וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

רק דבר אחד בטוח אחרי הבחירות בספרד: הימין הקיצוני הפך לכוח משמעותי

11.11.2019 / 21:08

"ווקס" הפכה לשלישית בגודלה בפרלמנט לאור התנגדותה התקיפה לבדלנות בקטלוניה. היא רוצה לעצור את ההגירה ולבטל חוקים למען שוויון מגדרי, תוך שהיא מגייסת את תומכיו של הרודן לשעבר פרנקו. מנהיגה רוצה ב"לידתה מחדש" של המדינה, שעשויה ללכת לבחירות נוספות בקרוב

צילום: רויטרס, עריכה: שאול אדם

מפלגת הימין הקיצוני "ווקס" הפכה היום (שני) לשלישית בגודלה בפרלמנט של ספרד, כשיותר מהכפילה את כוחה בהשוואה לבחירות הקודמות באפריל. היא קיבלה 52 מושבים, לעומת 24 שהיו הישגה בעת הופעת הבכורה שלה בבית המחוקקים במדריד. זאת הייתה הפעם הראשונה שבה מפלגת ימין קיצוני זוכה ביותר ממושב אחד הפרלמנט מאז שובה של ספרד לדמוקרטיה בתום שלטונו של פרנסיסקו פרנקו.

המפלגה הוקמה ב-2013 בידי חברים לשעבר במפלגת העם השמרנית. המצע שלה הוא אנטי-מוסלמי, לאומני, אנטי-פמיניסטי, אירוסקפטי, שמרני חברתי, ליברלי כלכלי ואנטי-בדלני. דריסת הרגל הראשונה שלה הייתה בעת הבחירות המחוזיות באנדלוסיה, בדצמבר האחרון, אז זכתה ב-12 מושבים.

היא בעלת בריתן של תנועות לאומניות אחרות ברחבי אירופה, בראשן מפלגות הימין הקיצוני באוסטריה, בדנמרק, בצרפת, בגרמניה ובאיטליה.

מנהיגה של ווקס, סנטיאגו אבאסקל יום לאחר הבחירות הכלליות, במדריד, ספרד, 11 בנובמבר 2019.. אתר רשמי
הרטוריקה של ווקס נוגעת ב"לידה מחדש" של ספרד. אבסקל, יום לאחר הבחירות הכלליות/אתר רשמי

אחד מעקרונות היסוד של המפלגה הוא "מרכוז מחדש": כתיבה מחדש של החוקה על מנת לבטל את האוטונומיות והפרלמנטים המחוזיים. העמדה זכתה לתמיכה גוברת בעקבות משאל העם שקיימו הבדלנים בקטלוניה ב-2017, חרף פסיקות בתי המשפט שקבעו כי הוא אינו חוקי, והמהומות שפרצו במחוז שבצפון-מזרח המדינה בעקבות עונשי המאסר שנגזרו על מנהיגי הבדלנים בחודש שעבר.

במפלגה תקפו את הממשלה הסוציאליסטית על הסכמיה עם הבדלנים כדי שאלו יגבו אותה, ועל כך שנכשלה בהשלטת הסדר בקטלוניה. היא גם ניצלה את ההתנגדות בקרב חלקים מהציבור על הוצאות שרידיו של פרנקו מהקבר בחודש שעבר. המורשת של הרודן עדיין מפלגת את האומה הספרדית, גם 44 שנה אחרי מותו, ועד לאחרונה ספרד נתפסה כמי שחסינה להתחזקות המחודשת של הימין הקיצוני בהשוואה ליתר מדינות מערב אירופה.

הרטוריקה של ווקס נוגעת ב"לידה מחדש" של ספרד, כשמנהיגה סנטיאגו אבסקל מזכיר את יסודות האידיאולוגיה הפשיסטית, בזמן שתומכי פרנקו מצטרפים לשורותיו.

עוד בוואלה!

סבא"א: זוהו שרידי אורניום באתר לא מוכרז באיראן

לכתבה המלאה
מנהיגה של ווקס, סנטיאגו אבאסקל מתקבל בתושאות לאחר תוצאות הבחירות הכלליות ספרד 11 בנובמבר 2019.. אתר רשמי
מנהיגה של ווקס, סנטיאגו אבסקל מתקבל בתשואות לאחר תוצאות הבחירות הכלליות ספרד, היום/אתר רשמי

ראש הממשלה הסוציאליסטי, פדרו סנצ'ס, לקח הימור כשקיים בחירות כלליות בפעם השנייה בתוך כחצי שנה, שהסתיימו ללא מנצח ברור פרט להתחזקות הימין הקיצוני.

סנצ'ס עומד בפני משימה קשה להרכיב ממשלה, לאור העובדה שהן לגוש השמאל והן לגוש הימין אין מספיק מושבים, על אף שהסוציאליסטים נותרו המפלגה הגדולה ביותר. הימין הקיצוני ניצל את קריסת מפלגת הימין-מרכז סיודאדנוס, שצנחה מ-57 מושבים לעשרה בלבד, ועתה המשימה להקמת קואליציה נראית קשה עוד יותר מאשר באפריל.

גם אם סנצ'ס ו-120 המושבים של מפלגתו יחברו למפלגת השמאל הקיצוני פודמוס, לא יהיה להם רוב בפרלמנט בין 350 המחוקקים. במהלך המשא ומתן האחרון קרסו השיחות בין הסוציאליסטים לפודמוס, שירדו בשבעה מושבים וסיימו כמפלגה הרביעית בגודלה עם 35 מושבים, אך מנהיג השמאל הקיצוני פבלו איגלסיאס אמר כי הוא מוכן לפתוח בשיחות חדשות. הוא קרא לשמאל להתאחד הפעם.

הצבעה באחת מהקלפיות במדריד 10 בנובמבר 2019. רויטרס
ראש הממשלה לקח הימור כשקיים בחירות כלליות בפעם השנייה בתוך כחצי שנה. קלפי במדריד, אתמול/רויטרס

אחרי הבחירות באפריל, המפלגה כרתה בריתות עם השמרנים ועם סיודאדנוס כדי לשלוט ברשויות המקומיות, כולל בבירה מדריד או במורסיה, על בסיס העיסקה הראשונה ביניהן באנדלוסיה. המפלגה הצליחה לבטל את אחת מתכניות הדגל של הממשל הקודם במדריד - אזור המוגבל לתנועת כלי רכב על מנת לצמצם את הזיהום הכבד בבירת ספרד - במסגרת ההסכם.

מבחינה כלכלית, דוגלת המפלגה במצע אולטרה-ליברלי: היא תומכת בצמצום בחצי של מס ההכנסה הגבוה ביותר ל-15%, בהפחתת המסים על תאגידים ובביטול מס הון ומס ירושה. היא אף מציעה להפריט באופן חלקי את מערכת הפנסיות הממשלתית.

כמה סקרים זיהו את מנהיג המפלגה אבסקל כמנצח של העימות האחרון לפני הבחירות, כשהוא העביר חלקים ממסרי הקמפיין שלו הנוגעים להגירה, לאחדות ספרד ולהוצאות הציבוריות, כמעט ללא אתגר מצד ארבעת יריביו המרכזיים. במערכת הבחירות הקודמות נאסר על המפלגה להשתתף בדיונים הטלוויזיוניים, אז כשאבסקל הופיע לראשונה על המסכים, כ-8.2 מיליון איש צפו בו.

גירוש מהגרים וסגירת מסגדים

אבסקל, בן 43, הוא יליד חבל הבאסקים. בדומה לרטוריקה של נשיא ארצות הברית דונלד טראמפ נגד מהגרים, הוא קרא לבנות חומה סביב שתי המובלעות הספרדיות באפריקה, סאטוה ומלייה, שאותה תממן מרוקו. "אני תומך באפליה", אמר בריאיון שהעניק לערוץ מקומי באנדלוסיה ב-2017.

עיקרי מצע מפלגתו מתמקדים בהגברת המאמצים הדיפלומטיים להחזרת גיברלטר לספרד, ביטול החוק האוסר על סמלים מתקופת פרנקו וכן החזרת הפיצויים לקורבנות הדיקטטורה, איסור על הליכים רפואיים תחת מערכת הבריאות הציבורית כמו שינוי מין והפלה, ביטול חוק האלימות המגדרית, העברת חוק להגנה על קרבות שוורים, גירוש מהגרים חוקיים שביצעו עבירה וכן סגירת מסגדים "קיצוניים".

  • עוד באותו נושא:
  • ספרד

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully