וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הכנסה נמוכה, תשלומי הורים גבוהים: הנתונים על ייקור המעונות נחשפים

13.11.2019 / 14:20

לפי נתוני מרכז המחקר והמידע של הכנסת חלה עלייה בתשלומים בשנת תש"ף. זאת בין השאר בשל החלטת ממשלה על קיצוץ רוחבי וירידה של 5% בסבסוד הממשלתי. יו"ר ועדת הכספים דרש מהאוצר והרווחה למצוא מימון חלופי תוך שבוע. כל הנתונים על העלאות המחירים - בפנים

צילום: ערוץ הכנסת, עריכה: אסף דרורי

ככל שההכנסה לנפש נמוכה יותר, העלייה בתשלומי ההורים גבוהה יותר - כל עולה מדוח של מרכז המחקר והמידע של הכנסת שפורסם הבוקר (רביעי). זאת לקראת הדיון שנערך היום בוועדת הכספים בנושא "ייקור שכר הלימוד במעונות ובמשפחתונים". העלייה בתשלומים בשנת תש"ף נובעת מעדכון תעריף שכר הלימוד, הנובע מעדכון המדדים של מרכיבי העלויות השונות וכן מהחלטת הממשלה על הפחתה רוחבית בתקציב משרדי הממשלה. בעקבות זאת, חלקה של המדינה בסבסוד שכר הלימוד במסגרות המפוקחות (מעונות יום ומשפחתונים) קטן.

אגף מעונות יום ומשפחתונים פועל לקידום תחום התעסוקה, בין היתר על ידי סבסוד ממשלתי, עבוד ילדי אימהות עובדות במסגרות החינוך המפוקחות. שכר הלימוד המרבי במסגרות אלו מפוקח על ידי המדינה ומתעדכן באמצעות "צו פיקוח על מחירי מצרכים מעונות יום ושירותים".

מעון אמונה פתח תקווה, נובמבר 2018. ראובן קסטרו
חלה עלייה במחירים משנת תש"ף/ראובן קסטרו

לפי הערכת האגף, בשנים 2015-2018 פעלו ברחבי הארץ כ-3,700 משפחתונים. בשנת הלימודים הנוכחית יפעלו 2,363 מעונות יום - גידול של כ-5% ביחס לשנת תשע"ח, בה פעלו 2,247 מעונות.
מנתוני הדוח עולה כי במעונות יום בניהול מלכ"ר חלה עלייה בתשלומי ההורים בסכום של 108-114 שקלים בחודש עבור ילד, ועלייה של 123-142 שקלים בחודש עבור תינוק בדרגות השתתפות 3-15. זאת, פרט לדרגות 11-12 בהן אין סבסוד ממשלתי.

במעונות היום שלא בניהול מלכ"ר חלה עלייה של 126-164 שקלים בחודש בתשלומי הורים עבור ילד ועלייה של 151-206 שקלים בחודש בתשלומים עבור תינוק בדרגות השתתפות 3-15. העלייה הגבוהה ביותר לילד היא בדרגה 8, בה ההכנסה לנפש היא 4,001-4,440 שקלים, ואילו העלייה הגבוהה ביותר לתינוק היא בדרגה 7, בהם ההכנסה לנפש היא 3,105-4,000 שקלים.

במשפחתונים המפוקחים חלה עלייה של 33-70 שקלים בחודש בתשלומי הורים עבור ילד, ועלייה של 34-82 שקלים בחודש עבור תינוק. כתוצאה מכך, ככל שהכנסה לנפש נמוכה יותר, העלייה בתשלומי ההורים הייתה גבוהה יותר.

עוד בוואלה!

מטחים בלתי פוסקים לעוטף עזה ולשפלה; הרוגים בתקיפות צה"ל

לכתבה המלאה

ירידה של 5% בסבסוד הממשלתי בתשלום שכר הלימוד

מניתוח הנתונים עולה כי חלקה של הממשלה בתשלום שכר הלימוד במעונות היום המופעלים על ידי מלכ"רים לילד ירד בכ-3-5 נקודות האחוז בדרגות סבסוד 3- 15. כך לדוגמה, בשנה שעברה, בדרגת סבסוד 3, בה ההכנסה לנפש היא עד 2,100 שקלים, השתתפה הממשלה ב-66% מהתשלום למעון היום. בשנה הנוכחית תשתתף הממשלה ב-61% מהתשלום. לעומת זאת, בשנת תשע"ט השתתפה הממשלה ב-37% מהתשלום, ואילו בתש"ף תשתתף ב-33%.

מעונות. אתר רשמי
מעונות/אתר רשמי

במהלך הדיון, חברי הוועדה מתחו ביקורת קשה על משרדי הרווחה והאוצר. יו"ר הוועדה, ח"כ משה גפני, אמר: "אני רוצה תשובה לשאלה המאוד פשוטה, למה אי אפשר לתת מענה לפגיעה הקשה הזו באוכלוסייה החלשה ביותר?! אנחנו דורשים שהקיצוץ ימומן בדרכים אחרות, ותמצאו דרך למנוע את עליית המחירים במעונות. אנחנו מבקשים תשובה תוך שבוע".

נציג משרד הרווחה מסר כי "אנחנו מנסים לעשות את המיטב שהפגיעה בשכבות החלשות, 3-5 תהיה הכי נמוכה. בתוך המסגרת הזו, נפרסם בימים הקרובים דרגות סבסוד מעודכנות, כך שתהייה פגיעה מינימלית בשכבות החלשות. זה יחול רטרואקטיבית. אם התוספת הכי גבוה בטבלה הייתה 142 שקלים, העלות החדשה תהיה פחות מ-100 שקלים".

(עדכון ראשון: 09:36)

מעונות. אתר רשמי
מעונות/אתר רשמי
מעונות. אתר רשמי
מעונות/אתר רשמי

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully