וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

חצי מדינה שותקה, חמאס ישב על הגדר: הסבב האחרון - תרגיל לקראת המערכה הבאה

14.11.2019 / 13:26

חמאס העדיף לתת לג'יהאד האסלאמי לשחרר קיטור ולמנוע מהעימות להסלים למערכה רחבה, בעוד צה"ל שמר על רמת מוכנות גבוהה ונתוני היירוט הגבוהים מדברים בעד עצמם. עם זאת, פיקוד העורף התעשת מאוחר מדי: אם כך קרה הפעם, מה יקרה בישראל כשתיפתח מלחמה עם חיזבאללה?

עריכה: שאול אדם

תהליך ההסדרה שהוביל הדרג המדיני עם חמאס בתיווך מצרים הכריע את הכף בסבב ההסלמה הזה. חמאס שהפך מארגון טרור לגורם שלטוני ברצועת עזה העדיף הפעם לשבת על הגדר כדי לקבל את מיליוני הדולרים ולהמשיך ולדאוג ליציבות יחסית עבור 1.8 מיליון פלסטינים שמצבם הכלכלי הידרדר משמעותית בשנים האחרונות, וזו אחת הסיבות העיקריות לכך ששלושת הימים האחרונים לא הפכו למערכה ונותרו בגדר מספר ימי קרב. למעלה מ-400 רקטות ששוגרו לעבר ישראל וכ-90% אחוזים מהם יורטו, 25 פעילי טרור נהרגו ועשרות מוקדי טרור - בהם מנהרות, בסיסים ימיים ואתרי ייצור רקטות הושמדו. חמאס העדיף לתת לפעילי הג'יהאד הפלסטיני לשחרר קיטור בתגובה לסיכול הממוקד ולאחר מכן להורות על עצירה, כשהמצרים מפעילים על שני הארגונים לחצים כבדים. אחרת המספרים היו גבוהים בהרבה - ובהתאמה גם הנזק והנפגעים בצד הישראלי.

טנקים וחיילי צה"ל בגבול רצועת עזה, 13 בנובמבר 2019. רויטרס
אוגדת עזה הפכה ללבנה חשובה בתכנית "חגורה שחורה". כוחות בגבול הרצועה, אתמול/רויטרס

טענה זו לא מפחיתה מרמת המוכנות והדריכות הגבוהה של צה"ל ושב"כ לתרחישים השונים: תחילתה בהוראה מפורשת וגלויה של הרמטכ"ל אביב כוכבי להכין את פיקוד הדרום למלחמה, לא פחות מכך. לאחר שהיחידות השונות עמדו בקיץ בקריטריונים, ניתן האור הירוק לשב"כ לאתר את חלון ההזדמנויות לסיכול הממוקד של בכיר הג'יהאד הפלסטיני בהאא אבו אל-עטא. היו מספר הזדמנויות אך בשב"כ ובצה"ל העדיפו לבחור את הרגע שיביא להכי פחות הרוגים בלתי מעורבים בטרור. הסיכול הממוקד בוצע בצורה מושלמת: שב"כ וחיל האוויר הוכיחו כי הם "עדיין בכושר" בכל מה שקשור למדיניות הסיכולים הממוקדים, אף שמאז מבצע "צוק איתן" לא באמת הביאו לידי ביטוי את המרדף אחרי הבכירים.

מיד לאחר מכן התעוררה מדינת ישראל לתוך הדרמה: חצי מדינה השתתקה בעקבות ההחלטות של צה"ל לאסור על יציאה למקומות העבודה ומוסדות החינוך. למה? כי חוסל מפקד החטיבה הצפונית של הג'יהאד הפלסטיני? מה יקרה בישראל כשתפתח מלחמה עם חיזבאללה, או, יתרה מכך, כשישראל בתרחיש קיצוני ביותר תחליט לתקוף מתקני גרעין באיראן? האם אז יעלו אזרחים על המטוסים בדרך ליעדים לחו"ל? במערכת הביטחון לקחו בחשבון אפשרות לתגובה חסרת פרופורציה מרצועת עזה. סוללות החץ ומערכת "שרביט קסמים" העלו את רמת הכוננות בימים האחרונים. יאמר לזכות פיקוד העורף שהוא התעשת ותיקן מהר מאוד את ההנחיות - אך כבר היה קשה להחזיר את הגלגל לאחור. לכן יש להדגיש כי בתחום העורף, היה זה למעשה סוג של תרגיל לקראת הדבר הגדול הבא, כמו תרחיש שבו מאות טילים עם ראשי קרב כבדים במיוחד יעופו לעבר גוש דן ויפגעו גם במתקנים אסטרטגיים.

עוד בוואלה!

הלנצח נאכל סבב? העתיד נטול הרקטות עדיין נראה רחוק

לכתבה המלאה

להתכונן לתרחישים שישראל לא הכירה

במישור המבצעי, רב-אלוף כוכבי קוצר שבחים רבים על הרף המבצעי הגבוה שהעמיד לפיקוד הדרום, ועל הדרישה לחזור לציד משגרי הרקטות. פתאום יש לחופת האש באוגדת עזה הרבה אבות, אבל איפה הם היו עד לפני שנה? מדוע הם לא דחפו לשמור את השריר של החמ"ל המיוחד הזה בדיוק כמו שרצה כוכבי? היכולת הזו, שהיא סוג של סיכול ממוקד נגד יעדי טרור זמינים, היא מכרעת במערכה רחבה, בטח במלחמה. אויבי ישראל בכלל הגזרות מבינים שישראל החזירה לקדמת הלחימה את היכולת המדויקת גם נגד פעילים שיצאו זה עתה מהבונקר על גבי אופנוע ונסעו להטעין עוד רקטות, נערכו לירי צליפה או שיגור טילי נ"ט או שניסו להעביר פקודות ממקום למקום. מדובר בכלי מחזק הרתעה, המקזז את יכולות האויב. את היכולת הזו יש להעתיק לכלל הגזרות התוססות.

הרובד הנוסף הוא מערך ההגנה האווירי. נכון שלא מדובר בתכניות האש של חיזבאללה ולא בכושר האש של חמאס, אך עדיין מדובר באתגר והעובדות בשטח מדברות בעד עצמן: כ-90% יירוט של האיומים שהיו אמורים לפגוע בעורף הישראלי. לשם הפרופורציה יש להדגיש כי היקף השיגורים במלחמה עם חיזבאללה יכול לחצות את רף האלף ביממה אחת. זה יהיה תרחיש שישראל לא הכירה, ולכן על מערך ההגנה האווירית צריך להתכונן.

יירוט מעל אשקלון, 14 בנובמבר 2019. רויטרס
יירוט של 90% מהאיומים. שמי אשקלון, הלילה/רויטרס

אוגדת עזה הפכה ללבנה חשובה בתכנית "חגורה שחורה". המטרה המיידית הייתה לצמצם עד כדי אפס את האפשרות שהג'יהאד הפלסטיני ינסה לפגוע בחיילי צה"ל או באזרחים שנעים לאורך הגבול, בניגוד גמור למה שהתרחש במאי 2019, עת שיגר הג'יהאד הפלסטיני טילי נ"ט על כלי רכב בעוטף עזה. משטר התנועות נאכף בהקפדה יתרה על ידי משטרה צבאית וקצינים מהחטיבות המרחביות, ולאחר מכן בוצעו תגבורים נקודתיים בתוך היישובים מחשש לחדירות מהשטח הפלסטיני. אולם, הג'יהאד הפלסטיני לא הצליח לממש יכולות מיוחדות כמו מנהרות, רחפנים, מטוסים לא מאוישים, חדירות ימיות או שיגורים לטווחים רחוקים - אף שיש לו את היכולות הללו.

כעת, עם כניסת הפסקת האש לתוקף והירידה ההדרגתית של הכוננות בעוטף עזה, יש להסתכל על המציאות לאורך הגבול, להיערך כבר עתה למערכה הבאה שתבוא על רקע המצב הנפיץ ברצועת עזה. נקודה אחרונה שחייבים לזכור: החזרה לתהליך ההסדרה מתאפשרת בזכות משא ומתן בין ישראל בתיווך מצרים לאסיר לשעבר והטרוריסט בהווה, מנהיג חמאס יחיא סינואר, ששוחרר בעסקת גלעד שליט.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully