וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

טבח בעיר שיעית קדושה בעיראק: "14 נהרגו, 865 איש נפצעו"

29.10.2019 / 12:14

גורמי רפואה וביטחון אמרו שכוחות הביטחון פתחו באש לעבר מפגינים בעיר כרבלא, עם החרפת המהומות במדינה נגד הממשלה. הרשויות מכחישות, אך המושל הזהיר כי לא יאפשר "להרוס את העיר". לפחות מ-250 איש נהרגו מאז תחילת המחאה ב-1 באוקטובר

צילום: רויטרס, עריכה: אסף דרורי

לפחות 14 בני אדם נהרגו הלילה בעיר השיעית הקדושה כרבלא, אחרי שכוחות הביטחון העיראקיים פתחו באש על מפגינים - כך אמרו היום (שלישי) גורמי רפואה וביטחון. הטקטיקה האלימה שבה לשימוש על אף שדוח פנימי של הממשלה גינה את היד הקשה של כוחות הביטחון נגד המפגינים, שהסתיימה ב-149 אזרחים הרוגים בהפגנות במהלך שבוע הראשון של החודש, שהתחדשו בסוף השבוע.

הגורמים מסרו כי לפחות 865 איש נפצעו בכרבלא במהלך הלילה, אולם הרשויות בעיר שמדרום לבגדאד הכחישו שנהרגו מפגינים. משרד הבריאות המקומי אמר כי היו 122 פצועים, מתוכם 66 מאנשי כוחות הביטחון. מפקד המשטרה אמר כי אדם אחד נהרג הלילה בתקרית פלילית שאינה קשורה להפגנות, ואמר כי תיעודים שפורסמו ברשתות החברתיות על ירי של כוחות הביטחון זויפו ונועדו "להסית את הרחוב".

"לא נאפשר להפגנות להידרדר לאלימות שתהרוס את העיר", אמר המושל נוסיף אל-חטאבי לרשת אל-מיאדין הלבנונית, המזוהה עם איראן.

הלוויית מפגין שנהרג בבגדאד בעיר נג'ף, עיראק, 29 באוקטובר 2019. רויטרס
הלוויית אחד המפגינים שנהרג בבגדאד בעיר נג'ף, היום/רויטרס

ההפגנות בעיראק החלו בתחילת החודש במחאה על האבטלה והשחיתות, ובדומה למקומות אחרים בעולם הערבי, התפתחו במהירות לדרישה לשינוי משטר כולל ולהחלפת ממשלתו של עאדל עבד אל-מהדי. לפחות 250 בני אדם נהרגו מאז 1 באוקטובר. ההפגנות חודשו ביום שישי האחרון, לאחר הפסקה של שבועיים.

כ-60% מ-40 מיליון אזרחי המדינה הם בני 25 ומטה, כש-25% מהם מובטלים ואחד מכל חמישה אזרחים נמצא מתחת לקו העוני, חרף מרבצי הנפט הגדולים של עיראק, היצואנית השנייה בגודלה בקרטל OPEC. ההפגנות הנוכחיות הן חסרות תקדים בהיסטוריה המודרנית של עיראק, כשחלק מהמפגינים אף מבקרים את המנהיגים הדתיים השיעיים.

המהומות הנוכחיות בעיראק הפרו שקט יחסי של כמעט שנתיים, אחרי שהמדינה חוותה כיבוש זר, מלחמת אזרחים והתקוממות של ארגון "המדינה האסלאמית" (דאעש) מ-2003 ועד 2017. המיליציות השיעיות, שהוקמו כדי להילחם בדאעש עם קריסת צבא עיראק ב-2014, הן אחת המטרות של המפגינים, שהציתו את משרדיהן בכמה ערים בדרום המדינה, שבו מאוכלס הרוב השיעי. חלק ממנהיגיהן הבטיחו "נקמה", והאשימו את ארצות הברית ואת ישראל בניסיון לחרחר מלחמת אזרחים.

עוד בוואלה!

איש הדת שהפך למנהיג ארגון הטרור הרצחני ביותר בעולם

לכתבה המלאה
הלוויית מפגין שנהרג בבגדאד בעיר נג'ף, עיראק, 29 באוקטובר 2019. רויטרס
הלוויה בנג'ף, היום/רויטרס

אל המחאה הצטרפו אתמול סטודנטים ותלמידים, וצבא עיראק הכריז על עוצר לילי בבירה בגדאד, אולם גם הלילה פקדו אלפים את רחובות העיר. חיילים נראו מכים תלמידי תיכון באלות בשתי שכונות בעיר, אך הצבא התנער מכך וגינה את התקרית. עם זאת, לא ברור אם החיילים ייענשו.

המטיף השיעי מוקדתא א-סדאר, שהסיר את תמיכתו מהממשלה של אל-מהדי שהייתה חיונית להקמתה, קרא אתמול לבחירות מוקדמות. המפגינים דורשים את התפטרות הממשלה, הכרזה על בחירות מוקדמות תחת פיקוח האו"ם ושינוי החוקה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully