וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

צפון קוריאה: לא מעוניינים בשיחות רק כדי שלטראמפ יהיה "במה להשוויץ"

19.11.2019 / 9:55

לאחר שנשיא ארה"ב רמז להיתכנות פגישה רביעית עם קים ג'ונג און, אמרו בפיונגיאנג כי אם וושינגטון חפצה בדיאלוג, עליה לחדול מ"המדיניות העוינת" שלה. התקדמות מועטה נרשמה בין הצדדים חרף הפגישות בין המנהיגים, והמו"מ לא חודש לאחר קריסת הפסגה בווייטנאם בפברואר האחרון

צילום: רויטרס, עריכה: טל רזניק

קוריאה הצפונית אמרה כי היא אינה מעוניינת בשיחות "חסרות טעם" עם ארצות הברית, רק כדי שלנשיאה דונלד טראמפ יהיה "משהו להשוויץ" בו. בפיונגיאנג אמרו כי אם וושינגטון רוצה בדיאלוג, עליה לשים קץ ל"מדיניות העוינת" שלה. זאת אחרי שטראמפ רמז להיתכנותה של פגישה נוספת, רביעית במספר, עם מנהיג הצפון קים ג'ונג און, כשקרא לו ביום ראשון "לפעול במהירות".

קים קיי גוואן, לשעבר סגן שר החוץ הצפון קוריאני, אמר כי הוא ראה את הציוץ של טראמפ, אולם לדבריו מעט מאוד השתפר מאז הפסגה ההיסטורית הראשונה ביוני שעבר. "אנחנו לא מעוניינים יותר בשיחות כאלו שלא מביאות לנו דבר", אמר. "לא נעניק עוד לנשיא ארצות הברית מתנה שהוא יוכל להתרברב בה, אלא פיצויים על ההצלחות שבהן התגאה הנשיא טראמפ בתור הישגי ממשלו", אמר הבכיר.

זאת הפעם השנייה בתוך פחות משבוע שבה קוריאה הצפונית מכוונת ישירות לטראמפ, משהו שהיא נמנעה ממנו במהלך השנה וחצי האחרונה. היא גם דחתה את האפשרות לחידוש השיחות בשבדיה, שהסתיימו בתוך שעות ספורות בחודש שעבר אחרי שהמשטר הקומוניסטי האשים את ממשל טראמפ בכך שהוא הגיע "בידיים ריקות", והיא דורשת שיחות ישירות עם וושינגטון.

קים ג'ונג און מבקר במתקן דיג של צבא קוריאה הצפונית - ה-18 לנובמבר 2019. רויטרס
קים ג'ונג און מבקר במתקן דיג של צבא קוריאה הצפונית, אתמול/רויטרס

מעט מאוד התקדמות נרשמה בין הצדדים למרות הפגישות בין המנהיגים, והמשא מתן למעשה לא חודש אחרי קריסת הפסגה בווייטנאם בחודש פברואר האחרון.

קוריאה הצפונית דורשת את הסרת הסנקציות תמורת ויתורים בתכנית הגרעין והטילים שלה. באפריל הציב קים לארצות הברית דד-ליין עד לסוף השנה כדי שתפגין גמישות גדולה יותר במשא ומתן. האיום שלו העלה חשש מפני חידוש הניסויים בטילים בין-יבשתיים ובנשק גרעיני, שהושעו מאז 2017. טראמפ מציין זאת כהישג גדול למגעיו עם הדיקטטורה המסוגרת.

ההודעה של קוריאה הצפונית הגיעה אחרי שארצות הברית וקוריאה הדרומית הכריזו על דחיית תרגיל צבאי שהיו אמור להיפתח בימים הקרובים, על מנת להאיץ את שיחות השלום התקועות. פיונגיאנג רואה בתרגילים האלו הכנות לפלישה לשטחה, וביום ראשון היא גם זעמה על החלטה שהתקבלה לאחרונה באו"ם וגינתה את מצב זכויות האדם בשטחה. היא אמרה כי זהו מכשול נוסף לשיחות.

עוד בוואלה!

ארה"ב ודרום קוריאה הקפיאו תרגיל צבאי למען המו"מ עם הצפון

לכתבה המלאה
נשיא ארה"ב דונלד טראמפ ומנהיג קוריאה הצפונית קים ג'ונג-און, 30 ביוני 2019. רויטרס
טראמפ וקים ג'ונג און בפגישתם בעת ועידת סינגפור, יוני/רויטרס

מחלקת המדינה בוושינגטון לא מסרה תגובה רשמית, אבל בכיר בפנטגון אמר כי וושינגטון "השאירה את הדלת פתוחה" לפיונגיאנג. "הגישה שלהם עד עכשיו אינה עוזרת. אנחנו מקווים שהם יראו בכך הזדמנות היסטורית עבורם", אמר הגורם, שדיבר בעילום שם.

שר ההגנה של ארצות הברית, מארק אספר, שמבקר באזור, שוחח אתמול על הנושא עם מקבילו הסיני וויי פנג בפורום ביטחוני בבנגקוק. לפי הגורם, אספר דחק בבייג'ינג לעודד את פיונגיאנג, בעלת בריתה, לשוב לשולחן המשא ומתן "עם גישה לפתרון הבעיה".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully