויות שוטפות בתחומי בטיחות בקבלת מנות דם ובהשתלת אברים".

במשרד הדגישו כי למרות ששיעור החולים בישראל נמוך מהקיים ברוב מדינות מערב אירופה וצפון אמריקה, "חיוני למנוע הדבקות חדשות ב-HIV. לכן, משרד הבריאות קורא להמשיך להשתמש באמצעי מניעה בכל יחסי מין מזדמנים".

עוד בוואלה!

חבר פרלמנט בריטי חשף: אני נשא של נגיף ה-HIV

לכתבה המלאה
מבחנות דם נשלחות לבדיקות HIV. הונדורס, דצמבר 2009. AP
"המצב מחייב התערבות מיידית". בדיקות דם נשלחות למעבדה/AP

עו"ד חן שמילו, מנכ"ל הוועד למלחמה באיידס, אמר על התנתונים כי "העלייה במספר המתגלים החדשים עם HIV מדאיגה ביותר. בעוד שבמדינות מערביות רבות ישנן אסטרטגיות מניעה חדשות ומערכי תמיכה נרחבים עבור אנשים החיים עם הנגיף, בישראל אין כל מחויבות פוליטית לסיום המגיפה ולקביעת יעדים למיגור הדבקות חדשות. נהפוך הוא - המשאבים הציבוריים בתחום רק הולכים ומצטמצמים והתוצאות העגומות כבר כאן".

"המצב יחמיר עוד אם בקשתנו להכליל את הטיפול המונע, הפרפ, בסל התרופות הבסיסי תוכשל זו השנה השלישית ברציפות", אמר שמילו. "אנו מקווים כי הנושא יזכה שוב להתייחסות הראויה עם הקמת ממשלה חדשה. אחת הדרכים העיקריות לצמצום הדבקות הינה הטיפול המונע (PrEP), אך בארץ מחירו מופקע ומגיע למאות שקלים בחודש והוא נגיש רק לבעלי ביטוח בריאות משלים".

מנכ"ל הוועד למלחמה באיידס הוסיף כי "המצב מחייב התערבות מיידית של משרד הבריאות וקופות החולים כדי להוריד משמעותית את מחיר הטיפול בארץ. כמו כן, כל המחקרים הוכיחו כי אנשים החיים עם HIV ומטופלים באופן מיטבי, מגיעים למצב אנדיטקטבל, אשר אומר שרמת הווירוס בדם כה נמוכה, שלא ניתן להידבק גם בעת קיום יחסי מין ללא קונדום. לכן על הציבור לבוא להיבדק מדי שישה חודשים כדי שבמידה ויש צורך - יהיה ניתן לעלות על הטיפול כמה שיותר מהר".

  • עוד באותו נושא:
  • איידס
  • hiv

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully