וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

על רקע תלונות חולים: אושר לראשונה גידול קנאביס רפואי במנותק מהקרקע

24.11.2019 / 20:33

משרד הבריאות אישר את גידול הצמח בשיטה האירופונית, המרססת מים באופן מבוקר, ללא תלות של הצמח באדמה, מה שמאפשר הגדלת כמות היבולים. אולם, עלות הייצור הגבוהה עשויה להשפיע על מחירו עבור החולים הנאבקים גם כך בזמינותו. "בדיקת האיכות תקבע האם כצעקתה, נחכה ונראה"

צילום: מגזין קנאביס, עריכה: עמית שמחה

על רקע תלונות חולים על עובש ושיירי הדברה, משרד הבריאות אישר היום (ראשון) לראשונה גידול קנאביס רפואי במנותק מהקרקע. עם קבלת אישור היחידה לקנאביס רפואי (היק"ר), החלה חברת קאנשור בפעילות גידול של 180 צמחים למטרות תיקוף, טרם תחילת הפעילות המסחרית. הצמחים יגודלו בשיטה אירופונית, כלומר באמצעות ריסוס מים מבוקר - ללא צורך שיהיו נטועים באדמה או במיכל מים באופן רצוף. טרם נקבע מה יהיה מחירו של המוצר בשוק, אולם עלות הייצור הגבוהה עשויה להשפיע על התמחור שלו.

במסגרת השיטה האירופונית, ההשקיה והדישון של הצמח נעשים ישירות לשורשיו, במנות קטנות ובתדירות קבועה, באמצעות בקרת מחשב. הגורם המגדל שולט בפועל על תהליך הגידול ועל תנאי הגידול באופן מדויק ומלא. כך, נקבעים מדדי הטמפרטורה, הלחות, התאורה, מערך סינון האוויר למניעת חדירת מזיקים והשליטה על כלל רכיבי התזונה של הצמח. זאת, במטרה להשיג עקביות בתוצרת ורמת איכות מרבית של צמח הקנאביס, העומדת בתקנות הנדרשות בישראל, וכן באירופה, באופן מוצלח יותר מאשר בצמח שגדל באדמה, ותלוי בתנאי מזג האוויר, או בחשש מהימצאות מזיקים או עובש.

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
לגידול האירופוני יתרונות רבים מהיבטים חקלאיים, סביבתיים וגם מסחריים. גידול קנאביס בשיטה האירופונית/מערכת וואלה!, צילום מסך

יושב ראש הסתדרות הרוקחים, דודו פפא, שהתבטא בעבר נגד איכות המוצרים שמתיר לשיווק משרד הבריאות, בירך על המהלך, אך סייג ואמר כי אם עלות הצריכה תהיה גבוהה - לא תהיה בכך בשורה של ממש. "אם התוצאה הסופית תהיה יותר מדויקת ונקייה, בוודאי שנברך על זה. השורה התחתונה היא כמה זה יעלה. למיטב ידיעתי, גידולים מהסוג הזה הם נורא יקרים", כך אמר לוואלה! NEWS. "כל מה שמשפר את האיכות והעקביות - זה מבורך. זה חשוב מאוד לשמירה על הרצף הטיפולי. אם זה יהיה נקי מעובשים, פטריות וחומרי הדברה - על אחת כמה וכמה. בסופו של דבר בדיקת האיכות תקבע האם כצעקתה. נחכה ונראה".

שלומי יוסף, שסובל מכאב כרוני מאז שנפצע בתאונת אימונים בצבא לפני כעשרים שנה, העיד על איכות המוצר הירודה כיום. "ההקרנות שעושים לצמח מייבשות את הפרח לגמרי", הסביר. "גם השמנים, הכל מתאדה ונהרס. זה גורם לחוויית עישון מאוד קשה וצורבת. זה, בנוסף לחומרי הריסוס ששמים על הפרחים, גורמים לתגובה במערכת הנשימה. אני בעצמי סבלתי מזיהום חלקיקי בדרכי הנשימה - התקפות שיעול שנמשכו דקות ארוכות וכללו קוצר נשימה. אם בסופו של דבר המוצר החדש ייבדק בתנאי 'בוטיק', שכל פרח נבדק, והוא יימכר במחיר סביר - ברור שאני מברך על המהלך".

עוד בוואלה!

נתניהו: איראן מתכננת התקפות נוספות על ישראל - נסכל אותן באמצעים שונים

לכתבה המלאה
גידולי קנאביס בישראל, חברת תיקון עולם בתל אביב, דצמבר 2015. יותם רונן
"אם התוצאה הסופית תהיה יותר מדויקת ונקייה, בוודאי שנברך על זה". קנאביס רפואי/יותם רונן

לדברי מנכ"ל קנאשור, רן עמיר, הבעיה המרכזית בתחום הקנביס הרפואי היא אותה חוסר עקביות ברמת המוצרים ובטיחותם. "בתנאים שונים של אור, טמפרטורה ולחות, הצמח מפיק ריכוזים שונים של חומרים פעילים. בעיית הבטיחות נובעת מתנאי גידול, שאינם מבוקרים דיים, כדי למנוע השפעת מזיקים והתפתחות עובשים. לגידול האירופוני יתרונות רבים מהיבטים חקלאיים, סביבתיים וגם מסחריים. גידול על שולחנות אירופונים מאפשר להגדיל את היבול שיתקבל פר שטח נתון. השליטה המלאה על משתני הסביבה ועל הזנת הצמח תאפשר לנו גם לקצר את זמן הגידול משלושה חודשים, למחזורים קצרים יותר של חודשיים, כך שנוכל לגדל שישה מחזורים בשנה. וזה עניין קריטי לחולים בעת הזו, שנתקלים בקשיי אספקה ובחוסר זמינות של הקנאביס הרפואי".

"כשנקבל אישור, נתחיל את הגידול כבר בשבועות הקרובות"

הגידול האירופוני מאפשר השקיה באופן מועט ומדויק, במחזורי זמן של אחת לשש דקות וגידול ללא ריסוס. בעולם נעשה שימוש במערכות גידול אירופונית, בעיקר במדינות קרות, בגידולי ירקות, תבלינים ועלים ירוקים. "כשנקבל את אישור היק"ר לגידול המסחרי, ואנו מאמינים שזה יקרה בשבועות הקרובים, תתחיל החברה לגדל את הצמח בשתי מערכות גידול שונות, ותשווה ביניהן כדי למצוא איזו מהן יעילה יותר, בין היתר, מבחינת הקטנת השימוש במשאבים והגדלת היבול לשטח נתון".

ממשרד הבריאות נמסר כי הוא פועל לשיפור איכות המוצר מזה מספר שנים, וכי הוא מצוי לקראת סיום תהליך זה. "ככלל, כל שיטת גידול מקובלת ובלבד שהיא על פי הנחיות 'גידול בתנאים נאותים של קנביס לשימוש רפואי IMC-GAP' אשר נועדו להבטיח כי איכות התוצר תהיה בהתאם לפרמטרים הנדרשים, ובכלל זה כמות וריכוז החומרים הפעילים, חומרים זרים, חומרי הדברה, מתכות כבדות, גורמים מיקרוביאליים, רעלנים, ובדיקות נוספות, וכי מוצרי הקנביס המגיעים לשימוש רפואי יהיו איכותיים, בדוקים וידועים כראוי למוצר לשימוש רפואי".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully