וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

איראן: ארה"ב, ישראל ומדינות ערב מאחורי ההפגנות בעיראק ולבנון

30.10.2019 / 11:48

חמיאני הזהיר כי "הדרישות המוצדקות של האזרחים צריכות להתקיים רק במסגרת החוק", זאת לאור המחאות המטלטלות את שתי המדינות שבהן לטהראן יש השפעה. יועץ של רוחאני: "ארה"ב, ישראל וסעודיה מספקות למפגינים תמיכה"

צילום: רויטרס, עריכה: אסף דרורי

איראן האשימה היום (רביעי) את ארצות הברית, ישראל ומדינות ערביות בעידוד המחאות בעיראק ובלבנון, וקראה לרגיעה בשתי המדינות שבהן יש לה השפעה רבה.

"הנזק הגדול ביותר שהאויבים יכולים לגרום למדינה הוא לשלול מהם ביטחון, כפי שהם עושים בכמה מדינות באזור", אמר המנהיג העליון עלי חמינאי, שהאשים בכך את אויבותיה של איראן. לדבריו, "לאזרחים יש דרישות מוצדקות, אך עליהם לדעת שאת הדרישות שלהם ניתן לקיים רק במבנה החוקי ומסגרת העבודה של ארצם. כשמערכת החוקית משובשת במדינה, אי אפשר לבצע שום דבר".

המפגינים בעיראק, שרוב אזרחיה שיעים, ובלבנון, שבה חלק גדול מהם הוא שיעי, זועמים על המצב הכלכלי והשחיתות הפוליטית. הם דורשים את התפטרות הממשלות ושינוי השיטה, וחלקם גינו גם את המעורבות האיראנית בשטחיהן.

המנהיג העליון של איראן עלי חמינאי בכנס עם מפקדי משמרות המהפכה, 2 באוקטובר 2019. רויטרס
חלק מהמפגינים שרפו את תמונתו. חמינאי בכנס בטהראן, החודש/רויטרס

בעיראק, למיליציות השיעיות יש השפעה פוליטית רבה, ונציגיהן חברים בממשלה. כ-250 בני אדם נהרגו מאז תחילת המחאה החודש, חלקם, לפי עדויות רבות, מאש של המיליציות השיעיות. חלק מהפגינים שם שרפו את תמונותיו של חמינאי ושל מפקד כוח קודס במשמרות המהפכה, גנרל קאסם סוליאמני.

בלבנון, חיזבאללה חבר בממשלה הקורסת של סעד אל-חרירי, ומזכ"ל הארגון חסן נסראללה הזהיר כי ההפגנות עלולות להוביל לכאוס במדינה. הוא רמז להתערבות זרה, ואתמול תקפו תומכי חיזבאללה מפגינים בביירות.

"העצה שלנו היא תמיד הייתה לקרוא לשלום ולעצירת ההתערבות על ידי מדינות זרות במדינות האלו", אמר היום מחמוד ואזי, אחד מיועציו של נשיא איראן חסן רוחאני. הוא אמר כי ארצות הברית, ערב הסעודית וישראל מנצלות את גל המחאות העממיות ומספקות לכוחות האלו "תמיכה כספית".

עוד בוואלה!

טבח בעיר שיעית קדושה בעיראק: "14 נהרגו, 865 איש נפצעו"

לכתבה המלאה
הפגנה בבגדד כנגד הממשל 30 באוקטובר 2019. רויטרס
הפגנה כנגד הממשל בבגדאד. היום/רויטרס

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully