וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

שעות לסיום המנדט של גנץ: הצדדים מתבצרים וממשלת האחדות מתרחקת

20.11.2019 / 7:00

התזזית הפוליטית לקראת סוף המנדט של גנץ הגיעה אתמול לשיא ברצף פגישות "מכריעות", אך קיים פער גדול בין מראית העין לבין ההתקדמות בפועל. קלף המיקוח של ממשלת המיעוט נלקח מגנץ וכעת עם פקיעת המנדט, יעמוד ליברמן שוב במרכז המו"מ חדש

עריכה: עמית שמחה

אם לא יחולו הפתעות דרמטיות ובלתי צפויות ברגע האחרון, עד הלילה (רביעי) בחצות, יו"ר כחול לבן בני גנץ צפוי להשיב לנשיא המדינה את המנדט להרכבת הממשלה. מאז אתמול גנץ ניהל פגישות והתייעצויות מרתוניות, אך עד כה לא נרשמה פריצת דרך לאף ממשלה - לא מיעוט ולא אחדות.

האפשרות היחידה שיש לגנץ להקים ממשלה ללא הליכוד תלויה ביו"ר ישראל ביתנו, אביגדור ליברמן, שמסרב לתמוך בכל ממשלה שאינה ממשלת אחדות וטוען כי "ממשלה צרה היא אסון". 11 שעות לפני פקיעת המנדט של גנץ, ליברמן יכנס היום בצהריים את סיעת ישראל ביתנו בכנסת לדיון מכריע ולאחר מכן ימסור הצהרה לתקשורת בה יעדכן על המשך צעדיו.

לפי ההערכה במערכת הפוליטית, לאור הפערים הגדולים בין הליכוד וכחול לבן במגעים לאחדות, הוא צפוי לגלגל את ההכרעה לעבר תקופת ה-21 יום שתחל אחרי סוף המנדט של גנץ, שבה כל חבר כנסת יכול לנסות להרכיב ממשלה עם 61 חתימות של ח"כים.

יו״ר כחול לבן, רא״ל (במיל׳) ח״כ בני גנץ ויו״ר ישראל ביתנו, ח״כ אביגדור ליברמן במהלך פגישתם במטה מפלגת כחול לבן בתל אביב 19 בנובמבר 2019. אלעד מלכה, אתר רשמי
"ממשלה צרה היא אסון". גנץ וליברמן במהלך פגישתם במטה כחול לבן בת"א/אתר רשמי, אלעד מלכה

התזזית הפוליטית לקראת סוף המנדט של גנץ הגיעה אתמול לשיא ברצף פגישות "מכריעות" של כל השחקנים: נתניהו פתח את הבוקר בפגישה בארבע עיניים עם ליברמן וסיים את הערב בפגישה בארבע עיניים עם גנץ; בתווך הוא קיים שיחות טלפוניות עם ראשי הסיעות בבלוק הימין-חרדים, ונפגש עם הנשיא ריבלין כדי לדון במתווה הרוטציה והנבצרות שבמוקד המגעים לאחדות.

במקביל, גנץ נפגש עם ליברמן וקיים סבב שיחות עם צמרת כחול לבן ועם כל חברי הרביעיה המכונה "הקוקפיט", וצוותי המשא ומתן של הליכוד וכחול לבן נפגשו לראשונה מזה שבועיים. אבל היה פער גדול בין מראית העין התזזיתית לבין ההתקדמות בפועל, וההודעות הלקוניות שפורסמו לא כללו הרבה מאוד תוכן. נתניהו אמנם דן עם החרדים בהתגמשות בנושאי דת ומדינה ובכחול לבן התעסקו בפרטי מתווה הנבצרות אבל בעצם לא קרה הרבה והמלכוד הבסיסי של הפלונטר הפוליטי נותר בעינו.

לגנץ אין ממשלה בלי נתניהו, לנתניהו אין ממשלה בלי גנץ, וליברמן - היחיד שיכול להקים ממשלה לכל אחד מהם - מתעקש שהם ילכו ביחד. לפי המתווה שליברמן הציג אחרי הבחירות, גנץ היה צריך להסכים שנתניהו יהיה ראשון ברוטציה ולקבל את מתווה הנבצרות של הנשיא, ונתניהו נדרש להיפרד מבלוק ה-55 ומחבריו בבלוק הימין חרדים. שני הצדדים סירבו עד כה להיענות לדרישות.

עוד בוואלה!

לקראת תום המנדט: גנץ ונתניהו דנים במגעים לאחדות

לכתבה המלאה
ראש הממשלה בנימין נתניהו בישיבת הבלוק, כנסת, 18 בנובמבר 2019. ראובן קסטרו
מראית עין של תזזתיות פוליטית. זוהר, נתניהו ודרעי בישיבת בלוק הימין/ראובן קסטרו

בכחול לבן ניסו בשבועיים האחרונים לקדם ברצינות אפשרות של הקמת ממשלת מיעוט ובחנו מודלים שונים של שיתוף פעולה בין הסיעות שאינן חברות בבלוק ה-55: ישראל ביתנו, העבודה-גשר, המחנה הדמוקרטי והרשימה המשותפת. המטרה היתה להקים הקמת ממשלה בראשות גנץ שתחליף בשלב ראשון את נתניהו, בשאיפה להרחיבה בהמשך על ידי בקיעים בגוש הימין-חרדים.

אך כל הנתיבים לממשלת מיעוט או מעבר דרשו את הסכמתו של ליברמן. האפשרות של ממשלת מיעוט היתה מורכבת וקלושה פוליטית מלכתחילה כי היא מחייבת שיתוף פעולה בין ליברמן לח"כים הערביים, שלא לדבר על חברי הפלג הימני של תל"ם בכחול לבן, ובימים האחרונים ליברמן הוריד אותה לגמרי מסדר היום.

כעת, כשיפוג המנדט של גנץ ושעון חדש של 21 יום מתחיל לתקתק, ישנה מטוטלת משולשת חדשה בין ממשלת אחדות, ממשלת ימין-צרה עם ליברמן, או בחירות. ממשלת המיעוט היתה קלף המיקוח של כחול לבן שאמור היה לגרום לנתניהו להתגמש במגעים לאחדות, ועכשיו ממשלת ימין צרה תהפוך לאיום שעשוי לדחוף את גנץ להתפשר בשולחן המשא ומתן. ובמרכז המטוטלת יעמוד עדיין ליברמן, שצפוי להיות מחוזר מאוד על ידי נתניהו ובלוק הימין-חרדים כדי להקים ממשלת 63, ומצד שני על ידי גנץ ולפיד שינסו למנוע ממנו לשלוח אותם לארבע שנים באופוזיציה.

יו"ר ישראל ביתנו, אבידור ליברמן במהלך ישיבת סיעת ישראל ביתנו 18 בנובמבר 2019. ראובן קסטרו
האיש שצפוי להיות מחוזר על ידי הסיעות הגדולות. ליברמן בישיבת סיעת "ישראל ביתנו"/ראובן קסטרו

בסוף הפגישה אמש דרש גנץ מנתניהו להיפרד מהבלוק ונתניהו האשים את גנץ בכך שאינו מקבל את מתווה הנשיא. ללמדכם כמה הצליח מתווה ליברמן לאחדות ולהזכיר שהתנאים הבסיסיים שמונעים הקמת ממשלת אחדות מאז הבחירות נותרו בעינם, ולהיפך, הצדדים רק התבצרו מאז היטב יותר בעמדות: נתניהו דורש להיות ראשון ברוטציה ולא מוכן להיפרד מהבלוק, בכחול לבן דורשים בדיוק ההיפך.

גנץ עצמו מוכן לשקול את מתווה הנבצרות של הנשיא, לפיו נתניהו יהיה ראשון ברוטציה וייצא לנבצרות כמה חודשים אחרי הגשת כתב האישום נגדו בתיקי 1000, 2000 ו-4000. אבל שלושת החברים האחרים בצמרת כחול לבן - לפיד, יעלון, ואשכנזי, הרבה יותר ניציים, מתנגדים עקרונית לישיבה עם נתניהו, ולא מאמינים שהוא באמת יוותר על מקומו כשיתחיל המשפט.

המתווה שהליכוד מניח כעת מדבר על חלוקת הכהונה לשנה לנתניהו, שנתיים לגנץ, ועוד שנה לנתניהו. בכחול לבן מדברים על פרק זמן קצר יותר, גם דורשים שנתניהו יתחייב לא לבקש חסינות מהכנסת מה שעשוי לייתר את הליך הנבצרות כולו. לנוכח העובדה שהחלטה סופית על הגשת כתב אישום צפויה כבר בשבוע הבא, הפערים בין כחול לבן והליכוד בנושא הזה צפויים לגדול עוד יותר.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully