וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

זינוק ב-145 אחוזים בייבוא סיגריות אלקטרוניות לישראל

24.5.2019 / 14:36

מנתוני רשות המיסים עולה כי ישנה עלייה דרמטית בייבוא הסיגריות האלקטרוניות לישראל. עלייה נוספת נרשמה בייבוא סיגריות רגילות. האגודה למלחמה בסרטן: "מוטרדים מהביקוש לסיגריות האלקטרוניות". חברת JUUL: "מברכים על כל מעשן שעובר לאיוד"

סיגריה אלקטרונית - 13 מאי 2019. ShutterStock
סיגריה אלקטרונית/ShutterStock

תוצאה של השוואת המיסוי על מוצר הטבק והגלגול? מנתוני רשות המיסים שהגיעו אתמול (חמישי) לידי וואלה! NEWS, עולה כי ישנה עלייה דרסטית בייבוא סיגריות אלקטרוניות לישראל בהשוואה לשיעור הייבוא באפריל בשנה שעברה. מהנתונים ניתן לזהות כי הירידה בטבק לגלגול באה לידי ביטוי בעליה של 16.4% בערך הייבוא של סיגריות רגילות (בהשוואה של חודש אפריל 2019 לחודש אפריל 2018) והן בעליה, משמעותית יותר, של 145% בערך הייבוא של סיגריות אלקטרוניות. הירידה בייבוא טבק לגלגול הובילה לגידול בייבוא של סיגריות רגילות ואלקטרוניות.

הערכה שהעלייה החדה נוצרה בעקבות מעבר של מעשנים ממוצרי עישון למוצרי אידוי וסיגריות אלקטרוניות. בחודש פברואר האחרון בעקבות שיקולים של בריאות הציבור הוחלט להשוות את המס המוטל על טבק לגלגול, לזה המוטל על סיגריות רגילות. בפסיקת בג"ץ בעתירת המיזם למיגור העישון שדרשה להשוות את המס על הטבק לגלגול, כך שיהיה זהה למס המוטל על סיגריות, נקבע כי יש להשוות את המס של הטבק לזה של הסיגריות, מה שלמעשה ייקר את ההוצאה הכספית למאות אלפי מעשנים. לפי חישובים ראשוניים, מדובר בעלייה של 50-25 שקלים לחפיסת טבק לגלגול (40-30 גרם).

עוד בוואלה! NEWS:
שרב כבד: למי עדיף לא לצאת מהבית בחום הזה?
הלוויין חושף: איראן בונה מעבר גבול בסוריה שיאפשר להבריח נשק
בלחץ החקלאים: בוטסואנה ביטלה את איסור ציד הפילים

שוק בצמיחה מהירה

עד להעלאת המס נהנתה קטגורית הטבק לגלגול ממס מופחת ביחס לסיגריות אשר באה לידי ביטוי בשווק במחיר מופחת ביחס לסיגריות. בשל כך, ציבור המעשנים בחר להמיר את צריכתו מסיגריות לטבק לגלגול. באשר לסיגריות האלקטרוניות, כיום הקטגוריה פטורה לחלוטין ממס קנייה, עובדה זו באה לידי ביטוי בשווק סיגריות אלקטרוניות במחיר מופחת ביחס ליתר מוצרי העישון. בהינתן זאת ובעקבות עדכון שיעור מס הקנייה על טבק לגלגול חלה מגמת גידול בערכי הייבוא של סיגריות אלקטרוניות. למעשה, מדיניות המיסוי של הממשלה יוצרת תמריץ לציבור המעשנים לעבור ולצרוך מוצרי עישון חלופיים הנהנים ממס מופחת וממחיר מופחת בהתאם.

שוק הסיגריות האלקטרוניות בישראל נמצא בצמיחה מהירה, היא אינה משווקת כמוצר רפואי, אלא כמוצר המסייע בגמילה מעישון, ללא פעולות ההסדרה הנלוות לאישור מכשירים רפואיים. אף על פי שהיא מכילה ניקוטין כל פעולות החקיקה, האכיפה, הצווים וההגבלות החלים על מוצרי טבק, אינם חלים עליה. במרץ 2017 הודיע דובר משרד הבריאות כי המשרד החליט להחיל על סיגריות אלקטרוניות את המגבלות הקיימות על מוצרי טבק אחרים ובכלל זה מגבלות שיווק ופרסום ומגבלות בשימוש במקומות ציבורים. כמו כן, יתבקשו החברות המשווקות לדווח על הרכב המוצר.

סיגריה אלקטרונית - 13 מאי 2019. ShutterStock
אישה מעשנת סיגריה אלקטרונית/ShutterStock

החוק עדיין לא שונה בהתאם להחלטה ולכן סיגריה אלקטרונית ממשיכה נכון להיום, להיות מוצר ללא רגולציה. על פי נתוני משרד הבריאות בשנת 2017 החלה עליה דרמטית, בשנה זו כך על פי הנתונים כ-0.2% מהאוכלוסייה הבוגרת בישראל כבר השתמשה בסיגריות אלקטרוניות, 0.3% בקרב גברים ו-0.1% בקרב נשים. על פי הערכה בכל שנה צומח מספר המשתמשים בסיגריות אלקטרוניות ב-38% כאשר הדאגה העיקרית היא לעשרות אלפי בני נוער וצעירים שכבר משתמשים בסיגריות אלקטרוניות בישראל.

הופעת הסיגריה האלקטרונית יצרה מחלוקת בקרב קהילת בריאות הציבור. מחד, יש את המודאגים מהסיכונים שבשימוש בסיגריות אלקטרוניות ברמה האישית והציבורית, הטוענים כי שימוש בסיגריה אלקטרונית יכול לגרום למעשנים להשתמש בסיגריה אלקטרונית במקביל לסיגריה רגילה במקום להיגמל. כמו כן, צעירים עלולים לפתח התמכרות והרגל של עישון סיגריה רגילה. מאידך, יש הטוענים כי סיגריה אלקטרונית רעילה פחות מסיגריה רגילה, ולגבי חלק מהציבור היא אטרקטיבית יותר מתחליפי ניקוטין, שהשימוש בהן עשוי להוביל להפסקת עישון או להפחתת החשיפה לרעלים, ולכן- להתמכרות להרגל ולהפחתת התמותה והתחלואה כתוצאה מעישון.

סיגריה אלקטרונית - 13 מאי 2019. אתר רשמי
עלייה של 145 אחוזים בייבוא הסיגריות האלקטרוניות/אתר רשמי

דוח הוועדה המייעצת ל-FDA מציג עדויות חד משמעיות כי מעבר מוחלט לעישון סיגריות אלקטרוניות במקום סיגריות רגילות מפחית את החשיפה של המעשן לחומרים רעילים ומסרטנים שנוכחים בסיגריות רגילות. לעומת זאת, אין עדיין מחקרים המאפשרים לקבוע האם עישון סיגריות רגילות ואלקטרוניות במקביל משפיע על תחלואה ותמותה בהשוואה למעשנים סיגריות רגילות בלבד.

כמו כן, עולות מהדוח עדויות חד משמעויות כי סיגריות אלקטרוניות מעלות ריכוזי חלקיקים וניקוטין באוויר בסביבה מקורה, ובנוסף לניקוטין, רוב הסיגריות אלקטרוניות מכילות ופולטות מספר רב של חומרים רעילים. סוג החומרים המצויים בסיגריה אלקטרונית ומאפייניהם תלוי במכשיר האידוי ואופן השימוש בו. כמו כן, ישנן עדויות שסיגריות אלקטרוניות מכילות מתכות.

בבסיס הטענה של המבקשים גישה חופשית לסיגריות אלקטרוניות קיימת ההנחה, כי חשיפה לניקוטין מהווה סיכון מופחת, בעיקר למבוגרים המעשנים. ההנחה הזו מבוססת על מחקרים ארוכי טווח של מבוגרים החשופים לניקוטין באמצעות תחליפי ניקוטין, או טבק ללא עשן, שמצאו סיכון מופחת לאוטם שריר הלב, שבץ וסרטן הריאה בהשוואה לסיכון של המעשנים סיגריות.

"מוטרדים מהביקוש העולה לסיגריות האלקטרוניות"

האגודה למלחמה בסרטן הביעו דאגה מעלייה הדרמטית בייבוא הסיגריות האלקטרוניות ומסרו בתגובה: "אנחנו מאוד מוטרדים מהביקוש לכל סוגי הסיגריות האלקטרוניות, אמצעי האידוי ומכשירי האיוד. אנחנו עוקבים בשנה האחרונה בדאגה רבה אחר המעשנים שעברו או משתמשים במקביל בסיגריות אלקטרוניות לצד סיגריות רגילות, במחשבה שהם מהווים כלי גמילה שבאמצעותו יפחיתו את הסיכון לחלות בסרטן.

"מכיוון שחלק מהמחקרים העדכניים כבר הוכיחו ששימוש בסיגריות אלקטרוניות מוריד את הסיכוי להיגמל מסיגריות רגילות ואף המחקרים המחמיאים ביותר מצביעים רק על אחוזי גמילה נמוכים מאוד וגם זאת בליווי טיפולי צמוד", הוסיפה האגודה למלחמה בסרטן. "חיוני לזכור, שבניגוד לתחליפי הניקוטין בבתי המרקחת הנמכרים בפיקוח כאביזר לגמילה, כמו מדבקות, משאפים ומסטיקים, בהם המינון מדוד ומוגבל בזמן והם אינם נגישים או עלולים להגיע בטעות לילדים ובני נוער, במקרה של אמצעי האידוי השונים אין הגבלה, וניתן לצרוך ברצף כמויות גבוהות מאוד ומסוכנות מאוד של ניקוטין".

מכשיר אידוי VAPE. ShutterStock
מכשיר אידוי VAPE/ShutterStock
"הטיעונים השונים שבסיגריה האלקטרונית יש רק פחות חומרים מזיקים לעומת סיגריה רגילה אינו כולל ראיות מדעיות"

ד"ר דודי ביטון, רופא ורכז הסברה בכיר באגודה למלחמה בסרטן הסביר כי: "כבר ידוע לנו שסיגריות אלקטרוניות נחשדות כגורמות לפרכוסים בקרב בני נוער על בסיס דיווחים מהשטח ומחקרים מעודכנים גם הצביעו על קשר בין ניקוטין לסרטן. אין מדובר רק בנזק ישיר למעשנים. אצל נשים הרות, נצפה סיכון לעובר המתפתח, וכן התגלתה פגיעה פסיבית אצל אנשים הנחשפים לאדי הסיגריה האלקטרונית".

"הטיעונים השונים שבסיגריה האלקטרונית יש רק פחות חומרים מזיקים לעומת סיגריה רגילה אינו כולל ראיות מדעיות מוצקות לנזק מופחת באותו היקף". הוסיף ד"ר ביטון והמשיך, "יש לזכור שמקור הניקוטין בסיגריות האלקטרוניות הוא גם מטבק, כמו הסיגריות הרגילות ובמחקרים מדעיים כבר נמצא כי סיגריות אלקטרוניות מכילות חומרים רעילים, חומרים מסרטנים ידועים ומתכות וגורמות לסכנות בריאותיות בטווח הקצר, כמו שינויים גנטיים בחלל הפה המזוהים עם התפתחות גידולים סרטניים, אוטם שריר הלב, אירועים מוחיים וסיכון מוגבר לתעוקת חזה (אנגינה פקטוריס) או מחלת לב כלילית ונזק לריאות".

מסיבת העיתונאים השנתית של האגודה למלחמה בסרטן גב מירי זיו. ניב אהרונסון
מנכ"לית האגודה למלחמה בסרטן, מירי זיו/ניב אהרונסון

מירי זיו מנכ"ל האגודה למלחמה בסרטן הוסיפה כי: "נתוני רשות המיסים גם מעידים על הישג דרמטי בבריאות הציבור, הודות לתיקון עיוות המס במחיר הטבק לגלגול אחרי שנים של עלייה עקבית בצריכתו נרשמה ירידה חדה של 58%. למרבה הצער עליית המחיר התאפשרה רק לאחר הגשת בג"ץ בו ניצחו המיזם למיגור העישון והאגודה למלחמה בסרטן, אשר עתרו באמצעות עו"ד אפי מיכאלי. אליהם הצטרפה ההסתדרות הרפואית, כידיד בית המשפט אך העלייה של ה-13.3% ביבוא של סיגריות, אחרי ירידה מעידה כי אצל המעשנים הכבדים והוותיקים המחיר פחות משפיע, אבל אצל הדור הצעיר מחירי טבק גבוהים מונעים כניסה לעולם העישון ולהתמכרות להרגל המזיק והממית כך שבהחלט מדובר בהישג משמעותי וזאת תוך חודשיים בלבד".

מחברת הסיגריות האלקטרוניות JUUL בירכו על הזינוק בייבוא הסיגריות האלקטרוניות ומסרו כי, "אנחנו מברכים על כל מעשן שעובר לאיוד ללא טבק וללא בעירה, ובכך מפחית את הנזק הבריאותי שהסיגריות מסבות לו ולסביבתו בכ-95% לפחות, כך לפי משרד הבריאות האנגלי וארגוני בריאות נוספים ברחבי העולם. שיעור המעשנים בישראל הוא מהגבוהים בעולם המערבי ואנחנו מעודדים לראות כי מאות אלפי מעשנים כבר הבינו כי יש חלופה ועברו לאיוד. מדינות אשר מעודדות איוד כחלופה עבור מעשנים בגירים מצליחות להפחית את שיעור העישון ובכך להשפיע לטובה על בריאות הציבור".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully