וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ספרד בוחרת בפעם הרביעית ב-4 שנים. הפלונטר לא צפוי להיפתר

אחרי שראש הממשלה הסוציאליסטי נכשל בהקמת הממשלה, הולכת הממלכה לקלפיות בפעם השנייה בתוך כחצי שנה, אך המפה הפוליטית צפויה להיות מפולגת עוד יותר. הימין הקיצוני יתחזק לאור המשבר בקטלוניה, בעוד שלאף אחד מהגושים לא צפוי להיות רוב

צילום: רויטרס, עריכה: טל רזניק

האזרחים בספרד חוזרים היום (ראשון) לקלפיות כדי להצביע בבחירות לפרלמנט, בפעם הרביעית בתוך ארבע שנים. עם זאת, הסקרים מצביעים על כך שהמפה הפוליטית לא צפויה להשתנות הרבה, כשגם מפלגות השמאל וגם מפלגות הימין לא ישיגו רוב שיאפשר להן הקמת ממשלה.

לפי סקר הסקרים של עיתון "אל פאיס", המבוסס על עשרות סקרי דעת קהל, הבחירות השניות בתוך שבעה חודשים יתרמו מעט מאוד לניפוץ הקיפאון ארוך השנים. במקום זאת, המפה הפוליטית תהיה מורכבת עוד יותר, כשיש סיכוי של 60% שהשמאל והימין לא יצליחו לזכות ב-176 המושבים הדרושים לרוב בפרלמנט המונה 350 מושבים.

37 מיליון מתוך 46.7 מיליון אזרחי המדינה בעלי זכות הצבעה, אך יש חשש לאחוזי הצבעה נמוכים לאור המיאוס של האזרחים מהפוליטיקה. לפי הסקרים, עד כ-35% מבעלי הבוחרים הפוטנציאליים עשויים שלא להגיע לקלפיות, שייפתחו בשעה 9:00 וייסגרו בשעה 20:00. לאחר פרסום המדגמים, התוצאות הראשונות צפויות להגיע בתוך כמה שעות. בנוסף לכך הסקרים מראים כי קרוב לשליש מהמצביעים אינם בטוחים עוד למי הם יצביעו בקלפי.

ראש ממשלת ספרד פדרו סנצ'ס (באמצע) לצד מנהיג המפלגה השמרנית פבלו קסדו (משמאל) ומנהיג הימין הקיצוני סנטיאגו אבסקל, בעימות טלוויזיוני, 4 בנובמבר 2019. רויטרס
סנצ'ס/רויטרס

המפלגה הסוציאליסטית, בראשות ראש ממשלת ספרד פדרו סנצ'ס, צפויה להיות הגדולה ביותר עם 117 מושבים, אך יהיה זה מתחת ל-123 המושבים שקיבלה בבחירות האחרונות באפריל. יריבתה העיקרית, מפלגת העם השמרנית, צפויה להתחזק משמעותית עם 92 מושבים, לעומת 66 המושבים שהיו ברשותה בפרלמנט היוצא. במקביל, מפלגת הימין הקיצוני "ווקס", שנכנסה לראשונה לפרלמנט בבחירות הקודמות, צפויה להגדיל את כוחה כמעט פי שניים, מ-24 ל-46 מושבים. בכך היא תעקוף את מפלגת השמאל הקיצונית פודמוס ואת מפלגת סיודאדנוס מהמרכז-ימין בדרך להיות המפלגה השלישית בגודלה.

תוצאות כאלו עשויות להביא לשחזור של התסריט מאפריל. בהיעדר רוב אחרי הבחירות האחרונות, נזקקו הסוציאליסטים לתמיכה של מפלגות אחרות בכדי להקים ממשלה. ממשלה שמאלית נראתה כאפשרות ממשית בזכות 42 המושבים של פודמוס ושל מפלגות לאומיות ואזוריות קטנות יותר, במקביל לקריסת המפלגה השמרנית.

עם זאת, המשא ומתן בין הסוציאליסטים לפודמוס, בעלי בריתם הטבעיים ביותר עלה על שרטון בגלוי אחרי ששני הצדדים לא הסכימו על המתווה הממשלתי. בין היתר, סנצ'ס סירב לכלול בממשלה את מנהיג פודמוס, פבלו איגלסיאס, בשל תמיכתו בקיום משאל עם על עצמאות קטלוניה. ללא גיוסם של כוחות פוליטיים אחרים, פקע ב-23 בספטמבר משך הזמן שניתן להקמת ממשלה חדשה, והפרלמנט פוזר שוב.

עוד בוואלה!

סוף לסאגה הספרדית: שרידיו של הרודן פרנקו הוצאו מהקבר

לכתבה המלאה
עצרת תמיכה במפלגת הימין הקיצוני של ספרד בכיכר במדריד, 8 בנובמבר 2019. רויטרס
עצרת תמיכה במפלגת הימין הקיצוני של ספרד בכיכר במדריד/רויטרס

בארבע השנים האחרונות הבחירות בספרד הניבו ממשלות מיעוט או ממשלות קצרות מועד, לאור תום עידן שליטת שתי המפלגות המרכזיות, הסוציאליסטים והשמרנים. לפי הסקרים, יהיו להן מספיק מושבים יחד כדי להקים ממשלה, אך שתיהן התנגדו בפומבי ל"קואליציה גדולה", כפי שמכונה הברית בין מפלגות השמאל והימין המתונות.

קטלוניה במרכז סדר היום

כמה סקרים שפורסמו לאחרונה הראו כי התמיכה בימין הקיצוני גברה מאז התפרצות המחאות בקטלוניה, שגלשו לעתים לאלימות, בעקבות עונשי המאסר שנגזרו על תשעה ממנהיגי הבדלנים במחוז בחודש ספטמבר על חלקם המשאל העם ב-2017. ההפגנות סיפקו ככל הנראה דלק למפלגות מימין, המפצירות בממשל המרכזי לנקוט קו קשה יותר מול הבדלנים במחוז שבצפון-מזרח המדינה.

בברצלונה, בירת קטלוניה, התכנסו אמש אלפי מפגינים לעצרת תמיכה בעצמאות קטלוניה, כשהם מנופפים בדגלי המחוז ושרים "חירות לאסירים הפוליטיים". בהפגנה של הקבוצה הבדלנית CDR, התומכת בפעולה ישירה כמו חסימת כבישים, מאות מפגינים ניסו להגיע למטה משטרת ספרד, אחת מנקודות העימות המרכזיות בחודש שעבר, אולם הם נחסמו בידי השוטרים.

בין הצדדים נרשמו רגעים מתוחים, כשמפגינים עם מסיכות השליכו ביצים וחפצים אחרים על המשטרה וניסו לחסום את הכביש עם פחי אשפה, תוך שהם שרים את ההמנון המקומי. השוטרים רדפו אחריהם ברחבי הרחובות של ברצלונה עד שהם התפזרו.

"עלינו להיות יצירתיים, עלינו לעשות דברים כדי להשפיע על העולם", אמרה ג'וביטה מזקיטה, בת 69, שהשתתפה בהפגנה של הארגון "צונאמי דמוקרטי". היא שיבחה את יוזמות המחאה שלו, כולל זו ששיבשה את התנועה בנמל התעופה של ברצלונה באמצע החודש שעבר. היא טענה כי לא לוקחים בחשבון את הבדלנים בשאר חלקי ספרד.

עצרת מחאה של תומכי עצמאות קטלוניה בברצלונה, לקראת הבחירות לפרלמנט של ספרד, 9 בנובמבר 2019. רויטרס
עצרת מחאה של תומכי עצמאות קטלוניה בברצלונה, אתמול/רויטרס

בעצרת שקיים בברצלונה ביום שישי אמר ראש הממשלה כי הצבעה למפלגתו היא הדרך היחידה לסיים את השיתוק הפוליטי, תוך בלימת מפלגת הימין הקיצוני. "לאלו שהצביעו למפלגה הסוציאליסטית ועכשיו מתלבטים אם להצביע לה גם ביום ראשון, אנו אומרים להם שנאפשר הפעם להקים את הממשלה שצריכה ספרד", אמר סנצ'ס. התסיסה בקטלוניה, שתפסה חלק נכבד מהקמפיין, פגעה בפופולריות של סנצ'ס.

ראש ממשלת ספרד פדרו סנצ'ס בעצרת בחירות בברצלונה, 8 בנובמבר 2019. רויטרס
ראש ממשלת ספרד בעצרת בחירות בברצלונה/רויטרס

מנגד, בעצרת במדריד הבהיר מנהיג השמרנים פבלו קסאדו כי הוא רוחש כבוד לסיודאדנוס ו-ווקס, אך קרא למצביעי העבר למפלגה לשוב לחקה כדי להימנע מפיצול קולות הימין. הוא הטיל את האשמה בשיתוק הנוכחי של המדינה ובאלימות בקטלוניה על סנצ'ס, והזהיר כי עתידה של האומה הספרדית כולה מונח על הכף.

"אנו זקוקים לתמיכה שלכם ביום ראשון בכדי להפיל את סנצ'ס, לחזור להתקדמות כלכלית ולהגן על האחדות הלאומית", אמר.

רוחו של פרנקו

ווקס, מפלגת הימין הקיצוני הראשונה שנכנסת לפרלמנט מאז נפילת הדיקטטורה של פרנסיסקו פרנקו לפני ארבעה עשורים, צפויה להתחזק גם בזכות פרשת הוצאת שרידיו מהקבר בחודש שעבר בלחץ הממשלה הסוציאליסטית.

מנהיג המפלגה, סנטיאגו אבסקאל, הבטיח באירוע סיום הקמפיין להשעות את האוטונומיה שממנה נהנית קטלוניה ולאסור על קיומן של מפלגות בדלניות אם ייבחר. "אנו עומדים בפני מצב חירום לאומי אמיתי בקטלוניה", אמר. "זאת משום מי שתומך בהפיכה (נגד ספרד) שולט על הממשלה הקטלאנית.

לוסיה רודריגס-חוראדו, סטודנטית בת 18 שנכחה בעצרת, אמרה שהיא תצביע לווקס משום שהיא רואה בה את המפלגה היחידה שיכולה להגן על הריבונות הלאומית. "אנחנו רק רוצים שהבעיה בקטלוניה תיפתר ובעד השבת האחדות הלאומית", אמרה. בשל החשש מפני שיבושים בהצבעה על ידי פעילים בדלנים, המשטרה פרסה אלפי כוחות נוספים במחוז העשיר ביותר בספרד.

"לא חייבים להסכים על הכול"

גם בשמאל חוששים מאובדן קולות בעקבות הקמתה של מפלגה חדשה, על ידי איניגו ארחון בן ה-35, שהיה סגן מנהיג מפלגת פודמוס בעבר. על אף שהמפלגה, "מאס פאיס" (יותר מדינה), זוכה בסקרים לאחוזי תמיכה חד-ספרתיים ורצה רק בשליש ממחוזות ספרד, היא צפויה לגזול מושבים הן מפודמוס והן מהסוציאליסטים.

הוא דחה את הטענות על כך שהוא עשוי לפלג, ועל הדרך גם לפגוע, בקולות השמאל. "אנחנו הולכים לתווך בהקמתה של ממשלת שמאל", אמר. "אנחנו לא חייבים להסכים על הכול".

מאז שסנצ'ס עלה לשלטון ביוני 2018, לאחר הפלת ממשלת השמרנים בראשות מריאנו ראחוי בשל פרשת שחיתות גדולה, הוא לא נהנה מרוב. ממשלתו הראשונה נשענה על תמיכה מבחוץ של פודמוס ושל המפלגות הקטלאניות והבסקיות, אך אלו סירבו לתמוך בהצעת התקציב שלו בפברואר 2019 ומאז נגררה הכלכלה הרביעית בגודלה בגוש האירו לשתי מערכות בחירות רצופות.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully