וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

למרות הירי לעוטף עזה, הלחץ על חמאס עשוי לקדם את הסיכוי להסדרה

27.11.2019 / 9:12

שיגורי הרקטות מזכירים לדרג המדיני ולצה"ל שלא ניתן יהיה ליהנות מתוצאות הסבב האחרון לאורך זמן. המתיחות ברחובות הרצועה ומכונת האש הישראלית שהוכיחה עצמה מול פעילי הטרור גורמות לחמאס לחשוש מהסלמה. גם בישראל מעוניינים ברגיעה ולא מעלימים עין מרקטת הרעם האימתנית

צילום: דיווחים חמים מהשטח ודדי פולד - חדשות ביטחון שדה, עריכה: עמית שמחה

לפני יותר מ-24 שעות זוהה שיגור משטח רצועת עזה לעבר ישראל והופעלה התרעה בשטח פתוח. תזכורת לשר הביטחון הטרי נפתלי בנט שהצהרות לחוד ומעשים לחוד. עד כה בחר הדרג המדיני שלא להגיב לשיגור. כשעול הביטחון נמצא על הכתפיים בצורה ישירה המציאות נראית אחרת ממושב בקבינט ותהליך קבלת ההחלטות הרבה יותר מרוכך מהקומה ה-14 בבניין משרד הביטחון.

גורמים במערכת הביטחון לא ידעו להניח בדיוק את האצבע מי אחראי לשיגור אך העריכו שלא מדובר בחמאס או בג'יהאד האסלאמי אלא שוב ב"סוררים". ברצועת עזה נמצאים לא מעט פלגי טרור עם הרבה אמצעי לחימה. אולם אין שליטה מלאה עליהם או על פעילים בודדים, והאווירה משדרת רצון לפגוע בישראל. עם הדריכות הזו חיים באוגדת עזה מסביב לשעון, ורק אמש (שלישי) שוגרו שתי רקטות לעבר ישראל, אחת מהן יורטה על ידי כיפת ברזל. כדי להוכיח עד כמה גם בצד הישראלי רוצים לשמור על שקט יחסי מול חמאס, הלילה בשתי תקיפות שונות של צה"ל - הותקפו מטרות לאורך רצועת עזה אך לא פעילים.

שובל של רקטות שנורו מרצועת עזה לשטח ישראל, 13 בנובמבר 2019. AP
הפעם אפשר להעריך כי הדרג המדיני ינחה את צה"ל להגיב. שיגור מרצועת עזה/AP

הסבב האחרון, שהחל בסיכול ממוקד של בכיר הג'יהאד האסלאמי בהאא אבו אל-עטא, הסתיים בהשפלה של הארגון שממומן על ידי איראן. אחרי ששקע האבק התברר כי אל-עטא פעל באופן מאוד ריכוזי והחזיק באופן אישי לא מעט מהיכולות להפעלת האש נגד ישראל. לאחר החיסול, לא היה מי שיסדר את הכוחות כך שישגרו אש אפקטיבית לעבר העורף הישראלי.

גם יממה אחרי מותו של אל-עטא, הארגון הקיצוני שזינב בחמאס בשנה האחרונה ניסה להתעשת ולהוציא לפועל מטחי רקטות לעבר גוש דן וערים נוספות. מנגד ארב לו חמ"ל מרכז האש של פיקוד דרום, מעובה בנציגי שב"כ, שיחד הצליחו למקד את חיל האוויר כדי לפגוע בפעיל אחרי פעיל. גם כשאחד הפעילים הבחין בכלי הטיס הישראלי וניסה להימלט על גבי אופנוע בין הבתים, הוא מצא את מותו בעקבות שיגור טיל. כך, במהלך הסבב, נהרגו יותר מ-20 פעילי הג'יהאד האסלאמי.

היכולת להעלות באש מטרה אנושית תוך זמן קצר מהרגע שאותרה על ידי גורמי המודיעין שמורה למעט צבאות בעולם. מבט על המתרחש בסיני ממחיש את הפערים - הצבא המצרי מתקשה מאוד לחבר בין המודיעין לאש מהאוויר, למרות שיש לו טכנולוגיות מרשימות.

עוד בוואלה!

שתי רקטות שוגרו מהרצועה ליישובי עוטף עזה; אין נפגעים

לכתבה המלאה
לוחמי הג'יהאד האסלאמי במהלך הלווית אחד ההרוגים מתקיפות צה"ל בעזה 14 בנובמבר 2019. רויטרס
יותר מ-20 פעילי הארגון נהרגו בסבב האחרון. הג'יהאד האסלאמי/רויטרס

בדרג המדיני ובצה"ל יכולים ליהנות מתוצאות הסבב שהחל במבצע "חגורה שחורה", אך לא לאורך זמן. מהסבב האחרון לא באמת ניתן להסיק מה עשוי להתחולל בחזית הצפונית אם יחליטו האיראנים להצית אש ולגרור לתוך הלהבות גם את חיזבאללה. אמנם חמאס ישב על הגדר והפקיר את הג'יהאד האסלאמי לאש הישראלית, אולם אין מה להשוות בין הארסנל של הארגון לבין היקף הכוחות וההפתעות שמכין חיזבאללה.

בימים אלה עסוקים בכירים במשרד ראש הממשלה ובדרג המדיני במינוף תוצאות הסבב האחרון כדי לקדם טיפול בבעיות ההומניטריות ברצועת עזה. זאת כדי להראות לחמאס ולשאר המתווכים, לפחות למראית עין, שבצד הישראלי נשקלות החלטות על פריצות דרך בתחומים שונים.

רגיעה על פני עימות

שני הצדדים מעדיפים רגיעה ויציבות על פני עימות. ישראל, שעסוקה בתהליך פוליטי להרכבת ממשלה או בחירות, הייתה מעדיפה להיערך להתפתחויות בזירה הצפונית במיוחד כשגם האמריקנים חושבים שאיראן מבשלת פיגועי נקמה במזרח התיכון. מנגד, בהנהגת חמאס יודעים שלא נותר להם הרבה זמן לכבות את השריפות ברחוב הפלסטיני המתוסכל, בייחוד כשבערוצי הטלוויזיה מוצגות התמונות על הפגנות נגד יוקר המחיה ברחבי לבנון, עיראק ואיראן. זאת בנוסף ללחץ המצרי מצד אחד והקטארי מהצד השני להביא ליציבות ולהתקרב, בלשון המעטה, לרשות הפלסטינית. גם המדינות התורמות מבהירות בחדרים סגורים כי לא ימהרו להזרים כספים לשיקום ההריסות אחרי מערכות צבאיות עם ישראל.

מוחמד אל-עמאדי שגריר קטאר בעזה בתחת הכוח, 14 במאי 2019. צילום מסך
ייתכן ולא ימהרו להזרים כספים. השגריר הקטארי מוחמד אל-עמאדי ברצועת עזה/צילום מסך

למרות תוצאות הסבב האחרון והרצון של הנהגת חמאס לקדם הסדרה עם ישראל, גורמי ביטחון מזהירים כי המצב שברירי. אם ירגישו שישראל מושכת את הזמן ברקע המבוי הפוליטי הסתום, בארגון לא יהססו לרמוז לפלגים אחרים או שליחים לבצע פיגוע. תקרית קיצונית כזאת יכולה להתרחש גם בהפתעה.

אולם אף על פי כוחו של חמאס ברצועת עזה, הארגון התקשה לשלוט באל-עטא ושתק כשישראל חיסלה אותו. מי מבטיח שמחר לא תקום דמות דומה שתיקרא שוב תיגר על ההסכמות שהגיע חמאס עם ישראל.

בפיקוד הדרום עדיין עסוקים בהפקת לקחים מהסבב האחרון ולא מתעלמים גם משיגור רקטת הרעם הכבדה, ששוקלת מאות ק"ג, שנחתה בלב חממות במושב ישע בנגב המערבי ופערה בור עצום באדמה. נפילת רקטה שכזו ברדיוס של קילומטרים בודדים משטחי רצועת עזה על גג בית ישראלי תגרום להרס שהעוטף הישראלי עוד לא הכיר.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully