וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הפסקת אש או הפתעה מהג'יהאד: היממה שתקבע את גורל ההסלמה

13.11.2019 / 22:53

המבצע לחיסולו של בכיר הג'יהאד האסלאמי בוצע בצורה מושלמת על ידי חיל האוויר והשב"כ, אך ברובד האסטרטגי לא יודעים איך ההסלמה תסתיים. כשבג'יהאד האסלאמי מתמודדים עם לחץ מבכירי הארגון, חמאס ומצרים - לא ברור עוד כמה זמן ימשיכו אזרחי ישראל להמתין במקלטים

צילום: לע"מ, עריכה: שאול אדם

הציבור מעוניין לדעת מתי יסתיימו ימי הקרב הללו וניתן יהיה לחזור לשגרה, והאמת היא שלדרג המדיני ולראשי מערכת הביטחון אין באמת תשובה ברורה לכך. מדוע? מפני שישראל נופלת לתוך הבור שנקרא "מנגנון סיום": יודעים כיצד להתחיל מערכות, להפתיע את האויב בעריפת ראש של ארכי-מחבל, אך מתקשים בהערכה כיצד ניתן יהיה לסיים את הסבב האלים הזה. כך היה במלחמת לבנון השנייה וכך היה בכל המבצעים שנערכו מאז ברצועת עזה - עופרת יצוקה, עמוד ענן והשיא היה במבצע צוק איתן, שנמשך 51 ימים.

ההכנות למבצע הסיכול הממוקד של מפקד החטיבה הצפונית בג'יהאד האסלאמי, אבו בהאא אל-עטא, החל אי שם בקיץ. הרמטכ"ל אביב כוכבי דרש סטנדרטים ברורים מאוד לקראת מלחמה. מפקד פיקוד הדרום וקצין האג"ם שלו לשעבר, אל"ם ישראל שומר, הגו את "בוחן פד"ם" (פיקוד הדרום) שבאמצעותו בדקו האם כלל היחידות שישתתפו בתרחיש הקיצוני עומדות בקריטריונים. לבסוף התקיים תרגיל משמעותי שבחן את אוגדת עזה והחטיבות המרחביות תחת תרחישים מגוונים, בדגש על ציד חוליות משגרי רקטות.

לוחמי הג'יהאד מסיירים במקום בו נהרג בהא אבו אל-עטא על צה"ל בעזה , נובמבר 2019. רויטרס
לוחמי הג'יהאד במקום שבו חוסל אבו בהאא אל-עטא/רויטרס

הסיכול הממוקד של אל-עטא לפני יומיים, שהתבסס על מידע מודיעיני של השב"כ ובוצע בצורה מושלמת על ידי חיל האוויר, היה האות ליישום ההכנות המשמעותיות שבוצעו מאז הקיץ. אוגדת עזה בפיקודו של תא"ל אליעזר טולדנו לחצה על הכפתורים הנדרשים וכלקח מחודש מאי 2019, הפעילה משטר חסימות מוקפד כדי למנוע חשיפת כלי רכב, חיילים ואזרחים לירי צליפה או לשיגורי נ"ט מרצועת עזה.

לאחר מכן, הכוחות בשטח עברו בהגנה לעסוק במתווה חדש כדי לא לספק מטרות לאויב. כוחות מיוחדים מחטיבת הקומנדו ומבית הספר למקצועות החי"ר תגברו את היישובים כדי למנוע אפשרות של חדירה מעל הקרקע או מתחתיה. במקביל, כוחות מחיל האיסוף הקרבי עיבו את נקודות התורפה בתצפיות ובאיסוף. חיל האוויר תגבר את השמיים ופתח אפשרויות רבות מסביב לשעון לתקיפת מטרות שאיתרו האוגדה - יעדי טרור שהותקפו בהנחיית מרכז האש של פיקוד הדרום ומנהלת המטרות המטכ"לית. מערך ההגנה אווירית נערך בהתאם וסיפק הגנה במשך יומיים, ויותר מ-90% הצלחה של יירוטי רקטות.

עוד בוואלה!

הנחיות פיקוד העורף: איפה אין לימודים ומהן ההגבלות לתושבים?

לכתבה המלאה
שוטרים מפנים נפל של רקטה בגבול רצועת עזה, 13 בנובמבר 2019. AP
שוטרים מפנים נפל רקטה בגבול עזה/AP

בזמן ש"חופת האש", מפקדת הציד של האוגדה, איתרה וחיסלה 22 פעילי טרור של הג'יהאד האסלאמי בתוך פחות מיומיים, דאגו מפקד חטיבת הצפונית אל"ם יואב ברונר ומפקד החטיבה הדרומית אל"ם לירון בטיטו לנוע בין מרחב הגבול ומפקדי הפלוגות והמג"דים לבין החמ"לים במפקדות כדי לשמור על רמה גבוהה של הגנה, ולתת פתרונות לבעיות שעלו בשטח.

מכונת האש ומנגנון ההגנה של אוגדת עזה מול הג'יהאד האסלאמי נראה כמכונה משומנת. יחד עם זאת, יכולות הג'יהאד האסלאמי לא משתוות ליכולות, לעוצמות ולארסנל הנשק של חמאס בים, ביבשה, באוויר ומתחת לפני הקרקע. לכן, יש להתייחס ליומיים האחרונים בפרופורציות הנכונות.

בין הג'יהאד לחמאס ומצרים

ברובד האסטרטגי, לעומת זאת, הדברים נראים קצת אחרת. הדרג המטכ"לי - שהמליץ על הסיכול הממוקד, והדרג המדיני - שאישר את הסיכול וידע היטב שקיימת אפשרות למערכה בעקבות הפעולה, לא באמת יודעים להצביע בשלב הזה על מנגנון מסוים.

מיד לאחר הסיכול אתמול (שלישי), טענו גורמים בצה"ל כי הג'יהאד האסלאמי ב"הלם". אולם, היום הודיעו כי הוא מתאושש ועשוי להפתיע בתכנית אש רקטית יצירתית. עד לכתיבת שורות אלה, צה"ל לא באמת הופתע מאף פעולה, בטח לא בהשוואה לתכניות האש של חמאס בעבר.

מזכ"ל הג'האד האסלאמי זיאד נחאלה בראיון לאל-מיאדין, 13 בנובמבר 2019. צילום מסך
זיאד נחאלה בראיון הלילה/צילום מסך

יש לא מעט מרכיבים שמכבידים על התהליך: מזכ"ל הג'יהאד האסלאמי זיאד נחלה, שנמצא בדמשק ומושפע מלחצי איראן, בכירים בזרוע הצבאית של הארגון בעזה שרוצים למלא את מקומו של הבכיר שחוסל, וחמאס שרוצה לשמר את ההסדרה עם ישראל ולמנוע מסוררים להרים ראש. מרכיב נוסף הוא מצרים, שיש לה השפעה רבה על הג'יהאד האסלאמי, אך עד כה לא מצאה את שביל הזהב להפסקת האש, וייתכן מאוד שיהיו הפתעות בטווח הנראה לעין.

במערכת הביטחון מעריכים כי בכירי הג'יהאד האסלאמי בעזה יפסיקו את השיגורים כשישיגו להישג. יש מי שטוענים כי הם מחפשים "תמונת ניצחון", ואחרים מעריכים כי מזכ"ל הג'יהאד האסלאמי בדמשק עדיין לא נתן אור ירוק להפסקת אש.

טנקים וחיילי צה"ל בגבול רצועת עזה, 13 בנובמבר 2019. רויטרס
טנקים וחיילי צה"ל בגבול עזה/רויטרס

היממה הקרובה תהיה משמעותית מפני שאם לא תהיה דעיכה בהיקף השיגורים לעבר העורף הישראלי, הדרג המדיני בישראל יידרש לאשר לצה"ל להפעיל מנופי לחץ נוספים על ארגון הג'יהאד האסלאמי. בינתיים, אזרחי ישראל, שחלקם ממתינים לסיום ימי הקרב בממ"ד, יכולים להתנחם בכך שצה"ל פוגע בצורה שיטתית ביכולות של ארגון הטרור ומחדד את חושיו לקראת מערכות גדולות יותר.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully