וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הניפו את דגל עיראק: מפגינים הסתערו על קונסוליה איראנית בעיר כרבלא

4.11.2019 / 8:14

המפגינים טיפסו על מחסומי הבטון המקיפים את המבנה, הסירו את דגל איראן ומחליפים אותו בדגל עיראק. גורמי רפואה אמרו כי לפחות שלושה מפגינים נהרגו מאש כוחות הביטחון. ראש הממשלה מסרב להתפטר: "להחזיר את החיים לשגרה"

עריכה: עמית שמחה

עשרות מפגינים בעיראק תקפו אמש (ראשון) את הקונסוליה האיראנית בעיר השיעית הקדושה כרבלא, תוך שהם מטפסים על מחסומי הבטון המקיפים את המבנה, מסירים את דגל איראן ומחליפים אותו בדגל עיראק - כך סיפרו עדי ראיה. גורמי רפואה אמרו לסוכנות הידיעות הצרפתית כי שלושה מפגינים נהרגו מאש כוחות הביטחון לעבר המפגינים, שהשליכו אבנים ושרפו צמיגים מסביב למבנה בעיר שנמצאת מדרום לבגדאד.

התקרית היא חלק מההפגנות המתמשכות בבירה בגדאד ובמחוזות השיעיים בדרום המדינה. המחאה מופנית נגד השיטה הפוליטית שנקבעה אחרי הפלת משטרו של סדאם חוסיין ונגד האליטה הפוליטית, שאותה מאשימים המפגינים בשחיתות. עם זאת, המפגינים גם מכלים את זעמם על מעורבותה של איראן השכנה בענייני המדינה הענייה, ונגד המיליציות השיעיות הנתמכות על ידיה. יותר מ-250 איש נהרגו על ידי כוחות הביטחון מאז תחילת ההפגנות בחודש שעבר, שהפכו לעתים לאלימות.

המפגינים דורשים את החלפת השיטה כולה, ולא רק את התפטרות הממשלה, המסרבת לעשות זאת עד עתה. עשרות אלפים התאספו בימים האחרונים בכיכר תחריר בבגדאד ובערים אחרות, כשאלפי תלמידים החרימו את הלימודים כדי להשתתף בהפגנות הרחוב.

הפגנה מחוץ לקונסוליה האיראנית בעיר כרבלא, עיראק, 3 בנובמבר 2019. אתר רשמי
מפגינים מחוץ לקונסוליה האיראנית בכרבלא, אתמול/אתר רשמי

ראש ממשלת עיראק עאדיל עבד אל-מהדי קרא אתמול למפגינים לפתוח מחדש את הכבישים החסומים, השווקים, המפעלים, בתי הספר והאוניברסיטאות כדי "לשוב לחיים נורמליים". הוא אמר כי האיום על מתקני הנפט וסגירת הכבישים גבה "מיליארדי" דולרים מקופת המדינה, ותרם לעליית המחירים המשפיעה על כל האזרחים.

בהצהרתו עשה ראש הממשלה הבדלה בין מפגינים לא-אלימים, לבין "פורעי חוק" שלדבריו משתמשים במפגינים בתור "מגנים אנושיים" בזמן שהם תוקפים את כוחות הביטחון. ראש הממשלה נפגש עם בכירים במערכת הביטחון ביום שבת בערב. כוחות הביטחון השתמשו מתחילת המחאה, שהופסקה לשבועיים באמצע החודש שעבר עד חידושה ב-25 באוקטובר, בגז מדמיע, בכדורי גומי ובאש חיה.

הוא לא הזכיר את האפשרות שיתפטר, על אף שבשבוע שעבר אמר הנשיא כי הוא מוכן לעשות זאת אם המנהיגים הפוליטיים יסכימו על מחליף. גם אם אילו היה מתפטר והיה עובר חוק בחירות חדש, כפי שהציע הנשיא, התהליך לקיום בחירות חדשות צפוי להימשך כמה חודשים.

מפגינים נגד הממשלה, בגדאד, עיראק, 3 בנובמבר 2019. רויטרס
מסרבים לעזוב את הרחובות. מפגינים בבגדאד, אתמול/רויטרס

במקביל, הנציבות העליונה לזכויות אדם בעיראק אמרה אתמול כי סיבה אל-מהדוואי, פעילה ורופאה שהשתתפה בהפגנות, נחטפה ביום שבת בלילה על ידי קבוצה לא מזוהה. הארגון החצי-רשמי קרא לממשלה ולכוחות הביטחון לגלות היכן היא נמצאת. היא הייתה אחת מכמה רופאים שהתנדבו כדי לספק סיוע רפואי למפגינים.

אתמול חסמו המפגינים כבישים בסמוך לאתר המחאה המרכזי עם צמיגים בוערים וגדר תיל, ופרסו כרזה שעליה נכתב: "הכבישים סגורים בהוראת העם". הם נוקטים טקטיקה דומה לזו של המפגינים בלבנון, שם פרצה מחאה דומה באמצע החודש שעבר.

עיראק נשלטת כיום על ידי מערך שלטוני סקטוריאלי, וכוחו מבוזר בין השיעים, הסונים והכורדים. במדינה מתקיימות בחירות, אך היא נשלטת על ידי מפלגות דתיות, שחלקן מצויות בקשרים קרובים עם איראן. כך, המפלגות חולקות ביניהן משרדים ומוקדי השפעה ומעניקה משרות לידי תומכיהן, מה שמנפח משמעותית את הסקטור הציבורי במדינה, והוא אינו מסוגל לספק שירות זמין ואמין לאזרחים.

יותר מ-15 שנה לאחר פלישת ארצות הברית והפלתו של שליט עיראק סדאם חוסיין, בגדאד וערים נוספות במדינה עדיין סובלות מהפסקות חשמל נרחבות וקשיים באספקת מי שתייה. מבני תשתיות רבים מתפוררים. למרות עושרה של המדינה בנפט והיותה חברה באופ"ק, רק מעטים במדינה נהנים מהרווחים שהוא מניב למדינה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully