וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

דיוק, גמישות וכיפת ברזל אחת: כך צלחה ישראל את חיסול בכיר הג'יהאד

16.11.2019 / 15:45

שורת פעולות שהובילה קהילת המודיעין, בשילוב עם כוחות הביטחון, הובילו לחיסולו של בהאא אבו אל-עטא, באופן שלא יגרור את ישראל למלחמה כוללת. חופת האש, המודיעין האיכותי והיערכות מוקדמת הובילו ליצירת הלחץ על הג'יהאד שפנה להפסקת אש

צילום: רון אזולאי,קסם מקטובי,אמאד עמרה

טרם היציאה למבצע לחיסולו של בכיר הג'יהאד האסלאמי ברצועה, בהאא אבו אל-עטא, אמ"ן ושב"כ הציגו הערכות לדרג המדיני לפיהן ניתן יהיה לבצע את הסיכול הממוקד - סביב הנסיבות והמתחים שנוצרו ברצועת עזה. בהערכות הללו נטען כי ניתן יהיה לנהל סבב אלים עם הג'יהאד האסלאמי, וכי קיימת סבירות נמוכה מאוד לכך שחמאס יתערב וישגר רקטות. שאלת העיתוי הייתה חשובה מאין כמותה בהכנות לחיסול ובמוכנות לתהליך מורכב ורגיש ביותר.

הפעולה, שהציתה את סבב ההסלמה הנוכחי, היא למעשה הסיכול הממוקד השני מאז מבצע צוק איתן. לאל-עטא קדמו חלפן הכספים חאמד חודרי וכן ראאד אל עטר ומחמוד אבו שמאלה, שהיו דמויות מפתח ברצועת עזה ובעלי השפעה רבה על ביצוע פעולות טרור נגד ישראל.

האיום האלקטרוני: חמ"ל הסייבר של אגף התקשוב בצה"ל נחשף לראשונה. דובר צה"ל
ההערכות הוצגו לדרג המדיני על ידי אמ"ן ושב"כ/דובר צה"ל

הערכות אמ"ן ושב"כ נמצאו מדויקות ותואמות את המציאות. חמאס ישב על הגדר ולא התערב עד לליל שישי. ההבנה במערכת הביטחון לגבי הירי שבוצע הלילה (שבת) היא שככל הנראה הנהגת חמאס לא רצתה בו. גם מעורבות זו הייתה פועל יוצא מהלחץ הציבורי הפלסטיני והמחאה אלימה נגד מחמוד א-זהאר, שהגיע לנחם את משפחתו של בכיר הג'יהאד שחוסל. מחאה שהסתיימה בכך שמשלחת בכירי ג'יהאד מלווה באביו של אל-עטא התנצלו יחד בפני בכירי חמאס.

בהאא אבו אל-עטא לא היה מוחמד דף, הטרוריסט בעל שבע הנשמות, והוא אינו שווה בערכו לראש הזרוע הצבאית של החמאס אחמד ג'עברי שחוסל בשנת 2012, אך היה מכפיל כוח. בנקודת הזמן הזו, אל-עטא הוא מפקד חטיבה צפונית של הג'יהאד האסלאמי ברצועה, שהאפיל על המח"ט המקביל שלו בדרום ועל בכירי ארגונו בכלל ברצועת עזה. הוא היה דמות כריזמטית בארגון ומחוצה לו, שקראה תיגר על החמאס וערער את היציבות באופן שכרסם בתהליך ההסדרה ויצר זרמי עומק שערערו את כל מה שישראל ומצרים ניסו לבנות באזור. הוא שיחק באש תרתי משמע, ופיתח רעיונות לפיגועי טרור שיכלו להביא להסלמה רחבה עד כדי מלחמה ברצועת עזה.

מאז החיסול, בג'יהאד האסלאמי היו שרויים בהלם, אף על פי שאבו אל-עטא ידע היטב שהוא על הכוונת. על המצב שאפשר את הסיכול לא ניתן להרחיב בשלב זה בשל נסיבות ביטחוניות. פעילי הג'יהאד עסקו ביממה הראשונה שלאחר מכן בהתעשתות לצורך הפעלת תוכניות אש. הלחץ עליהם התגבר כשהם הבינו שהם בודדים מול ישראל במערכה מאחר והנהגת חמאס החליטה לעצום עיניים. עוד יממה עברה והג'יהאד לא הצליח לצבור הישגים, מה שהגדיל עוד יותר את הלחץ, במיוחד כשבדמשק ובטהרן שהשקיעו מיליוני דולרים ומשאבים בארגון הקיצוני בעזה וחיכו לשמוע על תוצאות.

עוד בוואלה!

הקשר עם התושבים, והימים ללא שינה: בחמ"ל עם בכיר פיקוד העורף

לכתבה המלאה
בהאא אבו על עטא בכיר הג'האד האסלאמי שחוסל, 12 בנובמבר 2019. צילום מסך
אינו שווה בערכו למוחמד דף. בהאא אבו אל-עטא/צילום מסך

במערכת הביטחון מציינים כי במהלך ביצוע התכנית, שזכתה לכינוי "חגורה שחורה", התממשו כמה תהליכים שהובילו לחיסולו של בכיר הג'יהאד. הראשון שבהם הוא המודיעין והביצוע. לא ניתן להרחיב כיצד מערכת הביטחון וגורמי המודיעין מצאו מבוקש בכיר בדירה בקומה עליונה בזמן אמת והצליחו לחסלו אותו מבלי להביא לפגיעה סביבתית ולהרג אזרחים: מרמת האימות המודיעיני בזמן אמת, בחירת החימוש המדויק וגודל ראש הנפץ הקרבי, אופן התקיפה והעיתוי.

התהליך השני הוא חופת אש. במבצע הופעל חמ"ל המיוחד בו ישבו גורמי המודיעין של צה"ל, יחד עם נציגי שב"כ, והצליחו לתרגם בזמן אמת גילוי וזיהוי של פעילי טרור בשטח ולסכל את פעילותם באש מדויקת. לא רק שהג'יהאד לא הצליח בימים שחלפו לגבות מישראל הישג דרמטי אחרי הסיכול הממוקד, הוא גם צבר הפסד מצטבר בכך שנהרגו למעלה מ-20 פעילים, מרביתם ממערך הרקטות.

העניין השלישי שצוין הוא המוכנות של אוגדת עזה לאופן שבו רצו פעילי הג'יהאד לגבות מחיר מאזרחי ישראל וצה"ל. בשונה מסבבי הלחימה בשנתיים האחרונות, הפעם אכפו החטיבות המרחביות באוגדת עזה משטר תנועות קפדני מאוד שהרחיק חיילים ואזרחים מקו המגע באופן שהיה מאפשר לג'יהאד לשגר טילי נ"ט ולבצע ירי צליפה. אפס נפגעים באזור הגבול למרות שהיו ניסיונות לשגר טילי נ"ט. קצין מנוסה וחכם באמ"ן הגדיר זאת היטב: "לא נעלמנו. נעלמנו להם".

סוללת כיפת ברזל בעיר אשדוד בזמן המתיחות מול רצועת עזה, 12 בנובמבר 2019. AFP, אתר רשמי
היקף היירוטים יותר מ-90%. כיפת ברזל בדרום/אתר רשמי, AFP

כיפת ברזל היא הנקודה הרביעית. היקף הירוטים עמד על כ-90%. ולבסוף התהליך החמישי - מתן הנחיות גמישות של פיקוד העורף והמשמעת האזרחית בזמן שמטחי הרקטות שוגרו לעבר היישובים והערים.
כל אלו יחד יצרו אבן ריחיים על צווארם של בכירי הג'יהאד שהעדיפו ללכת להפסקת אש על פני היגררות למערכה שבה צה"ל ושב"כ ממשיכים לגבות מהם מחיר כבד. זו ככל הנראה גם הייתה הסיבה לכך שמזכ"ל הג'יהאד האסלאמי ברצועה, זיאד נחאלה, התראיין והציג שורה של דרישות חלולות.

לצד זאת, חמאס אפשר לג'יהאד האסלאמי להתבוסס בדמו, ולא התערב בלחימה. הארגון החליש את הג'יהאד והכניס אותו ללחץ לסיום המערכה. זה לא בהכרח יהיה המצב בסבב הבא.

על פי ההערכות, הדימוי של חמאס נפגע בציבור הפלסטיני בעקבות הסבב הנוכחי. כארגון התנגדות וריבון, הוא מעוניין באהדת הקהל. מותם של פלסטינים יחייב אותו בתגובה ובגביית מחיר. לכן מצופה מהדרג המדיני והדרג הביטחוני הבכיר לא לעסוק בדברי רהב ולהשפיל אותו שיגררו אותו לכדי מעשה כפי שהתרחש בליל שבת. על פי ההערכות, חמאס עסוק בקידום תהליך ההסדרה, בהחזרת השליטה על המרחב, וייצוב ענייניו הפנימיים. לישראל המצב הוא נוח כדי שתוכל לעסוק בזירות רחוקות יותר, קטלניות ונפיצות לא פחות.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully