וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

בעקבות התייקרות הסיגריות והטבק: 50% מהצעירים שוקלים להפסיק לעשן

28.5.2019 / 9:00

סקר מיוחד שיזמה האגודה למלחמה בסרטן לרגל היום הבינלאומי לקידום המאבק בעישון מגלה כי לעליית מחירי הטבק והשוואתם למחירי הסיגריות הייתה השפעה רבה על הצרכן הישראלי. בכל שנה מתים בעולם 8 מיליון בני אדם מעישון, וכ-8,000 בישראל לבדה - מהם כ-800 מעישון פסיבי

מפסיקה לעשן. ShutterStock
הורג יותר משמונה מיליון בני אדם בשנה ברחבי העולם/ShutterStock

כ-50% מהמעשנים הצעירים בישראל (בין קבוצות הגילאים 25-34 ו-18-24) שוקלים להפסיק לעשן בעקבות הזינוק במחירי הסיגריות והטבק לגלגול, כך עולה מסקר מיוחד שיזמה האגודה למלחמה בסרטן לרגל היום הבינלאומי לקידום המאבק בעישון 2019 ("יום ללא עישון") שיחול בסוף השבוע - סקר החושף את ההשפעה הרבה שהייתה לצעד על הצרכן הישראלי. עוד עולה מהסקר כי השוואת מחיר הטבק לגלגול למחיר סיגריות רגילות, שהתרחשה רק לפני חודשיים, כבר משפיעה על המעשנים, כך שכ-40.2% מכלל ציבור המעשנים בכל הגילאים כבר שוקלים להפסיק לעשן בעקבות עליית מחירי הסיגריות בכלל ומחירי הטבק לגלגול בפרט.

הסקר נערך על ידי מכון "איפסוס", והשתתפו בו 506 נשים וגברים בגילאי 18 ומעלה במדגם ארצי ומייצג של האוכלוסייה, כשהשאלה המרכזית בו הייתה: "האם בעקבות עליית מחירי הסיגריות בכלל ומחירי הטבק לגלגול בפרט שקלת להפסיק לעשן?". כזכור, בחודש פברואר האחרון הוחלט להשוות את המס המוטל על טבק לגלגול לזה המוטל על סיגריות רגילות. זאת, לאחר שהמיזם למיגור העישון והאגודה למלחמה בסרטן עתרו לבג"ץ באמצעות עו"ד אפי מיכאלי (אליהם הצטרפה גם ההסתדרות הרפואית כידיד בית המשפט, א"ר) למען מטרה זו - ותוצאת העתירה ייקרה למעשה את ההוצאה הכספית למאות אלפי מעשנים. לפי חישובים ראשוניים, מדובר בעלייה של 50-25 שקלים לחפיסת טבק לגלגול (40-30 גרם).

לקריאה נוספת:
"יציל חיי אדם": החוק להגבלת שיווק מוצרי עישון אושר בכנסת
מעלים עשן: יותר ממיליון ישראלים מעשנים, כרבע החלו לפני גיל 16
זינוק ב-145 אחוזים בייבוא סיגריות אלקטרוניות לישראל

הסקר שיזמה האגודה למלחמה בסרטן כלל גם פילוח לפי אזורים גיאוגרפים וחשף הבדלים משמעותיים בעמדות הישראלים בנושא עישון בין תושבי הערים השונות. כך למשל, 48% מתושבי השפלה והדרום הושפעו מעליית מחירי הסיגריות בכלל ומחירי הטבק לגלגול בפרט ושוקלים להפסיק לעשן יותר משאר הישראלים, לעומת 42.9% מתושבי חיפה והצפון, 40.4% מתושבי תל-אביב וגוש דן, 37.5% מתושבי ירושלים והסביבה ורק 18.2% מתושבי השרון והשומרון. עוד עולה כי תושבי השרון שאינם מעשנים הם הכי פחות "ביישנים", ו-46.2% מהם נוהגים להעיר לאנשים שמעשנים לידם במקומות ציבוריים - יותר מאשר יתר תושבי הארץ: 44.7% מתושבי תל-אביב וגוש דן, 42.6% מתושבי חיפה ואזור הצפון, 38.5% מתושבי ירושלים והסביבה ו-33.3% מתושבי השפלה והדרום.

בהתאם להיקף המעירים, תושבי השרון והשומרון המעשנים הם גם המתחשבים ביותר: בתגובה לפניות להפסיק לעשן 88.9% מהם מכבים את הסיגריות, לעומת 81.8% מתושבי תל-אביב וגוש דן, 75% מתושבי השפלה והדרום ו-46.7% בלבד מתושבי ירושלים והסביבה. עוד עולה מהסקר כי רוב מוחץ תומך באזהרות הגרפיות על גבי קופסאות הסיגריות ושקיות הטבק: כך, 88% מתושבי השרון והשומרון בעד האזהרות, לצד 85.7% מתושבי תל-אביב וגוש דן, 85.6% מתושבי השפלה והדרום, 82.9% מתושבי חיפה והצפון ו-78.2% מתושבי ירושלים והסביבה.

עוד באותו נושא

"מגביר את קשיי הגמילה": מתקפה נגד הסיגריה האלקטרונית

לכתבה המלאה

בכל יום מתים 22 ישראלים ממחלות הקשורות בעישון

ב-31 במאי תציין האגודה למלחמה בסרטן את היום הבינלאומי לקידום המאבק בעישון במקביל לארגון הבריאות העולמי (WHO), המציין בכל העולם את ה-"World No Tobacco Day". יום זה נערך במטרה להדגיש את הסיכונים הבריאותיים הקשורים לעישון טבק וניקוטין ואת צעדי המדיניות היעילים להפחתת מספר המעשנים. השנה מתמקד ארגון הבריאות העולמי בקשר בין עישון ובריאות הריאות, ומזהיר כי ההשפעה השלילית של העישון האקטיבי והפסיבי על תפקוד הריאות של מבוגרים וילדים כוללת תחלואה בסרטן ובמחלות כרוניות בדרכי הנשימה. על פי נתוני הארגון, כ-165,000 ילדים ברחבי העולם מתים לפני גיל חמש מזיהומים בדרכי הנשימה התחתונות כתוצאה מחשיפה לעישון פסיבי, בעוד אחרים ממשיכים לסבול מההשלכות הבריאותיות של החשיפה בילדות ונמצאים בסיכון מוגבר להתפתחות COPD (מחלת ריאות חסימתית כרונית) בבגרות.

נכון לשנת 2019, העישון הורג יותר משמונה מיליון בני אדם בשנה ברחבי העולם - ובנוסף מיליון בני אדם שאינם מעשנים שמתים כתוצאה מעישון פסיבי. כך, העישון הורג ברחבי העולם אדם בכל ארבע שניות. מנתוני משרד הבריאות עולה כי בכל יום מתים בישראל 22 בני אדם ממחלות הקשורות בעישון כמו סרטן ריאות, סרטן הגרון, מחלת ריאות חסימתית כרונית, התקפי לב, שבץ מוחי ומוות פתאומי. בסך הכל, בכל שנה מתים בישראל כ-8,000 איש מעישון - מהם כ-800 מעישון פסיבי.

אילוסטרציה - עישון. ShutterStock
"מודאגים מהגאדג'טים החדשים ומהקמפיינים השיווקיים שנועדו לעודד עישון במקום למגר אותו"/ShutterStock

מטרת ארגון הבריאות העולמי היא להפחית את שכיחות העישון ב-30% עד שנת 2025. מנתוני קואליציית ארגוני הסרטן בעולם, ה-"Prevent20", בה חברה גם האגודה למלחמה בסרטן, עולה כי 20% מכל מקרי המוות מסרטן בעולם קשורים לעישון, והוא מהווה את הגורם העיקרי לסרטן הריאות בקרב מעשנים ואחראי על יותר משני שלישים ממקרי המוות מסרטן הריאות ברחבי העולם. הקואליציה הכלל עולמית הוקמה במטרה לעודד ממשלות להגדיל את שיעור המס על מוצרי העישון כאסטרטגיית מניעה.

"עבודה רבה עוד לפנינו בישראל"

"מדינת ישראל קידמה בשנה החולפת את השוואת המיסים, הרחיבה את חוק איסור העישון במקומות ציבוריים ושידרגה את חוק הגבלת הפרסום והשיווק של המוצרים הממכרים והממיתים. כל זאת לאחר מאבק נחוש של אירגוני המאבק בעישון, חברי הכנסת ובתמיכת משרד הבריאות", אומרת מירי זיו, מנכ"לית האגודה למלחמה בסרטן, "היסטוריית החקיקה והאכיפה של העישון בעולם, הוכחה כמצילת חיים, אך עבודה רבה עוד לפנינו כאן בישראל. נדרשת חקיקה פעילה ואכיפה יעילה ונמרצת על מנת שנוכל לגדל פה דור של אזרחים צעירים חופשי מהתמכרות לטבק וניקוטין".

מסיבת העיתונאים השנתית של האגודה למלחמה בסרטן גב מירי זיו. ניב אהרונסון
"נדרשת חקיקה פעילה ואכיפה נמרצת כדי שנוכל לגדל פה דור חופשי מהתמכרות לניקוטין". מנכ"לית האגדוה למלחמה בסרטן מירי זיו/ניב אהרונסון

"אנו מודאגים מהגאדג'טים החדשים ומהקמפיינים השיווקיים שנועדו לעודד עישון במקום למגר אותו, ואף מוטרדים מייחוס הפחתת נזק למוצרים חדשים שהיקף הנזק שלהם טרם נחשף במלואו באמצעות מחקרים ארוכי טווח", מסביר גם ד"ר דודי ביטון, רופא ורכז הסברה בכיר באגודה למלחמה בסרטן. לדבריו, "הטיית השיח הציבורי על ידי שימוש במושגים כמו אידוי, לעיתים אף באמצעות רופאים, חוטאת לאמת המדעית. יש לזכור שמקור הניקוטין בסיגריות האלקטרוניות הוא גם מטבק, בדיוק כמו בסיגריות הרגילות, כך שמדובר באותו חומר ממכר בעל פוטנציאל לנזק בריאותי אדיר, רק שעכשיו הוא מופיע בריכוזים גדולים לאין שיעור מאלו שהכרנו בעבר. מחקרים מעודכנים כבר מצאו כי סיגריות אלקטרוניות מכילות חומרים רעילים ומסרטנים המזוהים עם התפתחות גידולים סרטניים, אוטם שריר הלב, אירועים מוחיים וסיכון מוגבר למחלות לב, כפי שמודים אף היצרנים בעצמם אשר לרוב שותפים או בעלים בחברות טבק של סיגריות רגילות".

דנה פרוסט, מקדמת בריאות באגודה למלחמה בסרטן, הוסיפה: "אנו מחויבים להפחית את הנטל הפיזי, הרגשי והכלכלי של סרטן הנגרם כתוצאה מעישון. מחלת הסרטן הורגת מעשנים וכרוכה בעלויות סכומי כסף עצומים לטיפול. עישון הוא הגורם המוביל לסרטן הניתן למניעה, וישנם כלים ובמיוחד מיסוי גבוה, אשר הוכחו כיעילים בהורדת השימוש במוצרי עישון. המעשנים הם לא הקורבנות היחידים של סרטן הקשור לעישון: חשיפה לעישון כפוי (פסיבי) בבית או במקום העבודה מגבירה את הסיכון לסרטן ריאות. הגנה מפני עישון כפוי והגנה על בני נוער מפני התחלת עישון מפחיתה משמעותית את הסיכון להתפתחות סרטן הקשור לעישון".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully