וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

"חורג מחופש הביטוי": מאסר על תנאי לברק כהן בפרשת "באים לבנקאים"

17.11.2019 / 12:45

על מוביל המחאה, שהורשע בהסדר טיעון בפגיעה בפרטיותה של מנכ"לית בנק לאומי לשעבר, הוטלו קנס והוצא לו צו הרחקה מרוסק עמינח ומשפחתה למשך חצי שנה. עונשים קלים יותר נגזרו על שני פעילים נוספים. "חופש הביטוי אינו לומר הכל", אמר השופט. כהן: "העונש - איזון ראוי"

צילום: יותם רונן, עריכה: טל רזניק

בית משפט השלום בתל אביב גזר היום (ראשון) על ברק כהן, מוביל מחאת "באים לבנקאים", מאסר על תנאי של שישה חודשים וקנס בגובה 20 אלף שקלים. כהן הורשע במסגרת הסדר טיעון בפגיעה בפרטיותה של מנכ"לית בנק לאומי לשעבר, רקפת רוסק עמינח. על נאשם נוסף - איליה מרשק, שהורשע גם הוא במסגרתם אותו הסדר - נגזרו חמישה חודשי מאסר על תנאי וקנס בגובה אלפיים שקלים. לשניים הוצא צו הרחקה למשך חצי שנה מרוסק עמינח, ומבני משפחתה. לגבי נאשם שלישי, משה מנקין, הוטל בהסכמה מאסר על תנאי.

האירועים שבגינם הורשעו השלושה הם חלוקת כרזות ליד בית הספר בו למדה בתה של רוסק עמינח, בהן נכתב כי "ד' לא אשמה שאמא פושעת", וכן אירוע בו התקשר כהן לאמה של רוסק עמינח ולגיסה.

"אין שום קשר בין הזכות לחופש ביטוי ובין פרסום מספר הטלפון של אדם וקוד השימוש במכשיר הטלפון", אמר השופט שמואל מלמד, בהתייחס לפעולותיהם של הנאשמים. "זו אינה מחאה, אלא פעולה שמטרתה אחת ויחידה - פגיעה בפרטיות. אין שום ערך לפרסום שיחת טלפון עם אישה מבוגרת וחולה מעבר לביוש אמה של המתלוננת (הכוונה לשיחה עם אמה של המתלוננת, רוסק עמינח, ד"ד). גם פגיעה בקטינים במסגרת המחאה אינה רלוונטית למחאה (הכוונה לפעולות שעירבו את ביתה של רוסק עמינח, ד"ד). היא אינה מהווה מחאה כלל ומטרתה לבייש את הקטינה עצמה, מתוך מחשבה שהמתלוננת תחוש מצוקה מהפגיעה בביתה ותשנה את מהלכה".

גזר דין נגד עו"ד ברק כהן בגין פרסומים בפייסבוק והעלאת סרטונים ליוטיוב בגנותו של שוטר, 28 בינואר 2018. יותם רונן
"יש לי גם מסר לראש הממשלה: אל תפחד מהליך משפטי, פחד זה לא דבר טוב". כהן/יותם רונן

עוד הוסיף השופט מלמד כי "בית המשפט סבור כי חופש הביטוי הוא בנשמת אפה של המדינה הדמוקרטית, אולם בית המשפט מצפה שהנאשם (כהן) יבין שמדובר בהתנהגות פסולה. חופש הביטוי אינו לומר הכל, אלא לומר מה שרלוונטי לעניין שבגינו מוחים. הכנסה של נושאים לא רלוונטיים, שכל מטרתם לבייש את מי שמוחים נוגדים, מובילה לזילות של חופש הביטוי".

את התיק ניהלו עורכי הדין דפנה יבין ואריאל שור מפרקליטות מחוז תל אביב (פלילי). במסגרת הסדר הטיעון שנחתם בפרשה בחודש מאי האחרון, נמחקו מרבית האישומים נגד כהן, מנקין ומרשק. בנוסף נמחקו לחלוטין מכתב האישום ארבעה מתוך שבעה נאשמים: אילן פלד, יגאל רמב"ם, ערן ורד ואמנון פורת.

עוד בוואלה!

יותר מכשולים מהזדמנויות: גנץ טרם ניצח, אבל נתניהו כבר הפסיד

לכתבה המלאה

כהן: "כתב האישום המקורי - בעל תשתית מופרכת"

"צריך להתייחס לא רק לגזר הדין, אלא לכתב האישום שהוגש במקור וכלל תשתית עובדתית שבחלקה היא מופרכת, ותשתית משפטית עוד יותר מופרכת", אמר כהן לאחר השמעת גזר הדין. "בסופו של דבר נשארנו עם הסכמה שהפגנה ליד בית הספר של בתה של מנהלת הבנק חורג מגבולות חופש הביטוי לעבר אחריות פלילית. בנסיבות האלה, עונש הרתעתי של מאסר על תנאי נראה לי איזון ראוי. יש לי גם מסר לראש הממשלה: אל תפחד מהליך משפטי, פחד זה לא דבר טוב".

מפרקליטות מחוז תל אביב נמסר כי "בית המשפט הטיל על הנאשם ברק כהן שהורשע בפגיעה בפרטיות, מאסר על תנאי, קנס וצו הרחקה למניעת הטרדה מאיימת למשך שנה. בתיק זה שורטטו קווים אדומים למחאה. בית המשפט קבע כי פעולותיו של הנאשם כלפי בני משפחתם של נושאי משרה ובפרט קטינים אינן מהוות מחאה לגיטימית אלא התנהגות פסולה של ביוש וביזוי שאין בינה לבין חופש הביטוי דבר".

מנכ"ל בנק לאומי, רקפת רוסקו עמינח, בית משפט השלום ת"א. יוני 2015. מגד גוזני
צו הרחקה ממנה ומבני משפחתה הוצא לפעילים. רקפת רוסק עמינח/מגד גוזני

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully