וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

נתניהו: מה שצריך עכשיו זה לא עוד מערכת בחירות אלא ממשלת אחדות

20.11.2019 / 15:21

המפלגות המרכיבות את הגוש, למעט יהדות התורה, התכנסו לישיבה על רקע חילופי ההאשמות בין נתניהו לגנץ, אחרי שהפגישה בין השניים הסתיימה ללא תוצאות. נתניהו קרא לגנץ: "השתחרר מהווטו של לפיד". דרעי: ליברמן אשם בכישלון המגעים לאחדות

צילום: ערוץ הכנסת, עריכה: טל רזניק

ישיבת בלוק הימין - עיקרי הדברים:

  • נתניהו: אסור לדרדר את המדינה לבחירות נוספות
  • דרעי האשים את ליברמן בכישלון המגעים לאחדות
  • שקד: צריך לדעת לפרק מוקשים
  • עימות פרץ במהלך הישיבה סביב סוגיית הפריימריז על ראשות הליכוד

ראש הממשלה בנימין נתניהו אמר היום (רביעי) בישיבת סיעות בלוק הימין בכנסת כי "אסור לדרדר את המדינה לבחירות נוספות", וקרא ליו"ר כחול לבן בני גנץ - "השתחרר מהווטו של לפיד". כינוס הישיבה, שהתקיים ללא יהדות התורה, בא לאחר שנתניהו נפגש אמש עם גנץ, ולדבריו סירב לקבל את התנאי שהציב יו"ר ישראל ביתנו אביגדור ליברמן לקבל את מתווה הנשיא ראובן ריבלין לרוטציה על ראשות הממשלה.

במהלך הישיבה שב נתניהו על הצורך באחדות וקרא שלא לפסול מגזרים. "אסור לפסול אף ציבור, לא את החרדים, שהם חלק אינטגרלי מהעם, יהודים ולא יהודים". נתניהו טען כי מדובר ב"צומת דרכים היסטורי" וטען כי ישנו חלון הזדמנויות להישגים. "מה שצריך עכשיו זה לא עוד בחירות זו ממשלת אחדות כדי להדוף את הסכנות".

מיד לאחר מכן, הודה נתניהו לליברמן על "שהסיר את הרעיון ההזוי" של ממשלת מיעוט. לאחר מכן קרא לגנץ לנצל את הזמן שנותר לו עד להשבת המנדט לנשיא המדינה כדי לקדם ממשלת אחדות, חרף כישלון הפגישה אמש. "אני רוצה לשאול את גנץ ואשכנזי - איך יכולתם ללכת אחרי לפיד לרעיון המטורף הזה", אמר ראש הממשלה. "איך הסכמתם להפקיר כך את ביטחון ישראל. בני גנץ עדיין לא מאוחר, המנדט עדיין אצלו. בוא נשב יחד ונודיע עוד הערב שמקימים ממשלת אחדות לאומית".

ראש הממשלה, בנימין נתניהו במהלך נאומו בישיבת בלוק הימין בכנסת 20 בנובמבר 2019. אתר רשמי
נתניהו במהלך ישיבת בלוק הימין, היום/אתר רשמי

לאחר דבריו של ראש הממשלה, האשים יו"ר ש"ס אריה דרעי את ליברמן בכישלון המגעים להקמת ממשלת אחדות. "הוא עשה את זה באמנות בכישרון", טען דרעי. "הוא הלך לוודא שבני גנץ לא יבוא ברוח נכונה ופשרות", הוסיף .דרעי הסביר כי "הוא נתן למי שרצה להבין שיש סיכוי לממשלה צרה עם החרדים כדי להלחיץ את גנץ הוא הכניס להם בראש את הרעיון של ממשלת מיעוט כדי שלא יפרקו את כחול לבן. זה הוא דאג לכך בכישרון אדיר - והצליח".

יו"ר הימין החדש איילת שקד חזרה אף היא על חשיבות האחדות. "למדתי משהו מראש הממשלה כשעבדתי אצלו ב-2006, הוא אמר לי - 'תראי איילת יש בחיים הפוליטיים מוקשים', צריך לדעת לעבור מאליו או לפרק אותו", סיפרה. "נכון שליברמן שם לנו כמה מוקשים אבל אפשר לפרק אותם או לעבור מעליהם".

יו"ר האיחוד הלאומי בצלאל סמוטריץ' תקף את ליברמן והוביל לעימות במהלך הישיבה על רקע סגנון דבריו. "האיבה האישית של ליברמן לראש הממשלה היא הגורם היחיד שמנע הקמת ממשלה חלומית לפני חמישה חודשים", אמר. "טובת מדינת ישראל לא מענינת אותו. האיש לא ראוי להיות חלק מהמערכת הפוליטית בישראל". השרה גילה גמליאל וח"כ מיקי זוהר (הליכוד) קטעו את דבריו, וביקשו ממנו להיות לנהוג בממלכתית. "שילך לממשלת מיעוט שלא יאיים לקפוץ מעזריאלי", השיב סמוטריץ'.

אריה דרעי בישיבת בלוק הימין בכנסת 20 בנובמבר 2019. אתר רשמי
האשים את ליברמן. דרעי במהלך ישיבת הבלוק, היום/אתר רשמי

בשלב זה התערב נתניהו: "אני מציע לא לפסול אותו (ליברמן). יש לנו חילוקי דעות פוליטיים. אני יודע שרוב העם רוצה אחדות כי אני הולך ברחוב. אני רואה את זה ושומע את זה. העם מבין את זה. הוא לא היה צריך להפיל את הממשלה, היה יכול להצטרף אליה, עכשיו זו פעם שלישית וזה טירוף מערכות. אבל בני גנץ וגבי אשכנזי יכולים למנוע את זה".

בסיכום הדיון חתם ראש הממשלה: "אנחנו לא חוששים מבחירות, ננצח בבחירות, אבל המדינה לא יכולה להרשות לעצמה עוד שבעה חודשים של שיתוק. לפני 25 דקות ביקשתי מגנץ להיפגש, לא קיבלתי תשובה".

בתוך כך, לוואלה! NEWS נודע כי יו"ר הימין נפתלי בנט מנסה לקדם מחדש את הדיון על קיום בחירות ישירות לראשות הממשלה במקום לפזר את הכנסת. מדובר בהצעה שהעלה יו"ר שס אריה דרעי בשבועות האחרונים שכרגע לא זוכה לרוב בכנסת, שכן ישראל ביתנו הבהירה שתתנגד לתיקון החוק לפני הבחירות הבאות, אך בנט סבור שיש הזדמנות מחודשת לקידום החוק לאור החשש הגובר מבחירות.

יו״ר כחול לבן, רא״ל (במיל׳) ח״כ בני גנץ ויו״ר ישראל ביתנו, ח״כ אביגדור ליברמן במהלך פגישתם במטה מפלגת כחול לבן בתל אביב 19 בנובמבר 2019. אלעד מלכה, אתר רשמי
ליברמן וגנץ לפני פגישתו עם נתניהו, אתמול/אתר רשמי, אלעד מלכה

גנץ מצדו, צפוי למסור הצהרה סמוך לשעה 20:00 בתל אביב. במהלך היום, נתניהו וגנץ האשימו אחד את השני בכישלון המתווה של ליברמן, ובכחול לבן טוענים כי הוא זה שסירב להיפרד מגוש הימין-חרדים. נתניהו תקף את גנץ ואת מספר 2 במפלגה, ח"כ יאיר לפיד, ואמר כי הם "שיקרו במצח נחושה לבוחריהם" וכי בכוונתם להקים ממשלת מיעוט עם הרשימה המשותפת. דברים דומים נמסר מטעם הליכוד. "ביום שבו מדינת ישראל נלחמת נגד כוחות הטרור באזורנו, אנו מקווים שאביגדור ליברמן לא ייתן את ידו לממשלת מיעוט שתלויה בתומכי טרור", נמסר בהודעת המפלגה.

בתגובה להאשמותיו של נתניהו, גנץ אמר כי נתניהו הוא "סרבן אחדות ויעשה הכול כל לדרדר אותנו לבחירות בפעם השלישית בתוך שנה". גם לפיד תקף את נתניהו ואמר כי הוא "מוביל לבחירות בכל הכוח" וכי "מתווה ביבי האמיתי הוא שוב לגרור את המדינה לבחירות".

"ממשלת הישרדות"

חילופי ההאשמות מגיעים שעות ספורות לפני תום המנדט של גנץ להרכבת הממשלה. במהלך היום, נשיא המדינה ראובן ריבלין נפגש עם ראשי המפלגות בניסיון למנוע בחירות שלישיות. בהמשך, יו"ר ישראל ביתנו אביגדור ליברמן מסר הצהרה מיוחדת, והאשים גם את נתניהו וגם את גנץ בכישלון המשא ומתן.

ליברמן טען כי הוא עשה "כל מאמץ" כדי להגיע לממשלת אחדות ליברלית. "היה משחק האשמות מרישם מצד שני הצדדים, אבל לא הייתה נכונות לקבל החלטות קשות ודרמטיות", טען. "ולכן, גם נתניהו שבכל דרך ניסה למשוך זמן ולמרוח וקודם כל לשמור על הגוש, וגם גנץ שלא קיבל את מתווה הנשיא. בחלק גודל מהזמן גם כחול לבן שיחקו משחק כפול ושמרו על ערוצים עם החרדים עם הצעות מרחיקות לכת. מבחינתי שניהם אשמים".

ליברמן שלל את האפשרות שיצטרף לממשלת מיעוט, שלדבריו תהיה "ממשלת הישרדות", והעריך כי "כרגע נראה שאנחנו בדרך לעוד מערכת בחירות". לטענתו, במהלך המו"מ הוצעה לו רוטציה על ראשות הממשלה. "הפיתויים ששמו בפנינו גדולים מאוד - מממלא מקום ראש הממשלה, רוטציה. עד חצי המלכות ועוד עשרה אחוז. המניה שלנו בשיא - אבל אנחנו לא מוכרים כסאות גם אם זה הכיסא הכי מרופד בכיתה", אמר ליברמן.

נתניהו הודיע על ביטול הפריימריז לרשימה

ישיבת הבלוק התפזרה לאחר שהחל דיון בסוגיית הפריימריז לראשות המפלגה. שרת התרבות מירי רגב אמרה: "אני דורשת לבטל את הפריימריז לראשות הליכוד". ח"כ סער - שדוחף לקיים פריימריז על ראשות המפלגה למרות רצונו של נתניהו - ענה לה: "רוצה לפתוח את זה כאן?". גם כמה מהשרים התנגדו לכך. בסופו של דבר ח"כ מיקי זוהר פיזר את הישיבה.

מוקדם יותר, הליכוד הודיע כי נתניהו סיכם עם יו"ר מרכז הליכוד חיים כץ על הקפאת הפריימריז לרשימת הליכוד בכנסת הבאה, כפי שפורסם לראשונה בוואלה! NEWS. ‏מרכז הליכוד יתכנס ב-5.12 כדי להצביע על ההצעה. עדיין אין החלטה לגבי הפריימריז לראשות המפלגה, זאת בשל מחלוקת בין נתניהו, המעונין לבטל גם אותם, לכץ המתנגד לכך.

ההצעה - שכוללת לעת עתה את הקפאת הרשימה בלבד ולא את ביטול הפריימריז לראשות המפלגה - נועדה למנוע עריקות של חברי כנסת מהליכוד בתקופת 21 הימים, שתיפתח בסוף המנדט של גנץ. לדברי בכירים בליכוד, אם יהיו בחירות, נתניהו מתכוון לבטל גם את הפריימריז לראשות המפלגה ולכרוך את המהלכים יחדיו, בהסתמך על הסעיף בחוקת הליכוד שבו הבחירות לרשימה ולהנהגה כרוכות יחדיו.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully