וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

באוסטרליה חוקרים אם סין ניסתה להשתיל סוכן בפרלמנט

כלי תקשורת במדינה דיווחו כי בייג'ינג פנתה לסוכן מכירות רכב במלבורן, והציעה לו כסף כדי שיתמודד על מושב בפרלמנט. הוא פנה לשירותי הביטחון, ונמצא מת במסתוריות במלונית. "דיווחים מטרידים מאוד", אמר ראש הממשלה. זאת אחרי שאדם שטוען שהוא מרגל סיני ביקש מקלט במדינה

צילום: רויטרס

שירותי הביטחון של אוסטרליה (ASIO) חוקרים אם סין ניסתה להשתיל סוכן בתור חבר פרלמנט. זאת אחרי עריקתו של מי שטוען שהיה מרגל סיני וחשף לכאורה את מאמצי הריגול של בייג'ינג באוסטרליה ובמדינות אחרות.

ראש ממשלת אוסטרליה, סקוט מוריסון, אמר כי הטענות האלו "מטרידות ובעייתיות מאוד".
ב-ASIO אמרו כי הם פתחו בחקירה עוד לפני הדיווחים שפורסמו אתמול על התכנית הסינית בכלי התקשורת במדינה.

לפי הדיווחים, בין היתר בתכנית "60 דקות", רשת הריגול הסינית הציעה סכום "בן שבע ספרות" לסוכן מכוניות יוקרה ממלבורן, בו "ניק" ז'אהו, כדי שיתמודד על מושב בפרלמנט הפדרלי.

"הדיווח מכילים טענות שה-ASIO לוקחים ברצינות", אמר ראש שירותי הביטחון, מייק בורג'ס, בהצהרה שמסר אתמול. "אזרחי אוסטרליה יכולים להיות בטוחים שהיינו מודעים לדיווחים, ושאנחנו חוקרים אותם באופן פעיל".

גורמים בשגרירות סין באוסטרליה טרם הגיבו.

וונג "וויליאם" ליקיאנג, עריק סיני שביקש מקלט באוסטרליה. אתר רשמי
וונג "וויליאם" ליקיאנג, עריק סיני שביקש מקלט באוסטרליה/אתר רשמי

הוא אמר לכתבים בבירה קנברה כי הממשלה חיזקה בשנים האחרונות את החוקים ואת סוכנויות הביטחון על מנת למנוע התערבות זרה. "אוסטרליה אינה תמימה מול האיומים הנשקפים לה", הוסיף מוריסון, שלא התייחס ספציפית לטענות.

לפי התחקיר באוסטרליה, המשותף לתכנית "60 דקות", העיתון "סידני מורנינג הראלד" והעיתון "אייג'", הוא סיפר ל-ASIO כי הפנייה נעשתה אליו מאיש עסקים אחר במלבורן לפני כשנה. עוד דווח, מפי מקורביו וגורמי ביטחון מערביים, כי ז'או נמצא מת בחדר במוטל במלבורן במרץ האחרון. המשטרה טרם קבעה כיצד הוא מת.

ב-ASIO סירבו להגיב על מותו ואמרו כי הנושא נתון לחקירה.

"פעילות מודיעין זרה ועוינת ממשיכה להציב איומים ממשי על ארצנו ועל הביטחון שלה. ה-ASIO ימשיך להילחם ולהתמודד מול התערבות וריגול של גורמים זרים באוסטרליה", אמר.

קשריה של אוסטרליה עם סין התדרדרו בשנים האחרונות בשל הטענות של קנברה כי בייג'ינג, שותפת הסחר החשובה ביותר שלה, מתערבת בענייניה הפנימיים. אוסטרליה חוששת גם שסין מחפשת לעצמה השפעה רבה באזור האוקיינוס השקט. לפני הבחירות במאי האחרון, דווח ברויטרס כי המודיעין האוסטרלי קבע שסין אחראית למתקפת סייבר נגד הפרלמנט ונגד ושלוש מפלגות מרכזיות. בסין הכחישו את ההאשמות.

עוד בוואלה!

ראש הצי האמריקני הודח בשל מאבקו בלוחם שקיבל חנינה מטראמפ

לכתבה המלאה
ראש ממשלת אוסטרליה, סקוט מוריסון בעצרת האו"ם ה-74 בניו יורק. 25 בספטמבר 2019. רויטרס
פתחה בחקירת הנושא. ראש ממשלת אוסטרליה סקוט מוריסון/רויטרס

ביום שבת דווח כי אדם שוטען שהוא מרגל סיני ברח לאוסטרליה וביקש מקלט. הוא זוהה בתור וונג "וויליאם" ליקיאנג, והוא סיפק לפי הדיווחים את זהותם של בכירי המודיעין הצבאי של סין בהונג קונג. עוד דווח כי וונג תיאר כיצד סין מממנת ומנהלת מבצעים להתערבות פוליטית בהונג קונג, בטייוואן ובאוסטרליה. הוא נמצא כעת בסידני עם אשתו ובנו, והוא חושש שהוא ייהרג אם ישוב לסין.
בהתייחסו לעריק, אמר מוריסיון כי בקשת המקלט שלו תיבחן בהתאם לכישוריו, ובהתבסס ל"חשש הגיוני מרדיפה במולדתו".

בסין שללו את טענותיו ואמרו כי הוא עבריין נמלט. המשטרה בשנגחאי אמרה כי וונג הוא מובטל בן 26, ממחוז פוג'יאן, המבוקש בחשד להונאה. בהצהרת המשטרה נטען כי הוא נסע ב-10 באפריל להונג קונג עם דרכון סיני ותעודת תושב בהונג קונג מזויפים, אחרי שכבר הורשע בהונאה ב-2016.

העיתון המשפיע "גלובל טיימס", שבשליטת ממשלת סין, תקף את דבריו בחריפות. "אזרחי סין יודעים באופן אינטואיטיבי כי וונג נשמע כמו שקרן אופורטוניסטי, ככל הנראה כמו נוכל".

עוד נכתב בעיתון כי אדם בגילו של וונג היה בתכנית אימונים או הכשרה, אם הוא אכן היה חלק משירותי הביטחון הסיניים. עוד נאמר כי זה מאוד נדיר שחבר בממסד הביטחוני הסיני יהיה אב לילד ביל כה צעיר. "אם שירותי המודיעין של אוסטרליה היו באמת מאמינים לוונג, הם היו נוקטים פעולות לסיכול ריגול במקום לאפשר לכלי התקשורת לחשוף זאת", נכתב בעיתון.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully