וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

"תיקון העוול": מתווה הפיצויים למסעדות ואולמות האירועים בדרום נחשף

20.11.2019 / 11:50

פרסום ראשון: בתום מאבק בן שנה ו-7 חודשים, המתווה של רשות המסים יגיע לוועדת הכספים. במסגרת המתווה הרטרואקטיבי, המסעדנים ובעלי האולמות בעוטף עזה יוכנסו לתקנות הקבע של רשות המסים. יו"ר הוועדה גפני: "מדינה מתוקנת מפצה את אזרחיה שאינם אשמים". כל הפרטים

צילום: בני ויינר, עריכה: ניב מעוז

מאבק בן שנה ושבעה חודשים של בעלי אולמות האירועים והמסעדנים בדרום מגיע לסיומו: ועדת הכספים, בראשות ח"כ משה גפני (יהדות התורה) שהוביל את המאבק על מתווה הפיצויים, צפויה לאשר אותו היום (רביעי). פרטיו נחשפים כאן בוואלה! NEWS לראשונה.

"אני שמח שאנחנו מתקנים את הנזק שנגרם למסעדנים ובעלי האולמות שלא היו כלולים עד היום בתשלום הפיצוי בעקבות האירועים הבטחוניים שהיו בעוטף עזה", אמר לוואלה! NEWS יו"ר ועדת הכספים, ח"כ משה גפני. "יחד עם רשות המיסים עשינו את תיקון העוול: מדינה מתוקנת מפצה את אזרחיה שאינם אשמים והם סובלים גם מהאירוע הבטחוני וגם מהפגיעה הקשה בפרנסתם. אישור התקנות יעניק להם פיצוי מלא על נזקיהם ויתקן את העוול הזה רטרואקטיבית ואילך".

נזקי פגיעת הרקטה באחד מהלולים באשכול 13 בנובמבר 2019. אתר רשמי
נזקי פגיעת רקטה מסבב ההסלמה האחרון/אתר רשמי

מתווה הפיצויים שהוסכם עם רשות המיסים יחול על כל היישובים בעוטף עזה שבמרחק של עד שבעה קילומטרים מהגדר. במסגרתו, ייכללו לראשונה ענפי המסעדנות ואולמות האירועים בתקנות הקבע של הרשות, כאשר הזכאים יזכו לפיצוי באופן רטרואקטיבי ממאי 2018 על פי הקריטריונים הבאים.

עוד בוואלה!

בעקבות ההסלמה: היכן זכאים להטבות ולמי מגיע יום חופש? מדריך

לכתבה המלאה

מסעדות

מסעדות יהיו זכאיות לקבל פיצוי מלא על נזק ממשי שנגרם להן במידה והייתה הוראה של פיקוד העורף לסגור את העסק או שחל איסור על התקהלות למשך 24 שעות. כל הוכחה שתובא לרשות המיסים ותוכיח כי לעסק נגרם נזק בפרק הזמן עליו הכריז פיקוד העורף - תביא לפיצוי מלא בעד הנזק שנגרם לו.

ועדת הכספים בראשות יו"ר הועדה ח"כ משנה גפני. עדינה ולמן, דוברות הכנסת, אתר רשמי
"אישור התקנות יתקן את העוול". ח"כ גפני בוועדת הכספים/אתר רשמי, עדינה ולמן, דוברות הכנסת

תקנה נוספת קובעת כי מסעדה תוכל לקבל פיצוי על אוכל שהוכן ולא הוגש או התקלקל בגלל מצב בטחוני שהרתיע אנשים מלהגיע. כך למשל, אם הושמע צבע אדום באותו היום, והוכן אוכל שלא הוגש או התקלקל כי אנשים לא נכנסו למסעדה, על בעלי המסעדה להוכיח את הנזק, ובעקבות זאת הם יהיו זכאים לפיצוי מלא. לקבלת פיצוי במסגרת תקנה זו, לא נזקקים בעלי העסקים להנחיה של פיקוד העורף.

אולמות אירועים

בעלי אולמות אירועים שהיו אמורים לארח אירוע שבוטל כתוצאה מהמצב הבטחוני או תקרית בטחונית באזור, יהיו זכאים לקבל פיצוי מלא על ביטול האירוע.

אולמות אירועים יוכלו להוכיח ירידה במחזורים ופגיעה בהכנסות העסק ולקבל פיצוי מלא על הנזק שנגרם במידה והייתה הנחייה של פיקוד העורף על איסור התקהלות או סגירת עסקים למשך 24 שעות.

בעלי העסקים דרשו פיצוי ללא הוראה של פיקוד העורף

מאז מאי 2018 מקיימת ועדת הכספים בראשות משה גפני הידברות עם המסעדנים ואולמות האירועים כדי להכניסם לרשימת הענפים שמקבלים פיצויים בשעת הסלמה. בכל פעם שהביאו לוועדה הוראות שעה על פיצויים לענפים בעקבות הסלמה בדרום, זכו ענפים כמו תיירות, חקלאות או דבוראים לפיצויים - אך המסעדות ואולמות האירועים נותרו בחוץ. באוצר וברשות המיסים טענו כי אי אפשר לפצות אותם מכיוון שאי אפשר להבדיל אותם מיתר הענפים, כמו חנויות וסופרמרקטים. כאשר הבינו בוועדת הכספים כי הם מגיעים למבוי סתום, יזם יו"ר הוועדה גפני חקיקה, והשתמש בה למעשה כאיום בפני רשות המיסים, אם זו לא תביא תקנות פיצוי מטעמה.

במהלך הבחירות לכנסת הבטיחו ראש הממשלה, שר האוצר, משה כחלון והשר לפיתוח הפריפריה, הנגב והגליל אריה דרעי פיצוי בסך חמישה מיליון שקלים למסעדות ואולמות האירועים שנגרמו להם נזקים, אף שלא נכנסו לתקנות. בתוך כך, היועמ"ש של משרד האוצר הוציא חוות דעת שאומרת כי מדוברת בהבטחת בחירות - ולכן אי אפשר להוציא אותה לפעול. דיון סוער התקיים בעקבות זאת בוועדת הכספים, במהלכו הציגו המסעדנים ובעלי האולמות את הפסדיהם. אולם, היועץ המשפטי של משרד האוצר נשאר בעמדתו, וטען כי מדובר בעניינה של הממשלה בלבד.

כיפת ברזל עוטף עזה, 29 מרץ 2019. ראובן קסטרו, ראובן קסטרו
עם אישור התקנות, ייכנסו המסעדות ואולמות האירועים לתקנות הקבע/ראובן קסטרו, ראובן קסטרו

ועדת הכספים החליטה על קידום הצעת חוק אשר חתמו עליה כל חברי הוועדה וכך למעשה לא הותירו לרשות המיסים ברירה להחליט האם הם רוצים שהדבר יעבור בחקיקה או בתקנות שיוסכמו על הצדדים. "גם ברשות המיסים השתכנעו כי למסעדנים ובעלי האולמות מגיע פיצוי. הם ראו שנגרמה להם פגיעה כלכלית והחליטו ללכת על תקנות במתווה שלמעשה מאוד דומה למתווה של הצעת החוק", מסבירה עו"ד שגית אפיק, היועמ"ש של הוועדה.

המסעדנים דרשו לקבל פיצוי על הפסדים במחזורים השנתיים ללא התקנה שדורשת הוראה של פיקוד העורף להפסקת העבודה או התקהלות במשך 24 שעות, אולם רשות המיסים שכנעה כי 24 שעות הן מבחן ראוי להפסקת פעילות. כעת, עם אישורם של חברי הוועדה, ייכנסו המסעדנים ובעלי האולמות לתקנות הקבע.

מרכז המסחרי הגדול בשדרות 12 בנובמבר 2019. אתר רשמי
בתום שנה ושבעה חודשים - המאבק מסתיים. המרכז המסחרי של שדרות, בשבוע שעבר/אתר רשמי

תומר מור, מנכ"ל "מסעדנים חזקים ביחד", אמר בתגובה על פרסום מתווה הפיצויים כי "אחרי עבודה מאומצת ומרוכזת, הצלחנו להביא את כל חברי הכנסת מכל קצוות הקשת הפוליטית להבנה, תמיכה ופיצוי במסעדנים ובעלי אולמות בדרום". מור סיפר כי נתקל בלא מעט קשיים מכיוון משרד האוצר, כמו גם "חוסר רצון לשתף פעולה, לקדם דבר שהוא הגיוני, בסיסי וכל כך משמעותי - גם כלכלי, ביטחוני וחברתי".

"לשמחתנו, יו"ר הוועדה משה גפני הצליח להביא איום משמעותי בצורת חקיקה למען הפיצויים למסעדני העוטף, ובעקבות ההבנה שוועדת הכספים הולכת לבצע את החקיקה, משרד האוצר נאות לקדם מתווה פיצויים יחד עם רשות המיסים", המשיך מור. "לא נשקוט עד שהפיצויים ייכנסו לחשבונותיהם של המסעדנים, כי כבר למדנו שאיפה שאפשר לסרבל, להקשות ולדחות, משרד האוצר יפעל כדי לא לשלם את הפיצויים וזאת בניגוד מוחלט לתמיכתם של שר האוצר וראש הממשלה שתומכים באופן גלוי ופומבי בפיצויים למסעדני הדרום".

עורכי הדין אורי גולדמן ומיכאל כשכאש, ממשרד גולדמן ושות' המייצגים את התאחדות בעלי אולמות וגני האירועים בישראל, מסרו: "אנו מברכים את ועדת הכספים של כנסת ישראל ואת יו"ר ח"כ משה גפני על ניסוח ואישור תקנות הפיצויים שנועדה ליתן פיצוי מידי ורטרואקטיבי על נזקים גם לבעלי אולמות וגני אירועים בישובי עוטף עזה, לבטח לנוכח הנזקים שנגרמו להם בסבב הלחימה הנוכחי והסבבים הקודמים".

(עדכון ראשון: 06:00)

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully