וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ראש הצי האמריקני הודח בשל מאבקו בלוחם שקיבל חנינה מטראמפ

שר ההגנה ביקש מריצ'רד ספנסר לסיים את תפקידו. זאת לאחר שהוא פעל שלא להחזיר לאדוארד גלאגר, מפקד ב"אריות הים" שעמד לדין על פשעי מלחמה, את דרגותיו. טראמפ בירך על המהלך, אך מפקד הצי המודח תקף אותו: "שלטון החוק - מה שמפריד אותנו מאויבינו"

צילום: רויטרס, עריכה: טל רזניק

שר ההגנה של ארצות הברית, מארק אספר, הדיח הלילה (שני) את מזכיר הצי ריצ'רד ספנסר, אחת מהמחלקות העיקריות הכפופות למשרד ההגנה. בפנטגון אמרו כי הבקשה הוגשה לאחר שאספר איבד אמון בספנסר, לאחר אופן טיפולו בלוחם "אריות הים" שהורשע על התנהגות בלתי-הולמת בעת שירותו בעיראק, אך זכה לתמיכתו של הנשיא דונלד טראמפ.

אספר החליט על המהלך לאחר שראש הצי חתר שלא להחזיר את הדרגות לאדוארד גלאגר, מפקד מחלקה ביחידת העלית שהואשם בביצוע פשעי מלחמה וקיבל חנינה מטראמפ. "אני מוטרד עמוקות מההתנהלות שהפגין. לצערי, כתוצאה מכך, החלטתי כי כבר אין לי ביטחון בהמשך תפקידו של השר ספנסר. אני מאחל לריצ'ארד בהצלחה", אמר שר ההגנה בהצהרתו. בכך, למעשה, חדל אספר את מאמצי הצי לערוך בדיקה פנימית שבסיומה גלאגר עשוי היה להיות מודח.

לאחר פיטוריו של הבכיר הביטחוני, טראמפ אמר כי לא היה מרוצה מהתנהלותו כלפי גלאגר, והכריז בציוץ בטוויטר כי ימנה את השגריר האמריקני בנורבגיה, קנת' ברייתווייט, למחליפו. "אדם בעל הישגים והצלחות, אני יודע שיעשה עבודה יוצאת מן הכלל!", צייץ טראמפ. "אדי יפרוש מתפקידו בכבוד עם כל האותות שהוא הרוויח, כולל 'סיכת הקלשון' שלו", כתב טראמפ בטוויטר.

כבר בשבוע שעבר הצביע מזכיר הצי על מחלוקת עם טראמפ, כשאמר בריאיון לסוכנות הידיעות רויטרס שגלאגר עדיין צריך לעמוד בפני ועדת משמעת. מבקריו של הנשיא אומרים כי החנינות שהעניק עשויות לפגוע במערכת המשפט של הצבא ולשלוח מסר ולפיו ביצוע פשעים בשדה הקרב הוא מותר.

מפקד ביחידת אריות הים אדוארד גלאגר מגיע למשפטו, 17 ביוני 2019. רויטרס
מתכנן לפרוש משירות. גלאגר בבית המשפט, יוני/רויטרס

במכתב שפורסם בכלי התקשורת, ספנסר תקף את טראמפ והגן על הצורך "לשמור על הסדר והמשמעת בצבא" - כפי שגורמים בצי האמינו שאותה ועדת משמעת תעזור להבטיח. "שלטון החוק הוא מה שמבדיל אותנו מאויביו", כתב ספנסר. "לרוע המזל, זה נהיה ברור שבנושא זה, אני לא חולק את אותה הבנה עם המפקד העליון שמינה אותי".

צ'אק שומר, מנהיג המיעוט הדמוקרטי בסנאט, שיבח את ספנסר על "עמידתו מול הנשיא טראמפ אחרי שטעה, משהו שרבים מדי בממשל שלו ובמפלגה הרפובליקנית חוששים לעשות".

הפנטגון סירב למסור עותק ממכתבו של ספנסר, אך הדובר ג'ונתן הופמן הציע גרסה אחרת לאירועים. לדבריו, לספנסר היה קו תקשורת פרטי עם הבית הלבן. הופמן אמר כי ספנסר הציע לבית הלבן, בניגוד לעמדתו הציבורית, להשיב לגלאגר את דרגותיו ולאפשר לו לפרוש עם הסיכה שלו. דובר הפנטגון ציין כי ספנסר מעולם לא עדכן את אספר על הצעתו.

לדבריו, שר ההגנה העדיף לתת לוועדת הבדיקה להגיע למסקנותיה בצורה "אובייקטיבית ומפורטת, שתהיה הוגנת לכולם". עם זאת, אמר, "בשלב זה, לאור האירועים מהימים האחרונים, הש'ר אספר הורה כי גלאגר ישמור על 'סיכת הקלשון' שלו".

בריאיון שהעניק אתמול לרשת "פוקס", רמז גלאגר כי הוא מקווה לפרוש משירות ביום שבת, עוד בטרם יחילו בצי אם הוא יכול להמשיך ביחידת העלית, שאחראית בין היתר לחיסולו של אוסמה בן לאדן.

ראש הצי של ארצות הברית רוצ'ארד ספנסר, 27 אוקטובר 2019. רויטרס
יוחלף על ידי שגריר ארה"ב בנורבגיה. ספנסר/רויטרס

גלאגר הואשם בביצוע פשעי מלחמה שונים במהלך שהותו בעיראק בשנת 2017. בחודש יולי האחרון זיכה אותו חבר המושבעים הצבאי מרצח לוחם של המדינה האסלאמית שנפל בשבי, אך הוא הורשע בהתנהגות בלתי הולמת בגווייתו של העצור אחרי שהצטלם עם הגופה. לפני כשבועיים טראמפ חנן אותו יחד עם עוד שני חיילים שהואשמו בביצוע פשעי מלחמה במהלך שירותם באפגניסטן.

הבית הלבן מסר אז כי טראמפ הורה להשיב לגלאגר את דרגתו מלפני ההרשעה במשפט הצבאי השנה. "יותר מ-200 שנה שהנשיאים השתמשו בסמכותם כדי להציע הזדמנות שנייה לאנשים ראויים, כולל אלה במדים ששירתו את ארצנו", נכתב בהצהרת הבית הלבן. "פעולות אלה תואמות את ההיסטוריה הארוכה הזו".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully