וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

בעקבות ההסלמה: היכן זכאים להטבות ולמי מגיע יום חופש? מדריך

12.11.2019 / 17:45

במסגרת סבב ההסלמה בוטלו הלימודים באזורים נרחבים, ולראשונה מזה שנים גם בגוש דן, בעוד עובדים רבים נותרו בבתיהם. רק בקיץ נחתם הסכם פיצויים חדש לתושבי הדרום, אך אזורים נוספים שנפגעו אינם נכללים בו. מה אומרת הכרזת בנט, והאם גם במרכז יזכו לפיצויים? כל הפרטים

עריכה: אסף דרורי

בעקבות חיסולו של בכיר הג'יהאד האסלאמי, אבו בהאא אל-עטא, וההסלמה שחלה לאחר מכן, בוטלו הלימודים באזורים נרחבים, כשלראשונה מזה שנים בוטל גם יום הלימודים בגוש דן, ועובדים רבים נותרו בבתיהם. באוגוסט האחרון חתם הממונה על השכר הסכם פיצויים לתושבי הדרום בעקבות סבבי הסלמה קודמים, אלא שנדמה כי היקף האירוע כעת רחב יותר משההסכם יכול להכיל. למי מגיע יום חופש על חשבון העבודה ומי יצטרך לנצל את ימי החופשה על חשבונו? והאם יזכו תושבי אשקלון להטבות? הפרטים לפניכם.

מי צפוי לקבל פיצוי עבור יום עבודה?

הבוקר רשות המסים פרסמה תזכיר, לפיו בעקבות האירועים הביטחוניים היום ולאור העובדה כי עובדים רבים הונחו על ידי פיקוד העורף שלא להגיע למקומות העבודה ולהישאר בבתים ובמרחב מוגן, עסקים המצויים בטווח של עד 40 ק"מ מרצועת עזה יהיו רשאים להגיש תביעה להחזר השכר שישולם לעובדים שייעדרו, הן בשל הוראה על סגירת מקום עבודה שאינו מוגדר כחיוני והן עבור הורים שנאלצו להשגיח על ילדים מתחת לגיל 14 בשל סגירת מוסדות החינוך.

חבלנים נושאים שרידי רקטה בקרית גת 12 בנובמבר 2019. רויטרס
חבלנים נושאים שרידי רקטה בקריית גת, היום/רויטרס

למה זכאים עובדים מעבר לטווח 40 קילומטר?

נכון להיום, בקרב גופי האוצר אין התייחסות רשמית לעובדים ביישובי השפלה, ירקון ודן, כאשר נכון לעכשיו במסגרת התקנות הקיימות לא יהיה ניתן לפצות את העובדים - והדברים ייבחנו בהמשך בהתאם להתפתחויות הביטחוניות.

באוגוסט האחרון ערך הממונה על השכר באוצר הסכם משולש יחד עם המעסיקים וההסתדרות החדשה על הסכם פיצויים לתושבי עוטף עזה על סבבי ההסלמה שהתקיימו לאורך השנה, שנחשף לראשונה בוואלה! NEWS ופרטיו מופיעים כאן. עם זאת, כרגע נדמה כי היקפו של סבב הלחימה הנוכחי בעקבות חיסולו של בכיר הג'יהאד האסלאמי אבו בהאא אל-עטא רחב יותר ממה שקובע הסכם הפיצויים הקיים, שתוקפו יפוג בסוף השנה הלועזית. זאת, בשל העובדה כי הבוקר הודיע פיקוד העורף על הפסקת הלימודים גם באזור גוש דן וקרא להימנע מללכת למקומות העבודה. בתוך כך, אומרים היום במשרד האוצר וברשות המסים כי בהסכם הפיצויים הנוכחי אין התייחסות ליישובים שמעבר לטווח 40 הקילומטרים, ורק בתום הלחימה ובהתאם להתפתחויות יתכנסו הגופים השונים כדי להכין הסכם חדש שיכלול גם את היישובים שמעבר לעוטף.

מה אומר מצב החירום שהכריז עליו שר הביטחון לגבי מצב חירום בטווח של עד 80 קילומטר?

שר הביטחון נפתלי בנט הכריז אמנם בצהריים על מצב חירום ליומיים באזורים הנמצאים בטווח של עד 80 קילומטרים מרצועת עזה - אלא שיודגש שהכרזה זו מתייחסת בשלב הראשוני לפן הביטחוני בלבד, ולא משנה את התקנות לפיצוי עובדים ובעלי עסקים שעומדות עדיין עד 40 קילומטר. הכרזתו של בנט היא מעין תשתית שתאפשר בעתיד לרשות המסים, לממונה על השכר ולוועדת הכספים לקבוע בעתיד תקנות ספציפיות שיבהירו מי יפוצה ובאיזה סכום בתום הסבב, אך אין לה משמעות מיידית בנושא הפיצויים והיא לא מצביעה בהכרח על שינוי בתקנות שיאפשר פיצוי לתושבי האזורים בטווח של עד 80 ק"מ.

פגיעת רקטה במפעל באזור תעשיה בשדרות, 12 בנובמבר 2019. רויטרס
פגיעת רקטה במפעל באזור תעשיה בשדרות, היום/רויטרס

מה הן הנחיות הממונה לעובדי המגזר הציבורי?

עובדים במערכים חיוניים ממשיכים לעבוד כרגיל. בהתאם להנחיות פיקוד העורף, עובדים במקומות עבודה שאינם חיוניים באזור דן, ירקון ושפלה, אשר קיים במקום עבודתם מרחב מוגן מגיעים אף הם לעבודה כרגיל. עובדים אשר חוששים להגיע לעבודה רשאים להיעדר באישור המעסיק על חשבון חופשתם הצבורה.

האם אשקלון נכנסת לרשימת היישובים בעוטף עזה שזכאים להטבות?

ממשלת ישראל מכירה ביישובי עוטף עזה ככל מה שמופיע בטווח של שבעה קילומטרים מהרצועה, ויישובים אלו - לרבות שדרות ויישובי המועצות האזוריות חוף אשקלון, שדות נגב, שער הנגב ואשכול - זכאים לרשימת הטבות המעוגנות בחוק כגון הטבות מס לתושבים, סבסוד של פעילויות לילדים, תמיכה במרכזי חוסן ברשויות המקומיות ותקציבי פיתוח. ההכרה הטכנית ביישובים שנמצאים עד לשבעה קילומטרים הביאה למצב שמועצות אזוריות כמו חוף אשקלון ושדות נגב חצויות בתוך ההגדרה הזאת, כך שחצי מהיישוב לא זכאי לרשימת ההטבות. אזור התעשייה של אשקלון נוגע בגבול של שבעת הקילומטרים - אך לא היה זכאי להטבות. היום הודיע שר הפנים אריה דרעי כי בפגישה שהתקיימה עם ראש הממשלה וגורמים ממשרד הביטחון, המזכיר הצבאי אבי בלוט ומנכ"ל משרד ראש הממשלה התקבלה החלטה לקדם מהלך שיאפשר את הכללתה של את העיר אשקלון בתוך רשימת היישובים הזכאים להטבות.

עם זאת, לא ברור איך תקודם ההחלטה לאור העובדה כי מדובר בממשלת מעבר שנמצאת בתקופה של גירעון מתפתח וקיצוץ רוחבי בתקציבי משרדי הממשלה השונים. במשרד הפנים אומרים כי לפי שעה לא ברור איך הדבר יעשה ומה תכלול רשימת ההטבות שיגיעו לתושבי אשקלון, ואם מדובר בהטבות מס או תקציבים שוטפים. מבחינתם, הבשורה הגדולה היא שכעת יש הסכמה על קידום המהלך גם בקרב הקואליציה וגם בקרב האופוזיציה, לאחר שעד כה הדלת להטבות נחסמה בפניהם. השאלות הגדולות שעומדות על הפרק הן מהיכן יגיעו התקציבים למהלך, האם זה יקרה רק החל משנת 2020 או כבר עכשיו ואילו מרכיבים יכללו ברשימת ההטבות.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully