וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

דיווח: הפלגים בעיראק סיכמו על תמיכה ברה"מ אחרי תיווך איראני

בסוכנות הידיעות הצרפתית דווח כי סולימאני נפגש עם מנהיגים בכירים במדינה, והפעיל עליהם לחץ כדי שאלו יפעלו נגד ההפגנות. ראש הממשלה, מצדו, הודה כי נעשו טעויות והבטיח לפעול מען שיפור חיי האזרחים

צילום: רויטרס

הפלגים הפוליטיים בעיראק הגיעו להסכמות להגנה על ממשלתו של ראש הממשלה עאדיל עבד אל-מהדי מול ההפגנות הפוקדות את הבירה בגדאד ואת דרום המדינה בשבועות האחרונים - כך דווח היום (שבת) בסוכנות הידיעות הצרפתית. ההסכם הוא תוצאה סדרה של פגישות, כולל כינוסים שהוביל גנרל קאסם סולימאני, מפקד כוח קודס במשמרות המהפכה של איראן. הוא נפגש עם המנהיגים הבכירים בעיר נג'ף ובבגדאד, והגביר עליהם את הלחץ לסגור את השורות סביב ראש הממשלה.

גורם שנכח בכמה מהפגישות אמר לסוכנות הידיעות הצרפתית כי סולימאני נפגשגם עם המטיף השיעי הבכיר מוקתדא א-סאדר, שגיבה בפומבי את ההפגנות, ועם מוחמד רידא סיסתאני, בנו של איש הדת השיעי הבכיר ביותר בעיראק, אייתוללה עלי סיסתאני. הגורם אמר כי "במהלך הישיבות הללו הוסכם כי אל-מהדי יישאר בתפקיד". בדרשת יום השישי שלו אתמול, קרא סיסתאני לאליטה הפוליטית למצוא פתרון למשבר ללא שפיכות דמים.

המנהיג העליון של איראן עלי חמינאי ולצדו המטיף העיראקי מוקדתא א-סאדר ומפקד כוח קודס קאסם סולימאני בטקס עשורראא בטהראן, ספטמבר 2019. AP
סולימאני לצד מוקדתא א-סאדר וחמינאי בטהראן, ספטמבר/AP

גורם אחר אמר לסוכנות הידיעות הצרפתית כי הפלגים הפוליטיים הסכימו השבוע לקדם רפורמות אם ראש הממשלה והממשלה יישארו על כנם. הגורם, נציג בכיר של אחת המפלגות שהשתתפה בכינוס, הוסיף כי "רוב המנהיגים הסכימו לשמור על אל-מהדי בשלטון בתמורה לרפורמות בנושאי שחיתות ותיקונים בחוקה".

לדבריו, "הם הסכימו לסיים את המחאות עם כל האמצעים האפשריים, וכן לפתוח מחדש את הגשרים ואת הרחובות הסגורים". במהלך הלילה, כוחות הביטחון החלו לפזר את מאהלי המחאה בבגדאד, בעיר הנמל בצרה ובעיר הקדושה קארבאלה.

עבד אל-מהדי השיעי, בן 77, עלה לשלטון בשנה שעברה והבטיח לטפל בשחיתות ובאבטלה. עם זאת, הוא הפך לאחת המטרות המרכזיות של המפגינים, המאשימים אותו באחריות לדיכוי האלים של המחאה שגבה את חייהם של כ-300 בני אדם מאז פרצה ב-1 באוקטובר.

אל-מהדי אמר ביום שבת שהמפלגות הפוליטיות "עשו טעויות" בניהול המדינה, והבטיח רפורמות כלכליות ואמצעים נוספים כדי להביא לסיומן של ההפגנות הממושכות. "הכוחות הפוליטיים והמפלגות הם מוסדות חשובים בכל מערכת דמוקרטית, והם עשו הקרבות גדולים, אך גם טעויות גדולות", מסר אל-מהדי בהצהרה.

עוד בוואלה!

המגדל הזה שימש צלפים איראנים. עד שהמפגינים בעיראק השתלטו עליו

לכתבה המלאה
ראש ממשלת עיראק עאדל עבד אל-מהדי. AP
אל-מהדי/AP

ראש הממשלה העיראקי, שהכריז על רפורמות קודמות בגל הראשון של המחאות בחודש שעבר, הוסיף שהרפורמות החדשות יוכרזו "בימים הקרובים". כמו כן, אל-מהדי הבטיח לאסור על החזקת כלי נשק על ידי ארגונים לא מדינתיים שהואשמו בירי במפגינים.

בדבריו, אל-מהדי נקט טון מפויס יותר כלפי המפגינים, שדורשים את התפטרותו. בו בעת, הוא הפציר בהם שלא להפריע לשגרה במדינה, שנפגעה כלכלית בשבועות האחרונים. "המחאות סייעו ללחוץ על קבוצות פוליטיות ועל הממשלה לבצע רפורמות ולקבל שינוי. עם זאת, על המחאה לאפשר לשוב לחיים נורמליים, מה שיוביל לקבל הדרישות הלגיטימיות", אמר.

נאומו מגיע בעוד כוחות הביטחון מנסים להדוף מפגינים מכמה גשרים מרכזיים בבגדאד שבהם התיישבו בימים האחרונים. לפחות 34 בני אדם נפצעו אחרי שהכוחות ירו גז מדמיע ורימוני הלם. עשרות אלפי בני אדם הפגינו ברחבי המדינה מאז תחילת המחאה, אל מול הכוח הקטלני שבו נתקלו מצד כוחות הביטחון, בדרישה לשנות את המערכת הפוליטית, תוך שהם מתחו ביקורת על המעמד השליט מאז הפלתו של סדאם חוסיין בשנת 2003.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully