וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

גנץ: "לא ניתן לבנות אחדות על בלוק"; נתניהו: "גנץ סירב למתווה הנשיא"

20.11.2019 / 7:28

פגישתם של יו"ר כחול לבן ורה"מ הסתיימה ללא התקדמות במאמצים להקמת ממשלת אחדות. גנץ: "בחירות נוספות הן דבר רע, אך לא ניתן לוותר על עקרונות יסוד". נתניהו תקף: "גנץ ולפיד שיקרו במצח נחושה לבוחריהם, נותר לראות אם ליברמן יעמוד בהתחייבותו"

אתר רשמי

הפלונטר הפוליטי - עדכונים אחרונים

  • בתום שעה וחצי: הסתיימה פגישת גנץ ונתניהו ללא התקדמות
  • גנץ: "לא ניתן לבנות ממשלת אחדות רחבה על בלוק סקטוריאלי"
  • נתניהו: "גנץ דחה את מתווה הנשיא ומתעלם מרצון העם"
  • ליברמן צפוי לעדכן על המשך צעדיו היום בצהריים

פגישתם של ראש הממשלה בנימין נתניהו ויו"ר כחול לבן בני גנץ הסתיימה ללא התקדמות במגעים לכינון ממשלת אחדות. לאחר הפגישה שהתקיימה אמש (שלישי) וארכה כשעה וחצי, טען כי לא ניתן להקים ממשלת אחדות רחבה משום של "שלא ניתן לבנות אותה על בסיס בלוק סקטוריאלי כזה או אחר". הוא הוסיף כי "בחירות בפעם השלישית הן דבר רע, אבל לא ניתן לוותר על עקרונות יסוד וערכים בסיסיים", וכי הוא ימשיך בזמן שנותר לו במאמצים להקמת ממשלה.

מנגד, נתניהו האשים את גנץ בדחיית מתווה הנבצרות של נשיא המדינה, וטען כי הוא "מתעלם מרצון רוב העם". הוא הוסיף כי יעשה מחר מאמצים עם יו"ר ישראל ביתנו, אביגדור ליברמן, להקמת ממשלת אחדות לאומית. בהמשך, כתב נתניהו פוסט שלפיו, "לצערי, אמש בשיחתנו סירב בני גנץ לקבל את התנאי שהציב אביגדור ליברמן - קבלת מתווה הנשיא לפיו אני כראש ממשלה מכהן אהיה ראשון ברוטציה על ראשות הממשלה. ליברמן אמר שילך עם הצד שלא יסרב. עכשיו נותר רק לראות אם אביגדור ליברמן יעמוד בהתחייבותו".

נתניהו הוסיף כי "גנץ ולפיד שיקרו במצח נחושה לבוחריהם כשאמרו 'לא ננהל משא ומתן עם המפלגות הערביות, לא נעשה גוש חוסם איתן'. בכל מה שהזהרתי צדקתי. אסור להקים ממשלת מיעוט שתהיה תלויה בתומכי טרור".

ראש הממשלה, בנימין נתניהו ויו"ר כחול לבן בני גנץ במהלך טקס השבעת הכנסת, 30 באפריל 2019. ראובן קסטרו
חלוקים על נקודת היציאה לנבצרות. גנץ ונתניהו/ראובן קסטרו

במוקד הפגישה עמדה סוגיית הרוטציה ומתווה הנבצרות של הנשיא, כשההצדדים חלוקים על נקודת היציאה לנבצרות במקרה שיוגש נגד נתניהו כתב אישום: בכחול לבן דורשים שנתניהו יתחייב לצאת לנבצרות תוך מספר חודשים לאחר הגשת כתב אישום, או יתחייב שלא יבקש חסינות מהכנסת - מה שעשוי לייתר את היציאה לנבצרות. זמן קצר לפני הפגישה, קרא נתניהו לגנץ ולליברמן להקים ממשלת אחדות רחבה, "שתשמור על ביטחון ישראל ותספח את בקעת הירדן".

גם בתוך כחול לבן אין הסכמה על מתווה הנבצרות; בעוד גנץ נחשב כמי שמוכן לשבת תחת נתניהו בתנאים וערובות מסוימים, שאר חברי כחול לבן - יאיר לפיד, בוגי יעלון, וגבי אשכנזי, מתנגדים לישיבה תחת נתניהו.

עוד בוואלה!

לקראת תום המנדט: גנץ ונתניהו דנים במגעים לאחדות

לכתבה המלאה

הפגישות במערכת הפוליטית והגינוי של ריבלין

הפגישה התקיימה לאחר סדרת פגישות שנערכו אתמול בין גורמים שונים במערכת הפוליטית. לפני הפגישה עם נתניהו נועד גנץ עם לפיד ושוחח עם שאר החברים ברביעיית כחול לבן. בנוסף, הוא נפגש גם עם יו"ר ישראל ביתנו אביגדור ליברמן ודן עמו במגעים שקיים ליברמן עם נתניהו והליכוד על הקמת ממשלת אחדות. במקביל, מוקדם יותר אתמול נתניהו שוחח עם ראשי הסיעות החרדיות ובחן את מרחב ההתגמשות והפשרה שלהם בנושאי דת ומדינה על מנת לאפשר ממשלת אחדות עם ליברמן וכן בהמשך לנסות לשכנעו להצטרף לממשלת ימין-חרדים צרה.

עוד לפני כן נפגש נתניהו גם עם נשיא המדינה ראובן ריבלין, יחד עם השרים זאב אלקין ויריב לוין. הפגישה התקיימה בבית הנשיא. ריבלין הדגיש בפגישה כי הוא סבור שמדינת ישראל זקוקה לממשלת אחדות איתנה ורחבה ככל שניתן, והביע מחאה חריפה בנוגע לדברים שנאמרו כלפי נציגי הציבור הערבים והחרדים, לרבות על ידי נתניהו עצמו. "האמירות שנשמעות כלפי הציבור הערבי והחרדי וכלפי נציגיהם בכנסת, חותרות תחת עצם הלגיטימיות של ציבורים אלה במדינת ישראל, מעמיקות את הקרע הקיים ממילא. אני דורש מכל מי שמדינת ישראל יקרה לליבו, להפסיק אחת ולתמיד עם אמירות מכוערות אלה", אמר הנשיא.

פגישת הנשיא ריבלין עם צוות המו"מ של סיעת הליכוד בראשות רה"מ נתניהו בבית הנשיא, ירושלים 19 בנובמבר 2019. מארק ניימן לע"מ, אתר רשמי
מחה על האמירות נגד חברי הרשימה המשותפת. ריבלין בפגישה עם נתניהו, אלקין ולוין/אתר רשמי, מארק ניימן לע"מ

"יש לגנות בכל תוקף את הצגת כלל נבחרי הציבור הערביים כ'איום' קיומי על מדינת ישראל או כגיס חמישי", אמר. בנאום ב"כנס חירום" בגני התערוכה השבוע, אמר נתניהו כי ממשלה הנשענת על חברי הרשימה המשותפת היא "איום קיומי", וכי "אם תקום ממשלת מיעוט כזו יחגגו בטהראן, רמאללה ועזה כמו שחוגגים אחרי כל פיגוע, אבל זה יהיה פיגוע לאומי היסטורי במדינת ישראל ואסור שזה יהיה". ריבלין נפגש במשך היום, במסגרת סבב התייעצויות שהוא מקיים עם ראשי הסיעות השונות, גם עם יו"ר המחנה הדמוקרטי ניצן הורוביץ ויו"ר הבית היהודי רפי פרץ.

היום בצהריים יפוג האוליטמטום שהציג ליברמן לשני הצדדים. ליברמן דרש לקבל תשובה ברורה מכחול לבן לגבי מתווה הנבצרות והרוטציה של הנשיא ומהליכוד להיפרד מהגוש ועד כה אף אחת מהמפלגות לא קיבלה את דרישותיו. ליברמן צפוי היום לעדכן על המשך צעדיו, אך לפי ההערכה בכחול לבן הוא לא צפוי לתמוך בממשלת מיעוט בראשות גנץ, ומעונין לדחות את ההכרעה לתקופת ה-21 יום בהם כל ח"כ יכול להרכיב ממשלה עם 61 חתימות של ח"כים.

(עדכון ראשון: 22:30)

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully