וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ממלכה בלי מיליארדרים: החזון הרדיקלי של קורבין לבריטניה סוציאליסטית

רויטרס וגיא אלסטר

24.11.2019 / 22:00

הלייבור פונים למיאוס הציבורי מבעלי ההון, ובמצע חסר תקדים מציע להלאים את התשתיות, להטיל מסים על העשירים ולהעלות את השכר הציבורי. ג'ונסון מזהיר מהתכנית "הקומוניסטית המשוגעת", ורק הפחד מהאנטישמיות עשוי להציל את השמרנים. "אף אחד לא צריך להיות מיליארדר"

צילום: רויטרס, עריכה: עמית שמחה

מפלגת הלייבור בהנהגת ג'רמי קורבין חשפה את המצע הרדיקלי שלה, שכולל תכניות מרחיקות לכת לשינוי פניה של בריטניה, עם העלאת השכר הציבורי, שירותים ציבוריים בחינם, מסים נוספים על חברות גדולות והלאמת התשתיות.

בפני המצביעים בבחירות ב-12 בדצמבר, עומדות שתי תפיסות עולם מנוגדות - זו הסוציאליסטית של קורבין, או זו של ראש הממשלה השמרני בוריס ג'ונסון המבטיח לבנות "כלכלת שוק דינמית" ולהשלים את הברקזיט בתוך כמה חודשים.

ביום חמישי, בעצרת בחירות בעיר בירמינגהאם, חשף קורבין את התכנית שלו, שמציעה הטבות כלשהן כמעט לכל אחד בבריטניה - מסיוע להורים עם ילדים קטנים, דרך לימודים חינם באוניברסיטאות ועד הגדלת התקציבים לקשישים.

בנאום שזכה למחיאות כפיים ולתשואות מתומכי הלייבור, הבטיח קורבין לעמוד למען האזרחים הפשוטים מול "הבנקאים, המיליארדרים והממסד", הנלחמים לדבריו על מנת לשמור את המערכת "מוטה לטובתם".

יו"ר הלייבור ג'רמי קורבין מציג את מצע הבחירות של המפלגה באוניברסיטת בירמינגהאם ב-21 בנובמבר 2019. AP
למען האזרחים, ומול "המיליארדרים והממסד". קורבין מציג את המצע בבירמינגהאם, חמישי/AP

"המצע של הלייבור הוא מצע של תקווה, שיביא שינוי אמתי", הבטיח קורבין, המפגר בסקרים אחרי ג'ונסון. לדבריו, התכנית של הלייבור היה "הרדיקלית ושאפנית ביותר" שהוצגה בממלכה בעשורים האחרונים. מנהיג הלייבור, שסופג ביקורת על עמדתו הלא ברורה ביחס לפרישה מהאיחוד האירופי, אמר כי הוא יגבש הסכם חדש שאותו יעמיד למשאל עם שני. קורבין אמר כי הוא יהיה "ניטרלי" במקרה של משאל עם ולא יתמוך בשום צד.

קורבין דחה את ההשוואות שנעשו בין המצע שלו לבין אלו של הלייבור בשנות ה-70 וה-80. לדבריו, הוא מציע במקום זאת "מהפכה תעשייתית ירוקה", שבחלקה תמומן בהטלת מסים על העשירים ביותר בבריטניה. לפי המצע, ההוצאות הממשלתיות הנוספות שמתכנן הלייבור, בסך 82.9 מיליארד ליש"ט, יכוסו בצעדים להעלאת ההכנסות בסך 82.9 מיליארד ליש"ט.

פול ג'ונסון, מנהל מכון המחקר העצמאי ללימודים פיסקליים, אמר כי "בלתי-אפשרי להסביר בלשון המעטה כמה המניפסט הזה יוצא דופן בנוגע להיקף הכסף שיושקע וייאסף דרך מסים". לדבריו, התכנית של מפלגת האופוזיציה להגדיל את הכנסות הממשלה דרך הטלת מסים על עשירים ותאגידים היא "פשוט לא אמינה".

עוד בוואלה!

ג'ונסון השווה את קורבין לסטלין: "יהרוס את השגשוג של המדינה"

לכתבה המלאה
ראש ממשלת בריטניה בוריס ג'ונסון בריאיון מיוחד בעניין הבחירות לרשת BBC
22 נובמבר 2019. רויטרס
מוביל בסקרים ומבטיח לבנות כלכלת שוק דינמית. גו'נסון בריאיון מיוחד ל-BBC, שלשום/רויטרס

שתי המפלגות הגדולות, השמרנים והלייבור, הבטיחו לשים קץ למדיניות הצנע הכלכלית מהשנים האחרונות ולהגדיל את ההשקעות בשירותים הציבוריים לפני הבחירות, שהוקדמו בשל המבוי הסתום שאליו הגיעה לונדון מול האיחוד האירופי.

ברנדון לואיס, חבר בממשלה השמרנית, אמר כי הלייבור יפתח ב"מסע בזבוזים פזיז שיכה כפטיש בכלכלה הבריטית".

רוב הסקרים מצביעים על יתרון של השמרנים על הלייבור, אך מעטים מוכנים להמר על המנצח, הן בשל כישלונם לחזות את תוצאות משאל העם ב-2016, והן בשל שיטת הבחירות האזורית-רובנית. במסגרת השיטה, מספר הקולות בפועל שקיבלה המפלגה לא בהכרח מתורגם בצורה דומה למספר המושבים שהיא תזכה בהן. כך, למשל, מפלגת UKIP (עצמאות לבריטניה) קיבלה בבחירות ב-2015 כשלושה וחצי מיליון קולות, אך קיבלה מושב אחד בלבד אף שהייתה השלישית בגודלה מבחינת מספר המצביעים.

ג'ון מקדונל, דובר המדיניות הכלכלית של הלייבור בבריטניה, במהלך עצרת בחירות בלונדון, 19 נובמבר 2019. רויטרס
"להחזיק כל כך הרבה כסף, זה מגונה". מקדונל בעצרת בחירות בלונדון, בשבוע שעבר/רויטרס

הבחירות יתקיימו אחרי שלוש שנים של משא ומתן מייגע בין לונדון לבין בריסל, והן יראו עד כמה ברקזיט קרע את הבריתות הפוליטיות המסורתיות ויבחן את החשק של המצביעים העייפים מהבחירות. לאור המצע הרדיקלי שלה, המפלגה תתקשה להקים ממשלת מיעוט עם קורבין בתור ראש ממשלה והלייבור תצטרך מהפך גדול עוד יותר כדי להשיג רוב משלה. מומחה אחד לסקרים תיאר את סיכוייה לכך כ"קרובים לאפס". הבטחותיה לעצור את ההפרטות שהחלו בתקופת ראשת הממשלה השמרנית מרגרט תאצ'ר בשנות ה-80, כולל הלאמה של ספקית האינטרנט BT כדי לספק אינטרנט בחינם לכל התושבים, זכו ללעג מצד השמרנים. ראש הממשלה תיאר את הלאמת האינטרנט כ"תכנית קומוניסטית משוגעת".

"אף אחד לא צריך או ראוי להחזיק כל כך הרבה כסף, זה מגונה", אמר ג'ון מקדונל, דובר המדיניות הכלכלית של המפלגה, הרוצה לחלק מחדש את ההון ולקצץ בכוחם של העשירים. בין היתר, בלייבור רוצים לקבוע משכורת מקסימום בכמה חברות גדולות. מקדונל אמר כי המפלגה רוצה "לכתוב מחדש את כללי הכלכלה שלנו", ותיאר את הבחירות הקרובות כהזדמנות להפיל את המערכת שגורפת רווחים מניצול עובדים ושבה המיליארדרים יכולים לקנות גישה לשלטון. "זה מגונה שהמיליארדרים האלו קונים את גישתם למפלגה השמרנית של בוריס ג'ונסון".

המסר העיקרי של הלייבור - הצורך לחלק מחדש את ההון - עזר להם לשלול מהשמרנים את הרוב בבחירות הקודמות ב-2017, חרף הסקרים שהראו כי תרזה מיי תגדיל את הרוב שלה בפרלמנט. רוב הציבור תומך בביקורת של הלייבור כלפי העשירים: מסקר של YouGov עולה כי כמחצית מהנשאלים סבורים שאף אחד לא צריך להיות מיליארדר ושלושה רבעים מהם מאמינים כי העשירים צריכים לשלם מסים נוספים. מנגד, משבר האנטישמיות בשורות הלייבור הרחיק ממנה בוחרים פוטנציאליים, והשמרנים מתארים אותה כסכנה לחיים היהודיים בממלכה.

אם קורבין ייבחר לראשות הממשלה, העשירים ינטשו את הממלכה

בלייבור שמו במרכז הקמפיין את "בעלי האינטרסים", שבהם נמנה גם בעיניהם ג'ונסון, שהתחנך בבית הספר הפרטי והיוקרתי "איטון", בעל הון לא מבוטל ושמפלגתו נהנית מתמיכתם של העשירים. המפלגה טוענת כשליש מ-151 המיליארדרים של בריטניה תרמו יותר מ-50 מיליון ליש"ט לשמרנים מאז 2005, בתמרוה להטבות מס בשווי מאה מילארד ליש"ט. בין אותם תורמים, שנחשפו בדוח של המפלגה ששמו "בכיסם של מעטים", נכללו שר האוצר השמרני לשעבר מייקל ספנסר, איש העסקים מייקל הינטץ ומפיק התיאטרון ג'ון גור, שהיה התורם הגדול ביותר של מפלגת השלטון בשנה שעברה.

מקדונל אמר כי אם הלייבור תעלה לשלטון, יחסי השכר יהיו 20:1 בין המרוויחים הגדולים ביותר למשתכרים הנמוכים ביותר בחברות הניגשות למרכזים ציבוריים, ובחברות ציבוריות. הוא גם אמר כי המפלגה תוציא מהבורסה חברות שלא נוקטות צעדים מספיקים להתמודדות עם משבר האקלים. הוא הדגיש סדרה של מה שהגדיר בתור כשלים בקפיטליזם המודרני, כולל מדיניות כלכלית קצרת-טווח ומחסור בקלפי מיקוח בידי העובדים.

יו"ר הלייבור ג'רמי קורבין מציג את מצע הבחירות של המפלגה באוניברסיטת בירמינגהאם ב-21 בנובמבר 2019. AP
קורבין וחברי הלייבור באירוע השקת מצע המפלגה/AP

המדיניות הכלכלית של הלייבור מייצגת את אחת המתקפות הרדיקליות ביותר נגד הקפיטליזם שנראו בכלכלה מערבית גדולה, ובעוד שקבוצות עסקיות שיבחו את ההשקעה המתוכננת בתשתיות, הן מזהירות כי הצעדים שמתכנן קורבין יפגעו בעסקים ובכלכלה. לפי ההערכות, אם מנהיג הלייבור יהיה ראש ממשלה, עשירים רבים ינטשו במהרה את הממלכה.

עם זאת, קורבין מסרב לסגת לאחור.

"אילו הבנקאים, המיליארדרים והממסד היו חושבים שאנחנו פוליטיקאים רגילים, שניתן לקנות אותנו, ששום דבר לא הולך להשתנות - הם לא היו תוקפים אותנו בכזו פראות", אמר קורבין באירוע שבו חשף את מצע המפלגה. "אבל הם יודעים שאנחנו מתכוונים למה שאנחנו אומרים".

(עדכון ראשון: 23/11, 19:12)

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully