וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ארה"ב ודרום קוריאה הקפיאו תרגיל צבאי למען המו"מ עם הצפון

17.11.2019 / 16:58

שרי ההגנה של שתי המדינות הכריזו על השעיית תמרון שהיה אמור להתחיל בימים הקרובים, אך בפיונגיאנג עדיין לא מרוצים מספיק כדי לדון בתכנית הגרעין שלהם. "זה צעד למען השלום", אמר שר ההגנה של טראמפ, אך ביפן מזהירים: "אין מה להיות אופטימיים"

צילום: רויטרס, עריכה: טל רזניק

ארצות הברית וקוריאה הדרומית הודיעו היום (ראשון) כי הן ידחו תרגילים צבאיים שהיו אמורים להיפתח בימים הקרובים במאמץ להתניע מחדש את שיחות הגרעין התקועות עם הצפון. עם זאת, בוושינגטון מכחישים כי זהו ויתור נוסף לפיונגיאנג.

התרגילים, המוכרים בשם "אירוע אימוני הטיסה המשולב", מדמים תרחישי לחימה אווירית וכוללים מספר לא ידוע של מטוסי קרב משתי המדינות. היקפם של התרגילים כבר צומצם בהשוואה לשנים קודמות כדי להרגיע את פיונגיאנג, אך זו מתנגדת להם בכל מקרה.

שר ההגנה של ארצות הברית מארק אספר אמר כי צבאות שתי המדינות יישארו בכוננות גבוהה למרות השעיית התרגילים, ודחה את הטענות שמדובר בוויתור לצפון. "אני רואה בזה צעד ברוח טובה למען השלום", אמר אספר לכתבים כשהכריז על המהלך לצד מקבילו הדרום קוריאני, ג'ונג קיונג-דו, במהלך כינוס אזורי בבנגקוק. "אני חושב שיצירת מקום נוסף לדיפלומטים שלנו כדי להגיע להסכם על פירוז חצי האי מגרעין היא חשובה מאוד", הדגיש.

שר ההגנה של ארה"ב מארק אספר לצד מקבילו הדרום קוריאני, בנגקוק, 17 בנובמבר 2019. AP
"מחווה של רצון טוב" שרי ההגנה של ארצות הברית וקוריאה הדרומית, בנגקוק, היום/AP

אספר אמר כי הוא מקווה שקוריאה הצפונית תגיב בחיוב למחווה ותשוב מיד לשולחן המשא ומתן ללא תנאים מוקדמים, אך תגובתה הייתה צוננת.

משטרו של קים ג'ונג און רואה בתרגילים הצבאים המשותפים של ארצות הברית וקוריאה הדרומית "הכנה לפלישה" ואמר כי הם פוגעים בסיכויי השיחות בין הצדדים. היום אמרה קוריאה הצפונית כי היא ניסתה לפרש את הקפאת התרגילים בדרך חיובית, אולם ציינה החלטה שהתקבלה לאחרונה באו"ם נגד מצב זכויות האדם בשטחה כהוכחה לכך שוושינגטון לא כנה בכוונותיה. היא תיארה את ההחלטה כתוצר של "מדיניות עוינת" של ארצות הברית שנועדה להפיל את משטרה, וקראה לה "פרובוקציה פוליטית" מצד ארצות הברית.

עוד בוואלה!

כשהוא רכוב על סוס, קים שלח מסר מאיים מהמקום הקדוש של משפחתו

לכתבה המלאה

פיונגיאנג מקצינה עמדות

בזמן שהמשא ומתן תקוע, קוריאה הצפונית שיגרה כמה טילים קצרי-טווח, ומומחים מזהירים כי היעדר הסכם משמעותי לבקרת נשק מאפשר לה להמשיך לייצר נשק גרעיני. הניסויים גם מדגישים את הקצנת העמדות בקוריאה הצפונית, לקראת דד-ליין שהציבה לארצות הברית לשנות את גישתה עד סוף השנה הנוכחית.

"אפילו אם יתקיים דיאלוג, סוגיית הגרעין לא תעלה על הפרק לפני שהנושא של הפסקת המדיניות העוינת של ארצות הברית יהיה על סדר היום על מנת לשפר את היחסים עמנו", מסר משרד החוץ של קוריאה הצפונית בהצהרה שפורסמה בסוכנות הידיעות הרשמית.

גם יפן הזהירה מפני אופטימיות יתר. "אף אחד לא יכול להיות אופטימי ביחס לקוריאה הצפונית", אמר שר ההגנה שלה, טארו קונו, שנועד עם עמיתיו מארצות הברית ומקוריאה הדרומית. הוא קרא לשלוש המדינות להבטיח שהן מוכנות מבחינה צבאית. "קוריאה צפונית שיגרה יותר מ-20 טילים השנה, כולל סוגים חדשים של טילים בליסטיים, כמו טיל המשוגר מצוללת".

טראמפ הפציר בקים לשוב לשולחן המשא ומתן. "אתה צריך לפעול במהירות, להגיע להסכם. ניפגש בקרוב", צייץ הנשיא בהודעה שבה דחה את הדברים הבוטים שאמרו בפיונגיאנג על יריבו הדמוקרטי ג'ו ביידן. הוא לא פירט.

קים ג'ונג און בעת ביקור באתר המעיינות החמים יאנגדוק, קוריאה הצפונית, 14 נובמבר 2019. רויטרס
מאשים את ארה"ב ב"פרובוקציה פוליטית". קים באתר המעיינות החמים יאנגדוק, השבוע/רויטרס

בוושינגטון, יריביו של נשיא ארצות הברית דונלד טראמפ מאשימים אותו בהיותו פשרן מדי מול קוריאה הצפונית, מבלי שהוא מקבל דבר בתמורה. טראמפ מתגאה בכך שקוריאה הצפונית עצרה את הניסויים בטילים בין-יבשתיים ואת הניסויים הגרעיניים, מה שהפחית משמעותית את הסיכויים לפרוץ מלחמה.

הוא נפגש עם קים שלוש פעמים, כולל לפסגה היסטורית וראשונה אי-פעם בין מנהיגים מכהנים של שתי המדינות, אך חרף מה שהם מתארים כיחסים חמים הושגה מעט מאוד התקדמות בין שתי המדינות, הנמצאות מבחינה טכנית במצב מלחמה. אחרי הפסגה הראשונה בסינגפור ביוני שעבר, טראמפ הכריז על תכניתו לעצור את התרגילים הצבאיים "הפרובוקטיביים והיקרים מאוד" עם קוריאה הדרומית.

בהמשך הבהיר צבא ארצות הברית כי זה נוגע רק לתרגילים גדולים בחצי האי, וכי ארצות הברית וקוריאה הדרומית ימשיכו באימונים משותפים מסוג אחר. התרגיל שהיה אמור להיפתח בימים הקרובים לא נחשב לאחד מאותם תרגילים גדולים בעיני וושינגטון וסיאול. היקפו כבר צומצם ב-2017.

(עדכון ראשון: 11:30)

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully