וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מפחדות מאיידס, מעטות נבדקות: מה נשים בישראל יודעות על בריאותן?

29.5.2019 / 8:34

מסקר שנערך לרגל יום המודעות הבינלאומי לבריאות האישה, עולה כי מחלת המין שנשים הכי חוששות מפניה היא האיידס, אך רק 37% מהנשאלות נבדקו לפחות פעם בחייהן. בנוסף לכך, מרביתן רואות ברשת מקור מידע על מחלות מין. הוועד למלחמה באיידס: מודאגים מכך שנשים לא נבדקות

בדיקת HIV. ShutterStock
רק 37% מהמשתתפות בסקר הצהירו כי נבדקו לפחות פעם אחת בחייהן. בדיקת HIV/ShutterStock

כ-70% מנשות ישראל רואות באינטרנט מקור מידע עיקרי על אודות מחלות מין, לעומת רק 2% שייפנו לרופא המשפחה כדי להתייעץ איתו - כך חשף היום (רביעי) הוועד למלחמה באיידס. בנוסף לכך, מרבית הנשים ציינו שהגורם הראשון שייפנו אליו לקבל עזרה וייעוץ יהיה רופא הנשים. במסגרת היום הבינלאומי לפעולה למען בריאות האישה, שצוין אתמול ברחבי העולם, נחשפים בוואלה! NEWS נתונים אלה ואחרים באמצעות מדד מיוחד שהכין הוועד.

עם זאת, בעת חשש מהידבקות במחלת מין, ממצאי הסקר מראים בבירור כי רופא הנשים הוא הגורם הראשון אליו פונים לעזרה במקרה שכזה. משמעות הדבר היא שהרופא מהווה כתובת עיקרית לטיפול והפניה לבדיקות.

הוועד למלחמה באיידס, ביחד עם שותפיו, פנה למשרד הבריאות במטרה שיכלול את בדיקות ה-HIV בסל הבדיקות שאותה מבצעת כל אישה הרה כדי להעלות את המודעות לקיומן. "אנו קוראים להנגיש את המידע ככל שניתן באמצעות הרופאים על מנת שנוכל להעלות מודעות לחשיבות הבדיקות ל-HIV ולכלל מחלות המין", אמרו בוועד.

עוד בוואלה! NEWS
התפרצות חזרת במודיעין: 20 תלמידי תיכון לקו במחלה המדבקת
בעקבות התייקרות הסיגריות והטבק: 50% מהצעירים שוקלים להפסיק לעשן
בלי מיטות, בלי פיקוח על ניתוחים פלסטיים: מחדלי מערכת הבריאות

מבין שבע מחלות המועברות בעת קיום יחסי מין שהוצגו בסקר, המחלה שנשים הכי חוששות מפניה היא איידס (63%) ואחריה קונדילומה (14%). לגבי כלמידיה, הנשאלות לא הביעו חשש כלל. לדברי הוועד למלחמה באיידס, חוסר המידע על כלמידיה מדאיג ביותר, היות והחיידק יכול לגרום לתחלואה קשה בשלבים מתקדמים, שמתבטאת בזיהומים קשים של האגן, בעיות פוריות והריונות מחוץ לרחם.

באשר לתדירות הבדיקות להימצאות מחלות מין, עלה כי רק 37% מכלל הנשים שהשתתפו בסקר הצהירו כי נבדקו לפחות פעם אחת בחייהן (בין אם בהמלצת הרופא ובין אם מיוזמתן). עוד עולה מן הנתונים כי שיעור הנשים שנבדקו בקרב הלא דתיות, גבוה משמעותית מהנשים הדתיות (41% לעומת 21% בהתאמה).

שאלה נוספת בסקר הציגה שישה תמריצים אפשריים לביצוע בדיקות לגילוי מחלות מין. הנשאלות בסקר בחרו באפשרויות הבאות: "שיהיה יותר ידע מונגש וברור בנושא" (46%), "שהרופא יציע לך להיבדק בכל פעם שאת מגיעה לביקור" (36%) ו"שאוכל להיבדק בצורה אנונימית" (33%), ואחריה, בהפרש קטן מאוד - "שיהיה למי לפנות לעזרה לאחר קבלת התשובות" (32%).

עוד באותו נושא

עלייה בנדבקים וירידה בתמותה: כל המספרים על חולי איידס בישראל

לכתבה המלאה

בקרב המשיבות הלא דתיות, בשאלה מי אחראי לדאוג לאמצעי המניעה המשיבות ציינו כי גברים ונשים כאחד צריכים לדאוג לאמצעי מניעה (91%). כמו כן, רק 56% מהמשיבות החילוניות טענו כי יסרבו לקיים יחסי מין לא מוגנים אם הגבר יציע, בעוד 31% מהנשאלות אמרו כי יסכימו לקיים יחסי מין לא מוגנים אם גבר יציע להן. בהמשך לכך, כשליש מהנשים ציינו כי הן כלל לא משתמשות באמצעי מניעה (שיעור גבוה יותר בקרב הדתיות לעומת הלא דתיות - 36% לעומת 25% בהתאמה).

המשיבות התבקשו בשאלה פתוחה לציין את אמצעי המניעה בהן הן משתמשות. למרות שהקונדום ידוע כאמצעי ההגנה היעיל ביותר נגד איידס ומחלות מין אחרות, רק 42.4% מהנשים בגילאי 18-22 ציינו כי הקונדום הוא האמצעי המועדף עליהן. בשאלה פתוחה נוספת נדרשו הנשאלות להשיב מה לדעתן שני היתרונות והחסרונות של הקונדום. 79% מכלל המשיבות השיבו כי הוא מונע הידבקות במחלות מין ו-62% ציינו כי מונע הריון. החסרונות המרכזיים שעלו משימוש באמצעי מניעה היה החשש כי הקונדום ייקרע בעת קיום יחסי המין (25%), כמו גם חוסר הנוחות לגבר (24%).

"מודאגים שמחצית מהנשים לא נבדקו"

הוועד למלחמה באיידס התייחס לממצאים שנחשפו ומסר כי "אנו מודאגים מכך שמחצית מציבור הנשים לא נבדקה אף פעם ל-HIV ולמחלות נוספות המועברות במין, על אף שלאחרונה נרשמה עלייה משמעותית בשיעור מחלות המין בכלל וב-HIV בפרט. העובדה שנשים רבות רואות בשיעורי חינוך מיני כעזר, מעוררת דאגה היות ולמשרד החינוך אין תכנית אחידה ומבוקרת בנושאי מין ומיניות בכלל ובנושא בריאות מינית בפרט".

הוועד הדגיש כי הוא רואה חשיבות גבוהה לקיום שיח פתוח וכן על מיניות, ועל כן "מערך ההסברה לבריאות מינית של הוועד מקיים סדנאות ברחבי הארץ במסגרות חינוכיות ועצמאיות בנושאי מיניות בריאה, מיניות בטוחה והסברה על מחלות מין ו-HIV בפרט. כמו כן, הוועד מפעיל מרכזי בידוק לכלל מחלות המין ברחבי הארץ ואנו קוראים לציבור הרחב לבוא ולהיבדק בצורה נעימה, מהירה ואנונימית".

המדד גובש על ידי חברת " TACK אסטרטגיות צמיחה" באמצעות סקר אינטרנטי שהקיף כ-400 משיבות בוגרות בגילאי 18-40, כולל נשים מהמגזר הדתי והחרדי.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully