וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

גורם ביטחוני בכיר במסר ישיר לאיראן: המטרה - לקבע משוואה חדשה בצפון

אמיר בוחבוט וסוכנויות הידיעות

20.11.2019 / 9:56

גורם בכיר אמר שבתקיפה הלילית, שהייתה הפעולה הנרחבת ביותר נגד מטרות איראניות בסוריה, הותקפו בסיסי כוח קודס. "הירי של איראן לא מתקבל על הדעת". הוא הוסיף כי "היו הרוגים איראנים, עדיין לא הגענו לראש התמנון". דיווח: 11 חמושים נהרגו. רוסיה גינתה: "צעד שגוי"

צילום: רויטרס, עריכה: טל רזניק

תקיפת צה"ל בסוריה - עדכונים אחרונים:

  • בתגובה לירי הרקטות לגולן: צה"ל תקף עשרות מטרות בסוריה
  • בין המטרות - מפקדות, עמדות תצפית ומבנים של צבא סוריה וכוח קודס האיראני
  • גורם ביטחוני בכיר: "אנחנו משנים את המשוואה, עדיין לא הגענו לראש התמנון האיראני"
  • דיווח: לפחות 11 נהרגו בתקיפות צה"ל בסוריה; בהם 7 "זרים"
  • רוסיה בתגובה לתקיפת צה"ל: "צעד שגוי"

גורם ביטחוני בכיר אמר הבוקר (רביעי) כי בתקיפה הלילית בסוריה, שהייתה הפעולה הנרחבת ביותר של מטרות איראניות בסוריה, הותקפו בין היתר מטרות של כוח קודס האיראני, הכוללות בסיסים שנמצאים בתוך מתחמים סוריים. בנוסף לבסיסים אלה, הותקף גם בניין ההגנה הלאומי ועוד שתיים עד שלוש מטרות טקטיות סוריות בחזית רמת הגולן. הוא הוסיף כי "המטרה המשנית הייתה פגיעה משמעותית של כשש סוללות טילי קרקע-אוויר, אבל המטרה הייתה לאפשר חופש פעולה ולשמור על טייסינו".

התקיפה, שהחלה בשעה 1:15, בוצעה בתגובה לשיגור ארבע רקטות משטח סוריה לרמת הגולן, שיורטו על ידי מערכת "כיפת ברזל". הגורם הביטחוני הבכיר אמר כי על אף שלא היו פגיעות בשטח ישראל, "זה בעצם העניין - אנחנו משנים את הכללים. גם כשמדובר בירי כמעט זניח, שההשפעה שלו קטנה, אנחנו משנים את המשוואה והתקיפה תהיה נרחבת. העובדה שאיראן ירתה אתמול בבוקר על מדינת ישראל - זה דבר הזוי שלא מתקבל על הדעת".

נזקים למבנים בעקבות תקיפות צה"ל בדמשק הלילה, 20 בנובמבר 2019. אתר רשמי
תוצאות התקיפה בסוריה, הלילה/אתר רשמי

הגורם הביטחוני הבכיר הוסיף כי מדובר בתגובה עוצמתית ביחס לשיגור הרקטות מסוריה. "הייתה פה תגובה גדולה, כולל הרוגים איראנים", הוא הצהיר. "תדמיינו שהיינו מארחים בנתב"ג מעצמה גדולה במלון מפואר והוא היה חוטף. זו עליית מדרגה. הפגיעה היא משמעותית. ייקח קצת זמן אבל זו המגמה, בהדרגה, כשהמטרה היא לקבוע משוואה חדשה שאויבינו לא יורים על מדינת ישראל".

הגורם הביטחוני הבכיר תיאר את איראן כ"תמנון". לדבריו, "היא יושבת בטהראן ושולחת זרועות-זרועות כדי להקיף אותנו. כף היד היא השליח בלבנון - חיזבאללה, מיליציות איראניות בסוריה, הג'יהאד האסלאמי ובמידה מסוימת גם חמאס. המשוואה היא מאוד א-סימטרית. הם מנסים לפגוע בנו. הם לא מצליחים לפגוע בנו, אבל הם חסינים". הוא הוסיף כי "עדיין לא איימנו על ראש התמנון - טהראן. אבל בהחלט אפשר להתחיל להתקרב לראש התמנון האיראני".

עוד בוואלה!

הנחישות האיראנית לא נסדקת, והירי מסוריה מוכיח את רצינות טהראן

לכתבה המלאה
מפה של המטרות שהופצצו בתקיפת צה"ל ליד דמשק שבסוריה, 20 בנובמבר 2019. דובר צה"ל
מפת התקיפה בסוריה/דובר צה"ל

לדבריו, אתמול התקיימה הערכת המצב והתקבל הכיוון הכללי לתקיפה, שאושרה סופית במהלך הלילה. הוא הוסיף כי הוא רואה "קו מחבר" בין התקיפה לבין חיסולו של בכיר הג'יהאד האסלאמי, אבו בהאא אל-עטא ברצועת עזה. "בשבוע שעבר הראינו שאנחנו יכולים להגיע לכל אדם. הראינו שיש לנו נכונות להפעיל כוח מסיבי נגד איראן עצמה", אמר הגורם הביטחוני הבכיר. "אנחנו ערוכים גם לתגובה על התגובה".

בנוגע להפגנות נגד מחירי הדלק באיראן, אמר: "יש פה דבר מדהים שהציבור לא נחשף אליו - האירועים באיראן הם החמורים ביותר מאז המהפכה, מבחינת עוצמת המחאה וכמות ההרוגים. אין לנו תכלית מסוימת מבחינת המשטר, אבל המסר שלנו לציבור האיראני הוא שמדובר בציבור טוב, שראשי המשטר עם ההרפתקנות הטרוריסטית שלו מכלים את ההון והמשאבים שלו בכל העולם".

נזקים למבנים בעקבות תקיפות צה"ל בדמשק הלילה, 20 בנובמבר 2019. אתר רשמי
תוצאות התקיפה בסוריה, הלילה/אתר רשמי

על פי דובר צה"ל, בין עשרות המטרות שהותקפו הלילה היו מפקדות, אמצעי לחימה, עמדות תצפית ונכסים איראניים. כמו כן, הושמדו סוללות הגנה אוויריות סוריות, למרות אזהרה ברורה שהועברה שיש להימנע מירי זה. בסוכנות הידיעות הסורית סאנ"א דווח כי מערכות ההגנה האווירית סיכלו "מטרות עוינות" מעל הבירה דמשק ויירטו כמה טילים. עוד נמסר כי שני אזרחים נהרגו במהלך התקיפה. לפי הארגון הסורי לזכויות אדם, 11 חמושים נהרגו בתקיפה, בהם שבעה "זרים". רוסיה גינתה את תקיפת צה"ל, ובהודעה שפרסם משרד החוץ במוסקבה נאמר כי מדובר ב"צעד שגוי".

מדובר צה"ל נמסר כי "התקיפה האיראנית לעבר שטח ישראל אתמול היא הוכחה נוספת וברורה לתכלית הנוכחית האיראנית בסוריה. התבססות זו מהווה סכנה לביטחון ישראל, ליציבות האזורית ולמשטר הסורי". דובר צה"ל, תא"ל הדי זילברמן, הסביר כי במהלך התקיפה צה"ל פעל "נגד הגורם המארח הסורי והשני נגד הגורם המתארח. לא נשלים עם ההתבססות האיראנית על הגבול שלנו".

"מי שיפגע בנו - אנו נפגע בו"

בעקבות התקיפה, מסר ראש הממשלה בנימין נתניהו: "הבהרתי שמי שיפגע בנו - אנו נפגע בו. כך עשינו הלילה מול מטרות צבאיות של כוח קודס האיראני ומטרות צבאיות סוריות בסוריה, לאחר שאמש שוגרו משטחה רקטות לעבר ישראל. נמשיך לשמור בתקיפות על ביטחון ישראל".

שר הביטחון נפתלי בנט אמר כי "הכללים השתנו". לדבריו, "מי שיורה על מדינת ישראל ביום, לא ישן בלילה. כך בשבוע שעבר וכך גם השבוע. המסר שלנו למנהיגי איראן פשוט: אינכם חסינים יותר. בכל מקום בו תשלחו את זרועות התמנון שלכם - אנחנו נגדע אותן. צה"ל ימשיך להוות חומת מגן לאזרחי ישראל".

יו"ר כחול לבן בני גנץ, צייץ בחשבון הטוויטר שלו כי "צה"ל גבה הלילה מחיר מהגרורות האיראניות בסוריה. עלינו לשמור ולחזק את ההרתעה בכל החזיתות. גם בתקופה פוליטית מעורערת נגבה כל פעולה אחראית של הממשלה שתחזק את ביטחון אזרחי ישראל".

יו"ר ועדת חוץ וביטחון, ח"כ גבי אשכנזי (כחול לבן) אמר הבוקר בפתח ישיבת ועדת חוץ וביטחון כי "אנו מתכנסים לאחר תקיפה נרחבת של צה"ל ומטרות כוח קודס בסוריה ואנו רואים באסד אחראי על הנעשה בשטחו. ישראל לא יכולה לאפשר לאיראן להתבסס בסוריה ולאיים משם כנגד אזרחי מדינת ישראל. אנו בוחנים את השינויים הנדרשים והצורך במוכנות של מערכת הביטחון. אין לפעול באופן שיסלים את המצב מעבר למה שלא משרת אותו".

(עדכון ראשון: 08:15)

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully