וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

פיזור הפגנות ואיתור כלי רכב: כך פועלים הרחפנים בשירות המשטרה

23.11.2019 / 19:04

בשנתיים האחרונות הוסמכו יותר מ-150 שוטרים למפעילי כלי הטיס הבלתי מאויש. כיום מסייע הרחפן בפעילות אגף התנועה, ימ"מ ומג"ב באירועים המוניים, במצבי חירום ובאכיפת עבירות פליליות. "מענה מצוין שמוכיח את עצמו"

צילום: ניב אהרונסון, דוברות משטרת ישראל, עריכה: עמית שמחה

שעת צהריים, שדה חקלאי לגידול כותנה בקיבוץ גבעת השלושה הופך בין רגע לשדה תעופה מאולתר לרחפנים, או בשם המשטרתי כטב"מ (כלי טיס בלתי מאויש). שוטרים מיחידות שונות במשטרה הגיעו לקורס שיכשיר אותם לתפקיד מפעילי כטב"מ, בעת שהצורך המשטרתי בהם בשטח אינו דבר נדיר.

אם בעבר היחידה האווירית של המשטרה כללה מסוקים, היום הכטב"מ תופס מקום של כבוד ומסייע באכיפה ובפענוח פשעים. הרחפנים יכולים טוס בגבהים שונים, לספק תמונה באיכות K4 ובעיקר לחסוך זמן ולייתר הקפצת מסוק לאוויר. השימוש המשטרתי נכנס לראשונה באוגוסט 2017, ומאז ב-50 מתוך 78 תחנות משטרה יש כ-150 שוטרים שמוסמכים להפעיל כטב"מ. היעד במשטרה הוא שבכל תחנה יהיו כמה שוטרים שיוסמכו על ידי רשות התעופה האזרחים להפעיל את הרחפנים בעת הצורך.

למרות שהרחפן עושה רושם של משחק ילדים, מדובר בכלי תעופתי לכל דבר. הנהגים כבר הרגישו את כוחו של כלי הטיס הבלתי מאויש שמצטרף לניידות על הקרקע ומתעד מהאוויר את עבירות התנועה. תצלומים אוויריים אלה מועברים ישירות לשוטר בניידת שעוצר את הנהגים שמסכנים את משתמשי הדרך.

הפעלת רחפני משטרת ישראל 19 בנובמבר 2019. ניב אהרונסון
"עושים שימוש ברחפן למידול מבנים מהאוויר". שוטרים מפעילים רחפן/ניב אהרונסון

אולם לא רק באגף התנועה גילו את יתרונותיו של הרחפן, אלא גם במשמר הגבול. במג"ב אף פיתחו רחפן ייחודי בעולם לפיזור הפגנות, המצויד בטבליות גז מדמיע אותן הוא משליך בעומק השטח ובעל יכולת מתקדמת המאפשרת הגעה למרחקים ופיזור מאות מתפרעים, תוך צמצום פגיעה בלוחמים.

בנוסף לכך, היחידות המיוחדות של משטרת ישראל, ובהן הימ"מ, עושות שימוש ברחפן למידול מבנים מהאוויר. מדובר בתוכנה מיוחדת שפיתחו במג"ב, המאפשרת בניית מודל פנימי של מבנים בעזרתו לומדים הלוחמים להכיר את המבנה לפרטים עוד בטרם הכניסה אליו. התוצאה היא שדרוג משמעותי בכל הקשור לאירועי טרור ומצבי חירום, המחייבים כניסה מהירה למבנה לטובת חילוץ בני ערובה או חיסול מחבלים.

עוד בוואלה!

הממונה על הרחקת ילדי העובדים הזרים: "ההורים אחראים למצבם"

לכתבה המלאה
הפעלת רחפני משטרת ישראל 19 בנובמבר 2019. ניב אהרונסון
"תופס מקום של כבוד", רחפן משטרתי/ניב אהרונסון

הרחפן המשטרתי הוא גם סוג של צייד חניה. במשטרה סיפרו כי בהופעה של ג'ניפר לופז בפארק הירקון בקיץ האחרון ריחף כלי הטיס מעל מגרש החניה והעביר לשוטרים שעל הקרקע היכן ומתי מתפנים מקומות. כך, ויסתו כוחות המשטרה את כניסת הרכבים לחניון העמוס. לופז, מתברר, התלהבה מאוד מצילומי הרחפן המשטרתי ושיתפה אותם בחשבון האינסטגרם שלה. רבים בעולם נחשפו לתמונת הרחפן שתיעד ממעוף הציפור את ההמונים שהגיעו להופעה.

רב-פקד שמעון מנטאל, המכהן כראש תחום כטב"מ של המערך האווירי במשטרה, סיפר בשיחה עם וואלה! NEWS כי תוך 12 שניות כלי הטיס נמצא באוויר ומשדר תמונה בזמן אמת. לדבריו, "נדרשות כאן יכולות גבוהות של הטסת הכלי". מנטאל הסביר כי השוטרים עושים שימוש ברחפן במגוון משימות, בהן אירועים המוניים, סריקות אחר נעדרים ואיתור סמים.

הפעלת רחפני משטרת ישראל 19 בנובמבר 2019. ניב אהרונסון
"נדרשות כאן יכולות גבוהות של הטסת הכלי". רב-פקד מנטאל/ניב אהרונסון

על ההכשרה שעוברים השוטרים שיעבו את המערך האווירי של המשטרה סיפר מנטאל כי "זה קורס שאורך כחודש, כאשר הוא מתחלק ללימודים תיאורטיים ומעשיים. הם לומדים איך מחפשים נעדר, איך סוגרים על בית, איך מצלמים באצטדיון ועוד דברים שלא מלמדים בשוק האזרחי. בסיום עוברים השוטרים שני מבחנים מסכמים, כשאת המבחן הסופי הם עוברים ברשות התעופה האזרחית".

תת-ניצב ניר רוזנטל, מפקד מערך האווירי של משטרת ישראל, אמר כי "הרחפנים הם מענה משלים לפעילות של המסוקים. עד שמגיע המסוק לשטח המפקד יכול להשתמש ברחפן וזה נותן מענה מצוין ברמה הטקטית לשלב הראשון של הטיפול באירוע, וזה הוכיח את עצמו".

הפעלת רחפני משטרת ישראל 19 בנובמבר 2019. ניב אהרונסון
בהופעה של ג'ניפר לופז דיווח היכן מתפנות חניות. רחפן משטרתי/ניב אהרונסון
תנ"צ ניר רוזנטל
מפקד מערך האווירי של משטרת ישראל. דוברות משטרת ישראל
"הרחפנים הם מענה משלים לפעילות של המסוקים". תנ"צ רוזנטל/דוברות משטרת ישראל

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully