וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

דרמה במשפט: מפקד ב"אריות הים" שהואשם בפשעי מלחמה זוכה מרצח

3.7.2019 / 11:42

בית משפט צבאי ביטל את כל האישומים נגד אדוארד גלאגר פרט לצילום גופה של לוחם דאעש בעיראק. "אני מודה לאלוהים, לאשתי ולצוות המשפטי"

צילום: רויטרס, עריכה: טל רזניק

המפקד מיחידת "אריות הים" בצבא ארצות הברית שהואשם בפשעי מלחמה בעיראק זוכה הלילה (רביעי) על ידי בית משפט צבאי מרצח ומכל יתר העבירות, פרט לצילום לא חוקי של גופת שבוי מארגון "המדינה האסלאמית" (דאעש). התיק של הלוחם המעוטר אדווארד גאלגר העסיק את המדינה בתקופה האחרונה, כולל את הנשיא דונלד טראמפ שהתייצב לצדו.

שבעת המושבעים דנו במשך תשע שעות לפני שמסרו את החלטתם. העונש המקסימלי על צילום לא חוקי של גופה, של אותו לוחם שברצח שלו הואשם גלאגר, הוא ארבעה חודשים בלבד. משום שהוא הוחזק במעצר במשך שבעה חודשים, הוא צפוי להישאר אדם חופשי, אולם הצי עשוי להעניש אותו בדרכים אחרות, כמו הורדה בדרגה עם משכורת מצומצמת. אילו היה מורשע ברצח, האישום החמור ביותר נגדו, הוא עשוי היה להישלח למאסר עולם.

לפני החלטת המושבעים, התכנס בית המשפט לשימוע קצר, שבו שני חברים של גלאגר העידו לטובתו כעדי אופי. אחד מהם שירת יחד עמו. חבר המושבעים גם שמע את הערכותיהם של שני מומחים לפציעות מוח, שאמרו כי גלאגר סבל מ-11 זעזועי מוח בעת שירותי הצבא. לדבריהם, זה מעמיד אותו בסכנה גבוהה לניוון מוחי ולפגיעה בראייתו ועל כן הוא זקוק להמשך מעקב רפואי.

גלאגר, בן 39, לא העיד להגנתו וסירב להגיב באופן פומבי מאז תחילת המשפט. הוא אמר לאחר ההחלטה הדרמית כי "אני שמח ואסיר תודה". הוא הוסיף: "תודה לאלוהים, לצוות המשפטי ולאשתי".

לקריאה נוספת על הפרשה
המפקד נאשם בפשעי מלחמה, ואז הרופא העיד: "אני רצחתי את שבוי דאעש"

קצין "אריות ים", 2 ביולי 2019. רויטרס
צפוי להישאר אדם חופשי. גלאגר ואשתו בדרך לבית המשפט, אתמול/רויטרס

כמה מחבריו ליחידה העידו שהוא דקר למוות את השבוי העיראקי בצוואר בסכין, לאחר שהועבר אליו לטיפול רפואי ב -2017. חלק מאותם עדים גם אמרו כי ראו את גלאגר, שהוכשר במקור כחובש, מבצע כמה צעדי חירום לפני מותו של העציר בן ה-17.

גלאגר גם הואשם בניסיון לרצוח שני אזרחים לא חמושים - תלמידה ואדם מבוגר - שנפגעו מירי צלפים, כמו גם בירי מכוון על אזרחים אחרים ובשיבוש חקירה. הוא הורשע אחרי שהצטלם יחד עם לוחמים אחרים לצד הגופה המתה של הלוחם, שהובא למחנה שבו שהה גלאגהר על ידי גנרל עיראקי לאחר שנפצע קשה בתיקפה אווירית.

גלאגהר התעקש כי כמה מפקודיו הממורמרים, שלהם לא היה ניסיון קרבי קודם, בדו את הטענות נגדו בשל סגנון המנהיגות והטקטיקות שלו.

עוד באותו נושא

הילדים הטורקים האבודים של דאעש הועברו לטורקיה

לכתבה המלאה
קצין ביחידת "אריות הים" אדווארד גלאגר אחרי זיכויו מחוץ לבית משפט בסן דייגו, 2 ביולי 2019. רויטרס
טראמפ התערב לטובתו. גלאגר ואשתו חוגגים את ההחלטה/רויטרס

הקצין נעצר בשנה שעברה, יותר משנה לאחר שחזר מממוסול, שהייתה המשימה השמינית שלו מעבר לים. טראמפ התערב במקרה של גלאגר לפני כמה חודשים, וציווה להעבירו ממעצר בכלא צבאי למעצר בבסיס של חיל הים. בהמשך, הוא שוחרר ממעצר על ידי בית המשפט שנזף בתביעה הצבאית ואמר כי זכותו לחקירה הוגנת נפגעה.

התביעה ספגה מכת פתע עם פתיחת המשפט, כשחובש אחר ביחידה אמר כי היה זה הוא שגרם למותו של האסיר כשחסם את צינור הנשימה שלו במה שתיאר כ"המתת חסד". בנוסף אליו, שני עדי הגנה - גנרל עיראקי וסמל מחיל הנחתים - העידו לאחר מכן כי מעולם לא ראו את השבוי העיראקי זוכה ליחס רע במהלך 20 הדקות שבהן עוד היה בחיים בשבי האמריקני.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully