וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

בחירות בספרד: המפלגה הסוציאליסטית ניצחה, התחזקות לימין הקיצוני

לאחר ספירת 99.9% מהקולות במדינה, עולה כי מפלגת הפועלים של ראש הממשלה סנצ'ס השיגה 120 מושבים בפרלמנט, ירידה של 3 מושבים מהבחירות הקודמות באפריל, ועדיין פחות מ-176 המושבים הדרושים להקמת ממשלה. מפלגת הימין הקיצוני "ווקס" התחזקה והפכה לשלישית בגודלה

צילום: רויטרס, עריכה: שאול אדם

פדרו סנצ'ס, מנהיג המפלגה הסוציאליסטית הספרדית וראש הממשלה, ניצח הלילה (שני) בבחירות בספרד, זאת לאחר ספירת 99.9% מהקולות במדינה. מהספירה עולה כי מפלגתו השיגה 120 מושבים בפרלמנט, מתוך 350, ירידה של שלושה מושבים מהבחירות הקודמות באפריל ועדיין פחות מ-176 המושבים הדרושים להקמת ממשלה. בנוסף, מפלגת הימין הקיצוני "ווקס" התחזקה משמעותית והפכה למפלגה השלישית בגודלה.

עם זאת, תוצאות הבחירות לא מאפשרות לאף אחד מהגושים רוב להקמת קואליציה, מה שעלול להמשיך את הקיפאון במדינה, שנכנסה למערכת הבחירות הרביעית בתוך ארבע שנים בלבד והשנייה בתוך שבעה חודשים. בהינתן והסיטואציה הפוליטית לא תשתנה, בספרד צפויים שבועות רבים, ואולי אף חודשים, ללא ממשלה חדשה.

לאחר פרסום התוצאות סנצ'ס אמר כי "כך או אחרת, נקים ממשלה פרוגרסיבית ונתגבר על הקיפאון הפוליטי. לשם כך אנו קוראים לכל המפלגות, פרט לאלה שפועלות נגד דו קיום ומטפחות שנאה". סנצ'ס אף איבד את השליטה בסנאט.

הפרלמנט החדש, שיתכנס בתחילת דצמבר, יכלול בסך הכול 16 מפלגות, כולל כמה מפלגות מחוזיות וכן את המפלגה הבדלנית מקטלוניה CUP.

ראש ממשלת ספרד פדרו סנצ'ס בעצרת בחירות במדריד לאחר נצחונו, 11 בנובמבר 2019. רויטרס
סנצ'ס בעצרת הניצחון במדריד, הלילה/רויטרס

מפלגת העם השמרנית (PP) הגיעה למקום השני, בעיקר על חשבון מפלגת הימין-מרכז סיודאדנוס, שצנחנה מ-57 מושבים לעשרה בלבד. עם זאת, אחד הפתרונות הפוטנציאליים לביטול הקיפאון הפוליטי כוללים את חיבור בין מפלגת הימין-מרכז, לצד המפלגות האזוריות. "סנצ'ס הפסיד, עכשיו יהיה לו הרבה יותר קשה להקים ממשלה", טען מנהיג המפלגה פבלו קסדו. לדבריו, "ספרד לא יכולה להמתין עוד, אבל היא לא יכולה להיות בת ערובה של האינטרסים המפלגתיים של סנצ'ס".

מנהיג הימין הקיצוני, סנטיאגו אבסקאל, הבטיח באירוע סיום הקמפיין להשעות את האוטונומיה שממנה נהנית קטלוניה ולאסור על קיומן של מפלגות בדלניות אם ייבחר. המפלגה זכתה ב-52 מושבים, לעומת 24 המנדטים אליהם הגיעה בפרלמנט באפריל.

מדובר בהישג משמעותי עבור מפלגת "ווקס", שנכנסה לפרלמנט בבחירות הקודמות לראשונה מאז נפילת הדיקטטורה של פרנסיסקו פרנקו לפני ארבעה עשורים. התחזקותה מגיעה על רקע פרשת הוצאת שרידיו מהקבר בחודש שעבר, בלחץ הממשלה הסוציאליסטית. אבסקאל אמר כי הוא מוכן לעבוד כדי להקים "אלטרנטיבה פטריוטית" עבור ספרד.

"כיום ווקס לא יכולה לשלוט, אבל בעתיד - היא צומחת!", אמרה כריסטינה מרטינז, תומכת של המפלגה ועורכת דין בת 25, שהשתתפה בעצרת.

עוד בוואלה!

סופת ציקלון עוצמתית פגעה בהודו ובנגלדש; לפחות 13 נהרגו

לכתבה המלאה
ראש ממשלת ספרד פדרו סנצ'ס בעצרת בחירות במדריד לאחר נצחונו, 11 בנובמבר 2019. רויטרס
ניצחו, אך דעכו. תומכי המפלגה הסוציאליסטית, הלילה/רויטרס

כמה סקרים שפורסמו לאחרונה הראו כי התמיכה בימין הקיצוני גברה מאז התפרצות המחאות בקטלוניה, שגלשו לעתים לאלימות, בעקבות עונשי המאסר שנגזרו על תשעה ממנהיגי הבדלנים במחוז בחודש ספטמבר על חלקם במשאל העם ב-2017.

בספרד לא הייתה ממשלה יציבה מאז שנת 2015. שתי המפלגות הגדולות - הסוציאליסטים והשמרנים - התנגדו בפומבי ל"קואליציה גדולה", כפי שמכונה הברית בין מפלגות השמאל והימין המתונות. אחת האפשרויות הקלושות הועמדות בפניו של סנצ'ס הן הקמת ממשלת מיעוט בתמיכת המחוקקים הבדלניים, אולם זה נראה תרחיש לא סביר לאור המתיחות עם קטלוניה.

סנטיאגו אבסקאל, מנהיג מפלגת הימין הקיצוני בספרד ווקס, 11 נובמבר 2019. רויטרס
יותר מהכפיל את כוחו. אבסקאל באירוע מפלגת ווקס, הלילה/רויטרס

היעדר הרוב לאף אחד מהגושים עלול להביא לשחזור של התסריט מאפריל, אז נזקקו הסוציאליסטים לתמיכה של מפלגות אחרות כדי להקים ממשלה. אולם, בסיבוב הקודם המשא ומתן בין הסוציאליסטים לבין פודמוס, בעלי בריתם הטבעיים ביותר, עלה על שרטון בגלוי אחרי ששני הצדדים לא הסכימו על המתווה הממשלתי. בין היתר, סנצ'ס סירב לכלול בממשלה את מנהיג פודמוס, פבלו איגלסיאס, בשל תמיכתו בקיום משאל עם על עצמאות קטלוניה.

(עדכון ראשון: 10.11, 21:28)

הצבעה לבחירות בספרד 
באחת מהקלפיות בסביליה 10 בנובמבר 2019. רויטרס
מצביעים בסביליה/רויטרס
הצבעה באחת מהקלפיות במדריד 10 בנובמבר 2019. רויטרס
מצביעים במדריד, היום/רויטרס

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully